6 צפייה בגלריה
חנויות סגורות באשקלון
חנויות סגורות באשקלון
חנויות סגורות באשקלון
(צילום: אסף קמר )
במשך שנים רבות היה המדרחוב של אשקלון מוקד מרכזי לקניות ולבילוי. ההליכה בין החנויות בשדרה המוצלת הייתה חוויה עבור לא מעט מבקרים, אבל היום את ההנאה מחליפה תחושת עצבות. חנויות רבות סגורות עם מנעולים ושלטי השכרה מופיעים לרוב. כתבה שלישית בסדרת "ביקורי רחוב".
עוד בסדרת "ביקורי רחוב":
שעת צהריים חמה במדרחוב המפורסם של אשקלון. לאורך השדרה המוצלת פזורות עשרות חנויות סגורות עם שלטים להשכרה. יש גם הרבה חנויות מלאות בסחורה שסגורות עם סורגים ומנעול עבה, ועומדות נטושות. בחנויות שעדיין פתוחות ומצליחות להחזיק מעמד – אין לקוחות.
מחוץ לחנות הנעליים הוותיקה "נעלי ספיר" יושב הבעלים שלומי חג'ג', מוקף בשולחנות ארוכים עם סחורה ומסביב שלטים עצובים המבשרים על סגירת החנות, הנחות קיצוניות ומכירת חיסול.
6 צפייה בגלריה
שלומי חג'ג', יושב מיואש מחוץ לחנות הנעליים שלו
שלומי חג'ג', יושב מיואש מחוץ לחנות הנעליים שלו
חג'ג' מחוץ לחנות. "סוגר את החנות בגלל המצב הכלכלי וחוסר התמיכה של העירייה"
(צילום: אסף קמר)
"אני סוגר את החנות בגלל המצב הכלכלי ובגלל שהעירייה לא עשתה עד היום כלום כדי לעזור לחנויות במדרחוב", אמר בכאב. "הממשלה צריכה לעזור לעסקים הקטנים. אנחנו לא מספרים, אנחנו מפרנסים משפחות וילדים. גם אנחנו צריכים לחיות".
עדנה יהודאי, ממשרד "יחד שירותי בריאות וסיעוד" שנמצא בתחילת המדרחוב, מביטה על השדרה האהובה בעצב. לטענתה, המדרחוב מציג בצורה חד משמעית את המשבר הכלכלי שאליו אנחנו נכנסים. "זה אחד הרחובות שקיבל מכה מאוד קשה בעקבות הקורונה. אתה רואה איך כל בעלי העסקים הקטנים מסביב פשוט צונחים למטה".
אין הרבה אנשים ברחוב, ולטענת יהודאי, אלה שנמצאים ליד החנויות אלה העובדים ולא קונים. "בעלי הבית יושבים מחוץ לחנות", היא מצביעה על אחת החנויות. "גם אם החנות הזאת פתוחה, תראה שהיא ריקה מאדם וכל בעלי החנויות במדרחוב יושבים על כיסאות מחוץ לחנות. אף אחד פה לא עובד – אין פה עבודה. יש כאן עצב רב, משהו לא חוזר לעצמו, זה לא מתניע בחזרה".
6 צפייה בגלריה
דנה יהודאי ממשרד "יחד שרותי בריאות וסיעוד" מביטה על המידרחוב בעצב
דנה יהודאי ממשרד "יחד שרותי בריאות וסיעוד" מביטה על המידרחוב בעצב
יהודאי. "אף אחד לא עובד פה - אין פה עבודה"
(צילום: אסף קמר)
עבור מי שמכיר את הימים היפים של המדרחוב באשקלון, ההליכה היום לאורך הרחוב השומם מאוד מדכדכת. מסעדת הניצחון המפורסמת סגורה, חנויות ותיקות נעלמו, וחלק מהחנויות ששרדו יכולות לשמש תפאורה מוצלחת לקומדיה תקופתית.
דניאל כהן, תושב אשקלון, יושב בשולחן קטן מחוץ לבית קפה במרכז המדרחוב ושותה קפה יחד עם חבר. הם הלקוחות היחידים במקום ומסביב חנויות סגורות רבות. "העיר אשקלון נאטמת ונסגרת, זאת לא אשקלון שאנחנו מכירים. לפני הקורונה היו מלא אנשים והחנויות עבדו – היום זה יום כיפור. העירייה חייבת לעזור לעסקים הקטנים, כי לפי מה שאני רואה מהממשלה – שום דבר לא זז".
6 צפייה בגלריה
העיר העתיקה באשקלון נטושה
העיר העתיקה באשקלון נטושה
החנויות סגורות והמדרחוב ריק
(צילום: אסף קמר)
השולחנות הרבים שפזורים מסביב לפלאפל בוארון הוותיק כמעט ריקים. אבנר בוארון, הבעלים, נזכר בימים היפים של המדרחוב. "לפני הקורונה היה הרבה יותר טוב מהיום. החנויות עבדו, חלק התפרנסו ולא היו כל כך הרבה שלטים להשכרה. אז היו עשר מודעות, היום יש שישים".
