3 צפייה בגלריה
גם האב של החתן הרוויח. טראמפ וג'ארד קושנר
גם האב של החתן הרוויח. טראמפ וג'ארד קושנר
גם האב של החתן הרוויח. טראמפ וג'ארד קושנר
(צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ העניק היום (חמישי) חנינה ל-26 בני אדם, בהם מנהל הקמפיין שלו לשעבר פול מנפורט, יועצו לשעבר רוג'ר סטון וצ'ארלס קושנר, יזם נדל"ן ואביו של ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא.
טראמפ, שניצל את הזכות שמוענקת בחוקה רק לנשיא, כבר העניק אתמול חנינה ל-15 בני אדם נוספים, ועל פי ההערכה צפויות חנינות נוספות לקראת תום כהונתו של טראמפ ב-20 בינואר. טראמפ הודיע על החנינות מיד לאחר שהגיע לפאלם ביץ' שבפלורידה לתקופת החגים, כשאיתו במטוס הנשיאותי "אייר פורס 1" הגיע גם ג'ארד קושנר.
בסך הכול חנן היום טראמפ כאמור 26 בני אדם, והמתיק בעונשם של שלושה נוספים. ההמתקה למעשה מקצרת או מבטלת את העונש, אך מותירה על כנה את ההרשעה.
מנפורט הורשע במסגרת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות 2016, שניהל החוקר המיוחד רוברט מולר ומכונה "רוסיה-גייט". לטראמפ עניין מיוחד בתקיפת תוצאות החקירה של מולר, חקירה שטראמפ דחה שוב ושוב והגדיר אותה כציד מכשפות פוליטי. מלבד מנפורט וסטון, טראמפ כבר חנן שני אישים מרכזיים נוספים מפרשת המעורבות הרוסית - היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין, וג'ורג' פפדופולוס, יועץ לשעבר במטה הבחירות של טראמפ ב-2016.
3 צפייה בגלריה
טראמפ כינה אותו "איש אמיץ". מנהל הקמפיין לשעבר פול מנפורט
טראמפ כינה אותו "איש אמיץ". מנהל הקמפיין לשעבר פול מנפורט
טראמפ כינה אותו "איש אמיץ". מנהל הקמפיין לשעבר פול מנפורט
(צילום: AFP)
מנפורט בן ה-71 היה בין הראשונים במעגל הפנימי של טראמפ שהתמודד עם ההאשמות של מולר כחלק מהבדיקה שלו את המעורבות הרוסית ב-2016. מנפורט עבד בקמפיין של טראמפ במשך חמישה חודשים ב-2016 . ב-2018 טראמפ כינה אותו "איש אמיץ" על כך שלא שיתף פעולה עם הרשויות הפדרליות. בהצהרה שהעביר עורך דינו, מנפורט הביע היום את הערכתו כלפיי טראמפ. "אדוני הנשיא, משפחתי ואני מודים לך על החנינה הנשיאותית שהענקת לי. מילים אינן יכולות להביע עד כמה אנו אסירי תודה", אמר.
אנדרו וייסמן, ששימש עוזר בכיר למולר בחקירה, ציין כי מנפורט ריצה שנתיים ממאסרו, וכי נכסים שנתפסו בהליכי חילוט אזרחי לא יכללו בחנינה. בריאיון ל-CNN אמר כי "יש עדיין השלכות אם כך למעשיו של מנפורט, אך הן לא תואמות את הפשע שלו, בו הודה ועליו הורשע".
3 צפייה בגלריה
רוג'ר סטון מחוץ לבית המשפט
רוג'ר סטון מחוץ לבית המשפט
"משפט ראווה פוליטי". רוג'ר סטון
(צילום: AFP)
רוג'ר סטון הורשע בנובמבר 2019 על ידי חבר מושבעים בוושינגטון על כך ששיקר תחת שבועה למחוקקים שגם הם חקרו את המעורבות הרוסית בבחירות. טראמפ כבר הקל בחודש יוני בעונשו, יום לפני שהיה אמור להתחיל לרצות את העונש - שלוש שנים וארבעה חודשי מאסר. סטון הודה היום לטראמפ בהצהרה שפרסם על כך שהוא "מחק לחלוטין את ההרשעה הפלילית במשפט הראווה הפוליטי בסגנון סובייטי שנערך לי".
צ'ארלס קושנר נידון לשנתיים מאסר לאחר שהודה ב-2004 ב-18 סעיפים של העלמת מס, סחיטת עדים ותרומות בלתי חוקיות. אגב, מי שהעמיד לדין את קושנר היה כריס כריסטי, המושל לשעבר של ניו ג'רסי, ששימש גם כיועץ של טראמפ. כריסטי צוטט על ידי CNN בהתייחסות למקרה של קושנר, ואמר כי מדובר באחד "הפשעים המתועבים" עליהם העמיד לדין. במסגרת הפרשה קושנר הודה כי שלח נערת ליווי לגיסו, כדי שתקיים איתו יחסי מין בחדר במלון, ואז שלח תיעוד של המעשה לאשתו של גיסו - אחותו של קושנר.
חנינה מעניקה בפועל מחילה משפטית מלאה על פשע פדרלי ומבטלת עונש מאסר שנותר, מאסר על תנאי או קנסות שלא שולמו. זה גם משחרר את האדם שקיבל חנינה מהשלכות אפשריות של העבירה שביצע, כמו מניעה להצביע בבחירות, להתמודד על תפקיד ציבורי או להחזיק אקדח.