מפלסות לפינוי השלג, ג'יפים וטרקטורים לחילוצים ומשימות מיוחדות, שקיות חימום לחיילים בשמירה, ביטול לימודים ותגבור מוקדים: ברשויות המקומיות ברחבי הארץ ובארגוני החירום וההצלה נשלמות בצהריים (ג') ההכנות האחרונות לסערה החריגה שתחל בשעות הערב ותגיע מחר לשיאה.
6 צפייה בגלריה
מוצב החרמון בשלג, ארכיון
מוצב החרמון בשלג, ארכיון
מוצב החרמון בשלג, ארכיון. "שמים במקום הראשון את הלוחמים בקצה"
(צילום: דובר צה"ל )

בשעות אחר הצהריים הרוחות התחזקו מאוד וגשם החל לרדת מאזור חיפה צפונה. בהמשך היום הרוחות יתחזקו עוד, ובהדרגה הגשם יגיע גם לאזור החוף ולמרכז הארץ. במקביל ייתכנו סופות חול בדרום. בשעות הלילה תחול ירידה משמעותית בטמפרטורות, ייעשה סוער מאוד ושלג צפוי לרדת בהרי הצפון והמרכז. ייתכן כי מדי פעם יירד שלג גם בירושלים.
ביום רביעי מזג האוויר ימשיך להיות סוער, גשום וקר מאוד. בשל כך קיימת סכנת הצפות ושיטפונות. הגלים יהיו גבוהים והרוח תגיע למהירות של 80 עד 100 קמ"ש. שלג ימשיך לרדת מדי פעם בפסגות הרי הצפון והמרכז. אחרי הצהריים ובלילה שבין רביעי לחמישי השלג בהרים יתחזק וייעשה רציף יותר, וייתכן שגם בירושלים ואף שלג קל במצפה רמון. גובה השלג עשוי להגיע ברביעי בערב ובלילה ל-5 עד 25 סנטימטרים. ייתכנו שיבושים וחסימות צירים. לתחזית המלאה.
במקביל, רשות הטבע והגנים הודיעה כי בעקבות מזג האוויר הצפוי והסיכוי לשיטפונות, ייסגרו למטיילים החל מהערב ועד יום שישי כל מסלולי ההליכה ומסלולי הסנפלינג במדבר יהודה, כולל מסלול נחל פרת. בנוסף, הקרן הקיימת לישראל מבקשת מהציבור להימנע מלהגיע ליערות ולפארקים בימים הקרובים.
התחזית הסוערת מעלה זיכרונות מהסופה החריגה שפקדה את ישראל בדצמבר 2013, אז יישובים שלמים נותקו למשך ימים מחשמל ומאות נהגים נתקעו בקור עז בדרך לירושלים. הפעם, מעריכים במחוז ירושלים של רשות הכיבוי, המראות של נהגים תקועים שעות בכביש לא יחזרו על עצמם – אך עדיין נערכים לתרחישים חמורים שכאלו.

