בזמן שישראלים רבים מעל גיל 60 עדיין ממתינים לקבל את החיסון נגד קורונה, ישנם לא מעט שעל אף גילם מצאו את השיטה להשתחל למתחמי החיסונים דרך קבוצות וואטסאפ ופייסבוק סודיות, ולקבל עדכונים היכן ניתן לעבור את ההליך ללא כל בעיה. אותם צעירים מצליחים לעורר זעם בקרב רבים שמעוניינים גם הם לקבל את החיסון, אך לא מודעים לשיטות השונות - וכועסים על כך שהשימוש בעודפי החיסונים אינו מאורגן עם פתרונות כמו רשימות המתנה למעוניינים.
יוליה גוטצייד (39) מחיפה הלכה במקרה לקופת חולים כדי לקנות תרופות לאבא שלה ולעשות בדיקות דם לבנה, ומצאה את עצמה מקבלת חיסון לקורונה. "החדר של בדיקות הדם היה בסמוך לחדר חיסוני הקורונה. שאלתי את האחות מתי צעירים יוכלו להתחסן והיא אמרה לי שאני יכולה להתחסן עכשיו. התלבטתי קצת כי קצת חששתי. אבל החלטתי שאתחסן".
4 צפייה בגלריה
יוליה גוטצייד
יוליה גוטצייד
"התלבטתי קצת כי קצת חששתי". יוליה גוטצייד
לאחר שגוטצייד פרסמה בפייסבוק כי החיסון כבר מאחוריה, היא קיבלה תגובות רבות מחבריה שביקשו לדעת כיצד עשתה זאת. "יש הרבה חברים שמקנאים בי שאני הצלחתי והם לא", סיפרה גוטצייד. "קיבלתי הרבה פניות בפייסבוק מאנשים ששאלו אותי איך הצלחתי להתחסן ויש אנשים שבגלל הפוסט שהעליתי הצליחו להתחסן גם.
"בכלל לא ציפיתי לעשות את החיסון בדרך עקיפה. ברור לי שצריך לתת קדימות למבוגרים. אני מכירה אנשים שהם פחות מגיל 60 שעדיין לא התחסנו. בראש שלי היה שרק עוד חודשיים אני מתחסנת אבל הבנתי שיש מנות חיסון מסוימות שהם צריכים לסיים אז במקום לזרוק אותו, אם יש מישהו שמגיע אז אפשר לתת לו. כנראה שהגעתי ביום שהיו יותר מדי חיסונים ופחות אנשים שהגיעו להתחסן. התמזל מזלי".
4 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים של עיריית תל אביב ובית החולים איכילוב
מתחם החיסונים של עיריית תל אביב ובית החולים איכילוב
התור במתחם החיסונים של עיריית תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
כנרת (28), תושבת המועצה האזורית משגב, הצליחה גם היא לקבל את החיסון לקורונה לאחר ששמעה כי ישנן מנות חיסון מיותרות בסוף היום: "קיבלתי הודעה בוואטסאפ שיש בסוף היום חיסונים שנשארים ואין מספיק אנשים שמגיעים עם תור להתחסן, ובמקום לזרוק אותם - נותנים למי שרוצה.
"אז פשוט הגעתי באחת עשרה בבוקר והיו שם הרבה אנשים צעירים. היה ממש קשה להגיע לשער כדי לקבל פתק לתור. לא התכוונתי לחכות בתור, אז חזרתי בערב והיו משהו כמו 30 איש שחיכו והצלחתי להיות מהמחוסנים".

"בגללי אנשים הלכו להתחסן"

היא אמרה עוד כי "ברגע שהצלחתי להתחסן צילמתי תמונות ושלחתי בקבוצה של היישוב כי היו עוד אנשים שחיפשו להתחסן, ויום אחרי כמה אנשים בגללי הלכו להתחסן. אני חושבת שהצלחתי להתחסן בגלל שאני גרה בפריפריה. יש לי בני דודים ממקומות אחרים בארץ שלא הצליחו".
לדבריה, קופות החולים עובדות בצורה נכונה. "המבוגרים מקבלים תור ומתחסנים בצורה מסודרת. אני הגעתי בידיעה שיכול להיות שאקבל חיסון ויכול להיות שלא. אני לא רוצה לקחת חיסון שלא מגיע לי אבל עדיף שאני אקבל במקום שזה ילך לפח. זה ההיגיון".
4 צפייה בגלריה
אלה מור וסבה
אלה מור וסבה
"זה מעצבן מאוד ההתנהלות הזאת". אלה מור וסבא שלה
מנגד. אלה מור (42) כועסת על כך שצעירים מתחסנים בעוד סבה בן ה-94 טרם התחסן לקורונה ונאלץ לשהות לבד בביתו שבועות ארוכים: "סבא שלי מתפקד טוב אבל הוא עדיין בן 94. לצפות ממנו לקבוע תורים במערכות הטכנולוגיות הלא ידידותיות, זה בלתי אפשרי. יצרו איתו קשר מהקופה וקבעו לו את התור לפברואר אבל אני מכירה אנשים שהתחסנו ביום הראשון ובשבוע הראשון. התקשרתי תקופה והצלחתי להקדים את התור לינואר אבל למה ינואר אם אנשים מתחסנים?".
מור הוסיפה: "אתמול סבא התקשר אליי והוא אמר לי 'אני חושב שאני לא אזכה לחיסון הזה בכלל' כי הוא שמע שהחיסונים עומדים להיגמר. התקשרתי שוב לקופת החולים והנציג אמר שסבא יתחסן ביום שלישי. אבל זה מעצבן מאוד ההתנהלות הזאת. זה אומר שיש לו עוד חודש בבית עד המנה השנייה של החיסון בשמירה קפדנית בסגר וזה לא הוגן".

