יום לאחר שסיים לרצות את עונש המאסר מתאילנד בכלא הישראלי, סיפר הבוקר (יום ב') נתי חדד בריאיון לאולפן ynet על תחושותיו: "אני מתחיל להרגיש את החופש, אבל אני לא נרדמתי מאתמול. לא האמנתי שאגיע לבית בישראל".
חדד, שהתגורר שמונה שנים באי קוסמוי בתאילנד והפעיל שם בין היתר מרפאה שסייעה לישראלים, הסתבך עם רשויות האכיפה המקומיות. אחרי שהורשע בהחזקת נשק והפעלת מרפאה וביצוע פעולות רפואיות ללא רישיון, נגזר עליו מאסר למשך שנה וחצי. בעודו מרצה את מאסרו, גזר עליו בית המשפט בתאילנד מאסר נוסף למשך ארבע שנים וחצי בגין החזקת סמים והפצת תרופות ללא מרשם.
ואולם, במרץ השנה חלה תפנית בעקבות פנייתו של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אל מלך תאילנד. בין שתי המדינות סוכם שחדד יועבר להמשך ריצוי עונשו בישראל. גם ח"כ איילת שקד (ימינה) סייעה לטיפול בהעברת חדד להמשך ריצוי עונשו בישראל בתקופה שבה כיהנה כשרת המשפטים. בשבוע שעבר החליטה ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר לקצר את עונשו של חדד, ובעקבות כך הוא שוחרר אתמול מהכלא לאחר כשלוש שנים וחצי בסך הכול מאחורי סורג ובריח.
2 צפייה בגלריה
נתי חדד שוחרר מהכלא
נתי חדד שוחרר מהכלא
"לא נרדמתי מאתמול". חדד לאחר שחרורו מהכלא
(צילום: אפי שריר)
"את נמצאת במקום לא אנושי, עם תנאים תת-אנושיים ואת אומרת לעצמך מתי אצא", סיפר הבוקר חדד על הרגעים הקשוחים בכלא בתאילנד. "אנחנו מקבלים ברקס ועוד ברקס ומתאכזבים עוד פעם, עד שזה מגיע לייאוש ומאבדים את התקווה, ולצערי אחרי שמאבדים את התקווה - מאבדים את הנפש וזה מה שגרם לי בעצם לעשות את מה שעשיתי ולא הצלחתי, תודה לאל, וזה לנסות להתאבד".
- בסופו של דבר לא הצלחת לעשות את זה. "כן, תודה לאל שלא הצלחתי. אחרי המקרה הזה, הסיפור שלי התחיל לצאת למודעות של הציבור ולתקשורת. אלפי אנשים שעזרתי להם, תומכים שלי, התחילו להפיץ את הסיפור האמיתי של 'נתי חדד - חילוץ והצלה קוסמוי', ובזכותם ובזכות המשפחה שלי ואימא שלי החזירו אותי לישראל".
חדד סיפר עוד על ההתרחשויות בתאילנד: "במשך שמונה שנים הייתי חלק מהם, הייתי מסייע להם - אם זה בתאונות עם ישראלים, הדרכה למשטרה, מכבי אש, חילוץ והצלה, ופתאום ביום אחד הופכים אותך לראש ארגון פשיעה ולמפלצת ומשנים את היחס, ואת לא מבינה מה קורה. נתנו מידע שקרי עליי והפיצו עליי שמועות. ההצלחה גרמה לאנשים לקנא ולשים לי מקלות ברגליים".
- אפשר ללמוד לקח? "כן, אפשר ללמוד דבר אחד. לא משנה מה שאנחנו עושים בחיים, תאמינו רק לעצמכם. אל תאמינו למה שאומרים לכם, תבדקו כל דבר יותר ויותר. אני קיבלתי אפוד מגן ומכשיר קשר מהמשטרה במשך שמונה שנים, ועל זה קיבלתי שנה בכלא. הביאו לי תעודה של שוטר, הייתי חלק מהם ואחרי זה אמרו לי שאני מתחזה לשוטר. אמרו שיש לי קזינו, סוחר סמים, תחמושת. גם אם אתם עושים טוב, תבדקו את ההשלכות".
- אתה יוצא למאבק לטיהור שמך? "אין לי אינטרס להיכנס למאבק עם אף אחד. הכי חשוב שחזרתי, אני יודע מי אני ומה אנשים חושבים עליי והשאיפה שלי לעשות פה בארץ את הטוב שעשיתי בתאילנד. כל עניין החקירות לא מעניין אותי, אני לא מחפש מלחמות עם תאילנד. אני מחפש את הצדק שלי ובעזרת השם הצדק ייצא לאור. המשפט שמלווה אותי הוא 'תעשו טוב, תקבלו טוב', וזה מה שאני אמשיך לעשות".
2 צפייה בגלריה
חגיגות שחרורו של נתי חדד
חגיגות שחרורו של נתי חדד
"אני מחפש את הצדק שלי"
(צילום: רועי רובינשטיין)
אודי מזרחי, חברו של חדד שסייע בהחזרתו לישראל, האשים: "כל האירוע עם נתי חדד נוצר בגלל גורמים בממשלת ישראל ובמשטרת ישראל, נקודה סימן קריאה. משטרת ישראל השקיעה המון אנרגיה בנושא מסוים ולא בחלה בשום דבר, כולל הבאת ראיות מחקירות בתאילנד לישראל. זה דבר שהוא עברה על החוק הבינלאומי.
"בין לבין הוא נופל בין הכיסאות והגיע לשלב שלא יכלו לשחרר אותו. כשממשלת תאילנד הבינה שעשו להם תרגיל, החמירו איתו פי שלושה והחתימו אותו על סודיות כשהוא חזר לדבר - דבר שלא נהוג לעשות כדי שחס ושלום לא תיפגע התיירות של תאילנד בגלל מדינת ישראל".
- אז הוא היה בן ערובה של הממשל בתאילנד בגלל דברים שעשתה ישראל? "הוא היה בן ערובה בממשל של תאילנד ומשטרת ישראל. כשאנשים רוצים לעשות חקירות מסוימות, אז יש כאלה שלא בוחלים בדברים ועושים מה שהם עושים, אבל ברגע שהתחלנו לחשוף שיש לנו הקלטות - משטרת ישראל שינתה את הכיוון ב-180 מעלות והפכה אותו מעבריין גדול לצדיק. אנחנו לא חשפנו את ההקלטות, אבל כשהם הבינו שיש לנו חומר כל המערכת הסתובבה. אם לא היינו עושים את ההד הציבורי הוא לא היה משתחרר".