6 צפייה בגלריה
אתר החרמון נפתח למבקרים
אתר החרמון נפתח למבקרים
שלג באתר החרמון, בשבוע שעבר
(צילום: אפי שריר)
"אנחנו מעריכים שלא נפגוש עוד את המחזות של 2013 – לא רכבים תקועים בצד אחד ולא אזרחים שנטושים, לא עלטה על מרחבים גדולים ללא אמצעי חימום ולא יישובים נצורים", אמר בראיון לאולפן ynet ניסים טוויטו, מפקד מחוז ירושלים בכב"ה. "אם נידרש זה יהיה לתאונות דרכים, חלילה לשרפות בתים ועצים שעשויים ליפול על קווי מתח או בצידי הדרך ולשבש תנועה".
טוויטו הוסיף כי המערכת הנוכחית תהיה כנראה החריגה ביותר זה כשש שנים, וכי אנשי כוחות החירום עוקבים מקרוב אחר העדכונים של השירות המטאורולוגי. "השלמנו את כל מערכת ההכנות המקצועיות ואנחנו נערכים לתרחישים החמורים ביותר", הדגיש.
כחלק מהכוננות ברשות הכיבוי, הורה הנציב דדי שמחי להיערך למתן מענה מבצעי מציל חיים לתושבים באזור הצפון, ירושלים ויהודה ושומרון. בכב"ה חוששים בין היתר מתאונות דרכים שייגרמו עקב הצטברות שלג או קרה על הכבישים ורוחות עזות העלולות לגרום להפסקות חשמל. מכב"ה נמסר כי עד הבוקר הושלמו ההכנות והלוחמים תרגלו התקנת שרשראות שלג על רכבי כיבוי ורכבי 4X4.
בעיריית ירושלים נערכו עם כ-250 כלי רכב כבדים שפוזרו ברחבי העיר לצורך פינוי השלג. העירייה תפעיל גם מערך לפיזור מלח על הצירים ותגברה את המוקד העירוני. ראש העיר משה ליאון אמר היום כי ההערכה היא שהשלג ייערם לגובה של כ-10 עד 15 ס"מ. הוא קרא לתושבים שלא לנסוע בשלג, בשל סכנת ההחלקה. "זו סכנת נפשות", אמר. ליאון הביע אמנם שמחה על ירידת שלג הצפויה, וכינה זאת "חג שמח", אך הדגיש כי יש להתנהג בזהירות: "שלג זה דבר מסוכן".
כוננות סערה קיימת כעת גם בצפת. ראש העיר שוקי אוחנה אמר בראיון לאולפן ynet כי העירייה עודדה את התושבים לבצע קניות מוקדמות לקראת הסופה, להכין את אמצעי החימום בבתיהם ונערכה גם עם טרקטורים ומפלסות שלג לפינוי צירים מרכזיים.
הוא קרא לתושבי צפת לא לצאת מהבתים שלא לצורך: "מי שלא צריך לצאת, אין מה לצאת. אנחנו נערכים עם גורמי הביטחון לפלס את המקומות, אבל אני בא ואומר, להימנע עד כמה שאפשר להגיע החל מהיום בערב, מהלילה, כולל מחר, ולהשתדל להישאר בגזרות שלו, בגבולות העיר היפה שלנו, צפת".
6 צפייה בגלריה
תדרוך של עיריית צפת לעובדים שלה לקראת השלג הצפוי
תדרוך של עיריית צפת לעובדים שלה לקראת השלג הצפוי
תדרוך של עיריית צפת לעובדים לקראת השלג הצפוי
(צילום: דוברות עיריית צפת)
6 צפייה בגלריה
תדרוך של עיריית צפת לעובדים שלה לקראת השלג הצפוי
תדרוך של עיריית צפת לעובדים שלה לקראת השלג הצפוי
מתקינים שרשראות לגלגלי הרכבים בצפת
(צילום: דוברות עיריית צפת)
6 צפייה בגלריה
ההערכות בצפת
ההערכות בצפת
ההיערכות בעיר. "לא לצאת מהבית שלא לצורך"
(צילום: אביהו שפירא )
6 צפייה בגלריה
ההערכות בצפת
ההערכות בצפת
(צילום: אביהו שפירא )
אוחנה הוסיף כי עיריית צפת הקדישה מאמץ מיוחד על מנת לוודא שהקשישים בעיר ערוכים גם הם לקור העז. "מחלקת הרווחה עוברת קשיש-קשיש טלפונית, גם הגעה פיזית, לבדוק שכל אחד מוכן עם כל אמצעי שדרוש", הוסיף. ראש העיר ציין כי לצד ההיערכות לסופה לא "שוכחת" את המאבק בנגיף הקורונה, בעיר המוגדרת כעת אדומה. "אנחנו היום בירידה משמעותית", אמר, אך הוסיף: "אנחנו עדיין ממשיכים לפעול בחזיתות האלה ומעודדים התחסנות".
עוד לפני שפתיתי השלג הראשונים החלו לרדת, בכמה ישובים כבר הוכרז על ביטול הלימודים מחר. במועצה האזורית גולן הודיעו כי מחר לא יתקיימו לימודים ביישובים הצפוניים ברמה, מקו קשת וצפונה. בהודעת המועצה נמסר כי מדובר בבתי הספר הצבי ואהבת ביישוב קשת, אביטל במרום גולן וילקוט הרועים באל רום. גנים ומעונות ביישובים, יפעלו רק אם יוכלו להפעיל את הגן בצוות מקומי (כלומר ללא הסתמכות על עובדים המגיעים מאזורים בהם הכבישים חסומים). לא יתקיימו הסעות מיישובים מקו קשת צפונה גם למוסדות חינוך שאינם באזור המושלג.

"אין מה לעשות, יהיו תקלות"

מחר, יחולו שינויים גם בפעילות התחבורה הציבורית. קווים הנוסעים צפונה: קו 58 היוצא בשעה 5:25, קו 68 היוצא בשעות 06:00 ו-07:00 לשני הכיוונים וקו 69 היוצא בשעות 06:30 ו 07:15 – לא יפעלו. עדכונים נוספים על פעילות התחבורה הציבורית יצאו מחר במהלך היום. במועצה מסרו כי יש להתעדכן באפליקציית התחבורה הציבורית ובמוקד גולן. "אנו ממליצים להישאר בבתים ולהימנע מנסיעות מיותרת. ייתכן שכאשר תצאו הכביש יהיה פנוי אך בשעה מאוחרת יותר יערם שלג ולא יתקיים פילוס ולכן הכביש ייחסם", נמסר מהמועצה.

