שנה לאחר תאונת הדרכים הקטלנית בצומת בדק: נהג אוטובוס אגד אלכסנדר לייבמן הודה והורשע בבית משפט לתעבורה בפתח תקווה במסגרת הסדר טיעון בגרימת מותם ברשלנות של ארבעה נוסעים ופציעתם של תשעה. במסגרת ההסדר, הפרקליטות תבקש לגזור עליו חמש שנות מאסר. לייבמן טען בחקירתו כי לא היה עייף בזמן התאונה, אך לטענת הפרקליטות, "מכיוון שאיחר להגיע לתחנה בירושלים לאחר נסיעה ממושכת, הוא לא הקפיד לצאת להפסקה לפני שנסע חזרה לחיפה".
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה בצומת בדק
זירת התאונה בצומת בדק
לייבמן סטה לנתיב השמאלי - ואז חזר לימני ועלה למדרכה. התאונה בצומת בדק
(צילום: אביב הרץ, TPS)
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה בצומת בדק
זירת התאונה בצומת בדק
התאונה בצומת בדק
(צילום: זק"א)
4 צפייה בגלריה
אלכסנדר לייבמן, נהג האוטובוס
אלכסנדר לייבמן, נהג האוטובוס
"לא הייתי עייף". אלכסנדר לייבמן בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
לייבמן, בן 45 מחיפה, הודה והורשע בכתב האישום שהגישה נגדו פרקליטות מחוז מרכז . לפי כתב האישום, בתאריך 22 בדצמבר 2019 בשעה 13:30 הוא נהג באוטובוס קו 947 מכיוון חיפה לירושלים, נסיעה שאמורה הייתה להימשך כשלוש שעות - אך התארכה והתעכבה עד לשעה 18:09. משהגיע הנאשם לתחנה המרכזית בירושלים, הוא החל מיד להעמיס נוסעים ולצאת לדרך חזרה מירושלים לחיפה - מבלי שיצא להפסקה כמתחייב לפי תקנות התעבורה ונהלי חברת אגד. באותו יום הוא גם לא הקפיד לשתות או לאכול בצורה סדירה.
בסביבות השעה 19:30 כבר נהג לייבמן בכביש 40 מכיוון דרום לצפון. כשהגיע לקילומטר 283 הוא נסע בנתיב הימני ביותר מבין שלושה נתיבים - ואז סטה שמאלה לנתיב השמאלי ביותר, שמיועד לפנייה שמאלה בלבד. הוא חזר וסטה ימינה לנתיב הימני ביותר, ומיד עבר את השול הימני, עלה על המדרכה ופגע בתחנת אוטובוס שאינה נמנית על תחנות קו 947.
כתוצאה מהפגיעה, חדר גג התחנה אל חלקו הקדמי-ימני של האוטובוס וגרם למותם של ארבעה נוסעים: ורוניקה פיליפ, היילי ויינברג, יוסף קהלני וברטה שוורץ. בנוסף נפצעו תשעה נוסעים אחרים.
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה בצומת בדק
זירת התאונה בצומת בדק
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
פרטי הרשלנות שיוחסו לנאשם כוללים אי יציאה להפסקה בת חצי שעה לפחות בכל ארבע שעות הנהיגה - חרף העובדה שנהג במשך כשש שעות ללא הפסקה עד לתאונה, פרט לעצירה של עשר דקות. הדבר נוגד את התקנות והנהלים של חברת אגד. רשלנות נוספת שמיוחסת ללייבמן היא בכך שלא אכל ולא שתה בצורה נאותה לפני הנהיגה, סטה ללא סיבה מהנתיב ומבלי שדבר הפריע לנהיגה - ולא בלם בזמן.
העבירות שבהם הודה היום והורשע הן גרימת מוות בנהיגה רשלנית של ארבעה בני אדם, ונהיגה בקלות ראש שגרמה לתאונת דרכים. בחקירתו במשטרה טען לייבמן כי אינו זוכר דבר, ואמר שככל הנראה התעלף. הוא הודה שלא שתה ולא אכל כמו שצריך לפני התאונה, אך הוסיף כי לא היה עייף.
הסדר הטיעון הוצג היום בבית המשפט, והפרקליטות טענה כי חלק מהמשפחות לא הסכימו להסדר שלפיו היא תבקש לגזור על לייבמן חמש שנות אמסר בלבד. ההגנה תהיה חופשיה לטעון כרצונה. בנוסף, התביעה תוכל לבקש שהנפגעים או בני משפחתם יוכלו להעיד, ובמסגרת הסדר הטיעון יישלח לייבמן לקבלת תסקיר שירות המבחן.
בעקבות ההסדר, השופט ארז נוריאלי הרשיע את לייבמן במיוחס לו בכתב האישום.
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות מסר בתגובה להרשעה: "ארגון נהגי האוטובוסים קורא לכלל נהגי האוטובוסים באשר הם לצאת להפסקות על פי תקנות משרד התחבורה ולפעול אך ורק על פי ההבהרות שפורסמו על ידי הארגון המקצועי של הנהגים ואיגוד קציני הבטיחות.
"הפסקה של חצי שעה לכל נהג במשך ארבע שעות נהיגה חייבת להיות רצופה על מנת שהנהגים יהיו רעננים ומרוכזים. מקרה חמור זה מעיד על החובה לקיים את התקנות כי הן מצילות חיים. מדובר בחיי אדם ואין לאף אחד זכות לזלזל בשעות המנוחה של הנהגים!".