תשעה בני אדם נפצעו הבוקר (יום א') בפיצוץ במפעל במחוז איספהאן שבמרכז איראן. התקשורת הממלכתית באיראן דיווחה כי הפיצוץ התרחש במפעל כימיקלים, אך לפי "הגרדיאן" הבריטי מדובר במפעל לייצור מל"טים. בעקבות הפיצוץ פרצה שריפה במפעל. הרשויות מסרו כי "הנסיבות נחקרות, והפצועים הועברו לבית חולים".
3 צפייה בגלריה
החברה מייצרת כלי טיס עבור כוחות איראניים ופרו-איראניים. מל"ט איראני, ארכיון
החברה מייצרת כלי טיס עבור כוחות איראניים ופרו-איראניים. מל"ט איראני, ארכיון
החברה מייצרת כלי טיס עבור כוחות איראניים ופרו-איראניים. מל"ט איראני, ארכיון
(צילום: סיפא ניוז)
לפי "הגרדיאן", הפיצוץ התרחש במפעל של החברה האיראנית לייצור כלי טיס Hesa, הממוקמת במתחם של תעשיית הכימיקלים "ספהאן נרגוסטאר". החברה מייצרת כלי טיס ומל"טים עבור כוחות איראניים ופרו-איראניים.
הגורם לפיצוץ אינו ידוע בשלב זה. הפיצוץ התרחש כמה ימים לאחר שישראל טענה כי איראן מספקת מל"טים לחמאס. ביום חמישי האחרון חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו כי המל"ט שהופל יומיים לפני כן מעל עמק המעיינות, באזור הגבול עם ירדן, נשלח על ידי איראן דרך סוריה או עיראק. נתניהו הציג חלק מכנף של המל"ט שלדבריו היה חמוש ואמר כי מדובר בעדות לכך שאיראן "מספקת את התשתיות שעליהן נשענים ארגוני הטרור".

3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והמל"ט שהופל לצד שר החוץ הגרמני הייקו  מאס
בנימין נתניהו והמל"ט שהופל לצד שר החוץ הגרמני הייקו  מאס
נתניהו מציג חלק מהמל"ט שהופל לצד שר החוץ הגרמני הייקו מאס
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בתוך כך, איראן הודיעה היום כי פג תוקפו של ההסכם עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שאפשר לה לפקח על מתקני הגרעין באיראן. "החל מ-22 במאי, עם סיום ההסכם שנחתם לשלושה חודשים, לסוכנות אין גישה לנתונים שנאספו במצלמות בתוך מתקני הגרעין המוסכמים במסגרת ההסכם", אמר דובר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קאליבאף.
הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי מתקיימים מגעים להארכת ההסכם לחודש נוסף, על תנאי. גורם במועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, ששמו לא נמסר, אמר כי אם תושג הארכה והמעצמות השותפות בהסכם הגרעין יסכימו לעמדת טהרן על חזרתה לעמוד בתנאיו, פקחי סבא"א יקבלו שוב גישה לחומרים מהמצלמות. הגורם איים כי אם לא תהיה הסכמה, "התיעוד יימחק לעד".
יו"ר סבא"א רפאל גרוסי אמר היום כי אנשי הסוכנות מקיימים שיחות עם טהרן על הארכת ההסכם. גרוסי אמור לקיים הערב מסיבת עיתונאים בנושא.
3 צפייה בגלריה
איראן טהרן תערוכה הישגי גרעין חסן רוחאני עלי אכבר סאלחי
איראן טהרן תערוכה הישגי גרעין חסן רוחאני עלי אכבר סאלחי
"יש הסכם עקרוני". רוחאני
(צילום: AP)
דיפלומטים מערביים הזהירו כי אי הארכת ההסכם עלולה לפגוע קשות במאמצים להצלת הסכם הגרעין מ-2015, שנועד למנוע מאיראן ייצור של נשק גרעיני. איראן וארה"ב קיימו מאז אפריל כמה סבבים של שיחות לא ישירות בווינה בתיווך אירופי על חזרת ארה"ב להסכם הגרעין והסרת הסנקציות שהוטלו מחדש על איראן.
לפני כחודש הכריז נשיא איראן חסן רוחאני כי הושג הסכם עקרוני בשיחות וכי הסנקציות המרכזיות יוסרו. "הצדדים דנים כעת בסוגיות משניות ובפירוטים כאלה ואחרים", אמר רוחאני. "יש הסכמה לבטל גם את הסנקציות וההגבלות על הנפט, התעשיות הפטרוכימיות, הספנות והמשלוחים, הביטוח והבנק המרכזי. מדובר בצעד גדול ומרכזי, יש כבר הסכם עקרוני".
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבהיר שהוא מעוניין להחזיר את ארה"ב להסכם - אך בתנאי שאיראן תעמוד בתנאים. בטהרן דרשו להסיר קודם את הסנקציות - ואמרו שרק לאחר מכן תכבד איראן את ההסכם.