היענות גבוהה לפיילוט הצמיד שיאפשר בידוד ביתי בפיקוח אלקטרוני: לנוסעי טיסת עולים מדרום אמריקה וטיסת ארקיע נוספת מפרנקפורט שנחתו היום (שני) אחר הצהריים בישראל הוצע לראשונה להשתתף בפיילוט הצמידים האלקטרוניים שיאפשרו להם להמשיך מנתב"ג לבידוד ביתי במקום להתפנות למלוניות בידוד של פיקוד העורף.
בשלב זה, אישר משרד הבריאות את הפיילוט ל-100 צמידים בלבד, כאשר אלו שמעוניינים בכך יצטרכו להשאיר את פרטי כרטיס האשראי שלהם לפיקדון, למקרה שהערכה תינזק. במקרה כזה חשבונם יחויב ב-1,500 שקלים.
5 צפייה בגלריה
גבי
גבי
גבי שעובדת בסוכנות היהודית וחזרה מארגנטינה עונדת את האזיק
(צילום: מוטי קמחי )
הרחבת הפיילוט מצריכה מהלך חקיקתי שבשלב זה לא ברור מתי בדיוק ייצא לפועל, אבל לפי התכנון הפיילוט אמור להתרחב בהמשך ל-1,000 צמידים. פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הגיע לטרמינל 3 בנתב"ג עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי כדי לראות מקרוב את תהליך הקליטה של הנוסעים.
בדיון בוועדת חוקה התברר שהמשטרה כלל לא רוצה להיות אחראית על צמידי המעקב, אך לפחות בשלב זה היא עדיין תוזעק בכל פעם שתופיע התרעה על מפירי בידוד. בשל כך, משרד הבריאות החליט לתקשר עם חברה חיצונית, סופרקום - חברת בת של אלקטרה, שתריץ את הפיילוט.
5 צפייה בגלריה
האזיק
האזיק
חלק מערכת האזיק האלקטרוני
(צילום: מוטי קמחי )
5 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
הנוסעים בנתב"ג הערב
(צילום: מוטי קמחי )
לחברה יש 1,000 צמידים זמינים שיחולקו לצד מכשיר טלפון חכם לכל משתתף בפיילוט. על הנוסעים לעדכן את תוכנת המעקב בטלפון הנייד ברגע שהם נכנסים למקום שבו יעבירו את הבידוד. כשירצו לצאת מביתם לביצוע בדיקת קורונה נוספת, יהיה עליהם לעדכן את מפעילי התוכנה.
גבי, נציגת הסוכנות היהודית בארגנטינה שהגיעה ללוות עולים חדשים, אמרה: "חשבנו שכולנו מגיעים לבידוד במלוניות, אבל ראינו שיש אפשרות לעשות בידוד ביתי וזה רעיון מעולה". לדבריה, "קראנו על זה לפני שהגענו ואנחנו שמחים על האפשרות. הייתי ערוכה להיות במלונית ואני מבינה למה היא קיימת ומה המטרה שלה אבל אני ממש רוצה להגיע הביתה אחרי ארבעה חודשים".
לטענתה, גבי לא מרגישה אסירה למרות הקונוטציה של הצמיד. "אם הייתי צוחקת הייתי אומרת שזה דומה אבל אני לא מרגישה ככה", היא סיפרה. "אני מרגישה שהמדינה סומכת עליי מצד אחד. מבחינתי ללכת למלונית כשיש לי פה בית ואני אשאר שם - זה בסדר. כולנו יודעים שיש כאלה שהיו אמורים להיות בבידוד וירדו עם הכלב וביקרו את השכנה. כל אחד צריך לתת את חלקו ואם המדינה מרגישה בטוחה שאני עם אזיק כי עוד לא התחסנתי אני לגמרי מרגישה עם זה בנוח".
5 צפייה בגלריה
אלחנדרו וברברה
אלחנדרו וברברה
ברברה ואלחנדרו שהגיעו מארגנטינה
(צילום: מוטי קמחי )
ברברה, שליוותה גם היא את העולים מהקרן לידידות, אמרה: "הייתי בטוחה שאני נכנסת למלונית אבל ברגע שאמרו שיש את הפיילוט ביקשתי להיכנס וקיבלו אותנו". לדבריה, "הרווחנו להיות בין הראשונים. ברגע שהגענו סידרנו את העולים ואז נכנסנו והגענו לעמדה. כולם רצו לקבל צמיד אבל היו כאלה שאין להם בית לבידוד אז הם הלכו ישר למלונית. אמרו לי שמותר הכול עם הצמיד - להתקלח, לבשל ולהיות קרוב לטלפון. צריך לדווח לפני שיוצאים לבדיקה השנייה וברגע שיש תשובה שלילית אפשר להשתחרר מזה אחרי 10 ימים".
מחמוד סולימן, שנחת בטיסת ארקיע מפרנקפורט, אמר כי לא חשש להיכנס למלונית אבל האפשרות להגיע לביתו עדיפה. לדבריו, "רק עכשיו כשיצאתי אמרו שאפשר לקחת צמיד ושאלו מה אני מעדיף בית או מלונית. אמרתי בית, ואז נתנו לי צמיד. נתנו לי טלפון ואמרו שאני צריך להיות לידו וזה הכול".
5 צפייה בגלריה
מחמוד סולימן
מחמוד סולימן
מחמוד סולימן שנחת מפרנקפורט
(צילום: מוטי קמחי )
סמנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ, אמר כי האפשרות לצמידים תפיג חשש משמעותי של ישראלים שנרתעים ממלוניות לחזור לארץ. "יש תכונה גדולה בנתב"ג וזו בשורה גדולה מאוד לנוסעים שיוכלו לבחור להגיע הביתה", אמר ברלוביץ. "זה מתווה לקראת פתיחת השמיים. מלוניות זה חסם רציני לנוסעים שנמצאים בחרדה מרגע הטיסה וגם התהליך כאן הוא לא פשוט. הצמיד הולך לשנות את התחושה של הנוסעים גם ברמה הפסיכולוגית כדי שהנוסעים יתחילו להריח את העולם. אנחנו מצפים כבר בשבוע הבא לפתוח את השמיים עם המתווה עליו דיברנו עם שרת התחבורה שבו ועדת החריגים כבר תהפוך להיסטוריה".
בתוך כך צפויה השרה רגב להציג מתווה לפתיחת השמיים לקראת הבחירות החל מהשבוע הבא, 7 במרץ. "הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות מוקנית של כל אזרח ולכן נאפשר זאת תוך רצון שמירה על הנחיות הבריאות", אמרה השרה רגב למקורביה לפני הדיון. "כניסת עשרות אלפי ישראלים הופכת את ועדת החריגים ללא רלוונטית ולכן נבקש לבטל את הוועדה".