נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ העניק הלילה (ד') חנינה ל-15 בני אדם, בהם שניים ששיקרו ל-FBI במסגרת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות 2016 ועובדי קבלן לשעבר של הצבא שהיו מעורבים בטבח בעיראק ב-2007. טראמפ גם המתיק את עונשם של חמישה אזרחים נוספים.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נואם ועידה על חיסוני קורונה בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
דונלד טראמפ נואם ועידה על חיסוני קורונה בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
צפוי להעניק חנינות נוספות. טראמפ
(צילום: EPA)
אמנם זה לא יוצא דופן שנשיא מעניק חנינה בסוף כהונתו, אך טראמפ הבהיר כי לא יהסס להתערב במקרים של חברים ובעלי ברית שלדעתו זכו ליחס לא הוגן. למרות ספקולציות, ברשימה לא מופיעים בני משפחתו של טראמפ, עורך דינו רודי ג'וליאני או הנשיא היוצא עצמו.
בין מקבלי החנינה ג'ורג' פפדופולוס, יועץ לשעבר במטה הבחירות של טראמפ ב-2016. פפדופולוס נשלח ל-12 ימי מאסר לאחר שהודה כי שיקר לחוקרי ה-FBI על קשריו עם גורמים רוסים, בהם מרצה שאמר לו כי לרוסים יש "לכלוך" על המועמדת הדמוקרטית ויריבתו של טראמפ באותן בחירות, הילרי קלינטון.
פפדופולוס היה למעשה זה שהוביל לחשיפת החשדות למעורבות רוסית בבחירות לנשיאות. ה"ניו יורק טיימס" חשף ב-2017 כי פפדופולוס, שייעץ בענייני מדיניות חוץ, חשף בפני דיפלומט אוסטרלי שבילה עימו במאי 2016 כי רוסיה מחזיקה חומרים שליליים על היריבה קלינטון.
3 צפייה בגלריה
ג'ורג' פפדופולוס יועץ לשעבר ב קמפיין של דונלד טראמפ הורשע אחרי ששיקר ל-FBI ב פרשת רוסיה גייט
ג'ורג' פפדופולוס יועץ לשעבר ב קמפיין של דונלד טראמפ הורשע אחרי ששיקר ל-FBI ב פרשת רוסיה גייט
הוביל לחשיפת החשדות למעורבות רוסית בבחירות. פפדופולוס
(צילום: רויטרס)
טראמפ העניק חנינה גם לאלכס ון-דר-זוואן, עו"ד הולנדי וחתנו של אחד מעשירי רוסיה. הוא ריצה 30 ימי מאסר ונקנס ב-20 אלף דולרים ב-2018, לאחר שבית משפט בוושינגטון קבע ששיקר בחקירתו בנוגע לקשריו עם גורם בקמפיין הבחירות של טראמפ ב-2016. ון-דר-זוואן עבד בעבר עם מנהלי הקמפיין לשעבר של טראמפ, פול מנפורט וריק גייטס. הוא היה הראשון לקבל עונש במסגרת חקירת "רוסיה-גייט" שהוביל החוקר המיוחד רוברט מולר.
טראמפ טען לאורך כל הדרך שחקירת "רוסיה-גייט" נבעה ממניעים פוליטיים ושמדובר בציד מכשפות נגדו ונגד אנשיו. החקירה הסתיימה מבלי שיומלץ להעמידו לדין. "החנינות שניתנו היום עוזרות לתקן חלק מהעוול שגרם צוותו של מולר לכל כך הרבה אנשים", נמסר הלילה בהצהרה של הבית הלבן.
חנינה ניתנה גם לארבעה מאבטחים לשעבר שהורשעו בהרג 14 אזרחים עיראקים לא חמושים ובפציעת 17 נוספים בשנת 2007 בכיכר הומה אדם בבגדד. הארבעה עבדו בחברת "בלקווטר" שהעניקה שירותי אבטחה לעובדי מחלקת המדינה בעיראק. אחד מהמאבטחים, ניקולס סלאטן, הורשע ברצח ונידון למאסר עולם.
3 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוקראינה גייט
רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוקראינה גייט
לא ברשימה. טראמפ וג'וליאני
(צילום: EPA)
רשימת מקבלי החנינה כללה גם שלושה חברי קונגרס רפובליקנים לשעבר, דאנקן האנטר, כריס קולינס וסטיב סטוקמן שהורשעו במרמה. טראמפ צפוי להעניק חנינות נוספות לפני שיעזוב את הבית הלבן בעוד פחות מחודש.
מאז כניסתו לתפקיד העניק טראמפ כמה חנינות שנויות במחלוקת, ומבקריו טענו נגדו כי הוא משתמש בסמכות לחון מורשעים ככלי פוליטי. בעוד שלושת הנשיאים שקדמו לטראמפ לא חננו שום אסיר בשנתיים הראשונות לכהונתם, הוא הספיק באותו פרק זמן לחון חמישה, כולם מפורסמים, בעלי קשרים לטראמפ או מתנגדי הנשיא לשעבר ברק אובמה. בחודש שעבר העניק הנשיא חנינה למייקל פלין, מי שכיהן לזמן קצר כיועץ לביטחון לאומי בממשלו והודה ששיקר ל-FBI בחקירת "רוסיה-גייט".