"החנויות פה סגורות ואין אנשים, אבל זה לא רק בגלל הקורונה, הקורונה נתנה את הפיק האחרון", הוסיף. "האנשים פה סוגרים והבעיה שאין מי שיחליף אותם. אנשים לא רוצים להגיע לפה, ואם נמשיך בקצב הזה בעוד שלושה חודשים 60% מהחנויות במדרחוב ייסגרו".
בהמשך המדרחוב יושבת טליה עמוסי, בעלת חנות להלבשה, על המדרגות מחוץ לחנות, שותה קפה ומעשנת סיגריה. לטענתה, חלק מהחנויות עדיין פתוחות באופן רשמי, אבל הבעלים מיואשים מהמצב ולא טורחים לפתוח אותן.
6 צפייה בגלריה
טליה עמוסי, יושבת מחוץ לחנות ההלבשה שלה מחוץ למדרחוב אשקלון
טליה עמוסי, יושבת מחוץ לחנות ההלבשה שלה מחוץ למדרחוב אשקלון
עמוסי. "כל פעם יש הקלות ואז באים קשיים חדשים"
(צילום: אסף קמר)
"יש כאן הרבה חנויות שפותחות ב-11:00 או ב-14:00, תלוי מה הם מחליטים בבוקר. פעם המדרחוב היה שוקק חיים ועכשיו אנחנו מרגישים את העצירה והתחושה לא ברורה. כל פעם יש הקלות – ואז באים קשיים חדשים ומרגישים את זה בחנות. השכירות נשארת אותו הדבר, העירייה גובה את אותו הדבר ואין שום שיפור או הקלה".
באחד מבתי הקפה הריקים שפזורים לאורך המדרחוב פגשנו את ודים אסייב, מנהל משרד פרסום מקומי, שותה קפה עם חברים. "הקורונה השפיעה מאוד חזק על העסקים בעיר ונטרלה חלק גדול מהם. בעלי העסקים לא יכולים לקום ובגלל זה אנחנו רואים את כל החנויות סגורות. אני משער ש-40% מהחנויות במדרחוב סגורות ובהמשך התריסים של חנויות נוספות ייסגרו אחד אחרי השני".
אבל אסייב לא מאשים רק את הקורונה במצב, לטענתו, המדרחוב סובל מהזנחה של שנים. "אי אפשר להגיד שהמדרחוב עבד ממש חזק לפני הקורונה. הוא חטף מהטילים ומההתפתחות של העיר במקומות אחרים. אבל הקורונה חד משמעית נתנה את הגל הקטלני האחרון וחיסלה המון עסקים כאן".
6 צפייה בגלריה
נכבה שנייה למדרחוב אשקלון
נכבה שנייה למדרחוב אשקלון
המסגד בקצה המדרחוב. "לדעתי עדיין אפשר להחיות כאן את המקום"
(צילום: אסף קמר)
בקצה המדרחוב ניצב מסגד גדול ומבני אבן עתיקים שמסמלים את ההיסטוריה של הדיירים הקודמים. סביבו הרבה חנויות סגורות, חלקן נראות נטושות ממש. אבל לא כולם פסימיים. שרון צ'יבוטרו, מעצב שיער ודור שלישי במספרת פסקל הוותיקה, סומך על העירייה שתצליח להחיות את המדרחוב.
"לדעתי עדיין אפשר להחיות כאן את המקום. אני אופטימי, זה מקום פתוח, יש פה עדיין בתי קפה, מסעדות וחנויות", אמר. "ראש העיר הבטיח שיעשה פה כל מיני דברים פעם בשבוע וזה אולי ימשוך את הקהל לבלות וליהנות כאן. למדרחוב באשקלון יש הרבה פוטנציאל".
מעיריית אשקלון נמסר: "העסקים הקטנים בעיר, ולא רק במדרחוב, מתקשים להתאושש מנזקי משבר הקורונה ואנו עושים מאמצים אדירים לסייע להם לחזור לשגרה ולמזער נזקים. עם פרוץ המשבר הענקנו פטור מארנונה לעסקים הזכאים לכך, לפני כמה ימים הודענו על הקמת קרן לחיזוק העסקים המקומיים וכן נעשו צעדים נוספים.
"באשר למדרחוב, העירייה קידמה בעבר ומקדמת גם כיום שורה של תוכניות להתחדשות המתחם, חלקן כשלו בשל קשיים שהערימו מחזיקי נכסים במקום. אנו מקיימים במדרחוב מופעים ופעילויות לכלל הציבור. נוכח התקופה כמובן שלא ניתן לקיים שם אירועים. בכל מקרה, לא הורדנו מסדר היום תוכניות ויוזמות שיסייעו להחיות את הפעילות במתחם ולסייע לסוחרים ולבעלי העסקים".