"זה לא פייר"

לדבריה, "היה צריך לדפוק בדלת של המבוגרים ולא להוציא אותם ולחסן אותם. לא היה צריך להגיע למצב של עודפים אלא לתעדף קודם את המבוגרים. המבוגרים היו צריכים להיות לפני כולנו. הם באמת בסיכון. כחברה מה זה אומר עלינו שדחקנו אותם לקצה? שמעתי על הרבה אנשים צעירים שהלכו והתחסנו בלי תור וזה פשוט לא פייר כי אני לא יכולה לקחת את סבא שלי בספונטניות ככה. יש משהו במדינה שלנו ובתעדוף שלה שהוא מקולקל ומעוות".
כרמלה דיכובסקי (54) מחיפה ביקשה לעשות חיסון נגד הנגיף כשהתלוותה לבעלה, אך נתקלה בסירוב. "כשבאתי עם בעלי שהוא מעל 60 לעשות חיסון, ביקשתי גם לעשות. הם לא הסכימו והלכו לפי הכללים, אבל אני מכירה הרבה אנשים בני 20 ו-30 שהם לא חולים במחלות רקע ובכל זאת התחסנו. אני לא יודעת איך להשיג תור, איך הם עושים דבר כזה?".
דיכובסקי הוסיפה: "אני מתחת לגיל 60, אבל בקבוצת סיכון. למה לא מפנים את העודפים לאנשים שזקוקים באמת לחיסון כמוני? אני לא רוצה לקחת חיסון ששייך למישהו מבוגר אבל זה מעצבן שיש אנשים שכן מצליחים על ידי כל מיני טריקים לקבל את החיסון. יש אי סדר ובלגן, זה מלחיץ אותי כי זה מרגיש כמו מלחמת קיום שבה אנשים מצליחים עם קומבינות להשיג את החיסון, ותמימים כמוני לא מצליחים".
4 צפייה בגלריה
כרמלה דיכובסקי
כרמלה דיכובסקי
"למה לא מפנים את העודפים לאנשים כמוני?". כרמלה דיכובסקי
זיו (21) מתל אביב ביקשה להתחסן בגלל תכנון של שירות בחו"ל, אך עד עתה לא הצליחה לקבלו. "שמעתי שצעירים יכולים להתחסן דרך כל מיני טריקים כאלה שעברו בקבוצות בגלל שיש עודף חיסונים. אני לא הצלחתי להגיע לזה ובינתיים גם נכנסתי לבידוד. כל העניין הזה עם החיסונים במחתרת מיותר.
"אני זקוקה לחיסון הזה בגלל שירות בחו"ל ואם יש עודפים למה הם לא קוראים לאנשים להתחסן? צריך לעזור לאלה שלא יכולים להתחסן, אבל אם יש עודף - שיעשו את זה מסודר. זאת לא הפעם הראשונה שאנחנו רואים שמי שרוצה להשיג משהו במדינה הזאת מצליח רק דרך קומבינות".

לפי נתוני משרד הבריאות מהבוקר, 41% מבני ה-60 ומעלה חוסנו עד כה נגד נגיף הקורונה - כמעט 600 אלף בני אדם. בקרב בני ה-40 עד 59 חוסנו 10%.
מספר המתחסנים מתחת לגיל 60 עומד על 294,839 בני אדם - רובם (כ-192 אלף) בני 40 עד 59. מלבדם התחסנו כ-53 אלף בני אדם בני 30 עד 40, כ-33 אלף בני 20 עד 29 וכ-6,400 בני 16 עד 19.
עד כה חוסנו בקופת החולים כללית 321,036 בני אדם, במכבי 208,670, במאוחדת 93,220 ובלאומית 55,044. נכון להיום, לפי נתוני משרד הבריאות, פועלות 325 נקודות חיסון ברחבי הארץ.