ועדת החוקה התכנסה היום (חמישי) להכין לאישור סופי את חוק הפיקוח האלקטרוני על חוזרים מחו"ל המחויבים בבידוד. אמש אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק ברוב של חמישה תומכים ללא מתנגדים, והיא הועברה לוועדת החוקה לקראת קריאה שנייה ושלישית.
סגן שר הבריאות יואב קיש רמז בדיון בוועדה כי משרד הבריאות שוקל לחייב את הנוסעים לחו"ל בעלויות הצמיד האלקטרוני והשהות במלונית. "לדעתי מי שבוחר לנסוע לחו"ל, הוא צריך לשלם את עלויות הצמיד, ואם הוא רוצה לקחת מלונית שישלם את אותן עלויות, ואת ההפרש (על המלונית) המדינה תשלם. לא דנו על זה אבל אני מעלה את הנושא לדיון בוועדה", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
סגן שר הבריאות יואב קיש
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
2 צפייה בגלריה
אזיק אלקטרוני במקום בידוד במלונית
אזיק אלקטרוני במקום בידוד במלונית
נוסעת בנתב"ג עם הצמיד האלקטרוני
(צילום: AFP)
קיש עדכן כי בשבועות הקרובים תוכל המדינה לקנות אלפי צמידים מדי שבוע. "יש שתי חברות שידעו להעמיד לנו בשבוע הבא לפחות 5,000 צמידים, אולי יותר, ובקצב של עוד 5,000 צמידים כל שבוע".
נושא הדיון בוועדה הוא תיקון לחוק הסמכויות המיוחדות להתמודדות עם הקורונה המסמיך את הממשלה להכריז, בנסיבות מסוימות, כי כל מי שנכנס לישראל או מי שנכנס ממדינות מסוימות ומחויב לשהות בבידוד בביתו (או במקום אחר העומד לרשותו) יידרש לקיים את הבידוד כשעמו אמצעי פיקוח אלקטרוני. למשל צמיד אלקטרוני או יישומון בטלפון הנייד שמטרתו להבטיח את קיום הבידוד. זאת מכיוון שרבים החוזרים מחו"ל ומחויבים בבידוד לא מקיימים אותו כנדרש. לפי ההצעה, מי שלא יסכים לפיקוח אלקטרוני על הבידוד או לא יעמוד בתנאיו יישלח לבידוד במלונית.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי תפוצתן של מוטציות של הקורונה מחייבת "לפעול בכל דרך" למנוע את הפצתן מפני שהן "נושאות תכונות שיש בהן כדי להחמיר משמעותית את מצב התחלואה בישראל". עוד נכתב כי "ישראל לא יכולה להרשות לעצמה החמרה נוספת. יש 'לקנות זמן' להשלמת מבצע חיסוני הקורונה שמתקדם במהירות בישראל, ולצד זאת יש למנוע כניסה של וריאנטים חדשים שעלולים להפוך את החיסון ליעיל פחות".
הפיילוט לשימוש בצמידים לאכיפת הבידוד לשבים מחו"ל החל לפני כשבוע, עם 100 נוסעים שקיבלו אותם. המהלך ספג ביקורת שלפיה מדובר בהפרה בוטה של זכות הפרט וזכויות אדם.