גם במועצה מקומית אפרת שבגוש עציון צפוי לרדת שלג. ליאור אביטן, קב"ט המועצה המקומית אפרת, תדרך בצהריים את מערך המאבטחים ביישוב לקראת השלג הצפוי והורה להם לוודא שבאתרי הבנייה אין גדרות פח שעלולים לעוף ברוחות. הצוותים שמו בכל אחד מהרכבים שקי מלח ורצועות גרירה. בנוסף מחסני החירום ובהם גנרטורים, עגלות מים ועוד נפתחו. אפרת שנמצאת בגובה של 830 מטר גם שריינה מספר טרקטורים מהכפרים השכנים
בחברת החשמל הבטיחו כי פעלו למנוע קריסת עצים ומפגעים נוספים שעלולים להביא לניתוקים נרחבים מרשת החשמל – אך מדגישים כי עדיין צפויות תקלות. "אנחנו ערוכים בצוותים מתוגברים בכל המרחב הצפוני וערוכים עם כוח אדם בכל המוקדים שלנו", אמר ל-ynet דני אמר, ראש תחום רשת מרכז ביצוע גליל גולן בחברת החשמל.

הוא ציין כי החברה ציידה את כלי הרכב שלה בשרשראות שלג וחילקה לצוותים חרמוניות וחליפות סערה, על מנת שאלו יוכלו "לעבוד בכל תנאי מזג אוויר ובכל שעה ולהגיע לכל מקום 7\24". אמר הבטיח כי הצוותים "לא יעזבו" עד אשר יפתרו את התקלות שאליהן יידרשו.
למרות ההיערכות, אמר הדגיש כי יהיו תקלות. "אין מה לעשות, כמו בכל סופה קשה ככל שתהיה, יהיו תקלות, אין אפס תקלות. אבל אנחנו פה וזה חשוב להדגיש שאנחנו פה לתת מענה, אנחנו לא עוזבים, אנחנו נגיע לכל צרכן ולכל תקלה שלא תקרה", אמר.
הוא קרא לישראלים להישמר מפני חוטים קרועים או עמודים שנפלו וכל מפגע בטיחותי אחר: " לא להתקרב, להרחיק כל תושב, להתקשר בכל אמצעי התקשורת הידועים לכם ולחברת החשמל ואנחנו שם לתת את המענה".

כחלק מההיערכות הודיע בצהריים איגוד ערים כינרת כי כל החופים השקטים שלו מסביב לאגם ייסגרו מהשעה 20:00 לכניסת נופשים מטעמי ביטחון, כמו חשש מענפים שעלולים להישבר. הודעה על פתיחת החופים תצא בהתאם לשיפור במזג האוויר.

היערכות בצה"ל: "אף חייל לא יישן בלי חימום"

גם בצה"ל נערכים לסופה החריגה. קצין הלוגיסטיקה של אוגדה 91 בצפון, סא"ל אלדד בנינו, סיפר כי הטיפול במוצבי הקצה נמצא בראש סדר העדיפויות: "החטיבות המרחביות 300 ו-769, קיבלו כל אחת 100 סטים של ציוד חורף ייעודי, שישמש את הלוחמים במשימות המבצעיות. רכשנו בתחילת החורף 5 טון מלח להפשרת השלגים מהדרכים ולמעלה מ-3,000 שקיות חימום כדי שלאף חייל לא יהיה קר בשמירה".
חטיבה 769 בגבול לבנון מתכוננת גם היא, וקצין הלוגיסטיקה של החטיבה, רס"ן עומרי לוי, אמר: "אנחנו שמים במקום הראשון את הלוחמים בקצה ודואגים להם לתנאים טובים מבחינת אוכל, לבוש חם ומגורים. אף חייל בגזרה לא ישן בחדר ללא חימום, במיוחד בסופה ובחורף. זאת חובתנו לדאוג לחיילים שעושים מעל ומעבר כדי לשמור על השקט בגבול".

במוקד זק"א ויחידת הג'יפים של הארגון אמרו כי במהלך 48 השעות הקרובות יאויש מוקד זק"א בצוותים מתוגברים לקליטת פניות חירום ומשימות חריגות. כ-80 אנשי יחידת הג'יפים של זק"א יוזנקו למשימות שיופנו אליהם ממוקד הארגון באזור ירושלים, וכ-30 יופעלו באזור הצפון.
חיים ווינגרטן, ראש אג"מ זק"א, אמר: "הג'יפאים צוידו במיטב ציוד חירום וחילוץ בכדי לסייע במצבי חירום ויעבדו בשיתוף פעולה עם כלל כוחות החירום והביטחון, בכל מקרה חירום הנובע מסגירת צירים ניתן יהיה להיעזר דרך פניה למספר הטלפון של מוקד זק"א הארצית 1220 (ללא כוכבית)".