יו"ר כחול לבן בני גנץ עצר הערב (יום ב') משאל טלפוני בין שרי הממשלה שבו אמורים היו לאשר שורת מינויי שרים. בקשת הביטול של גנץ באה מאחר שהוא דרש להוסיף את מינויו הקבוע לשר משפטים, מאחר שהמינוי אמור לפקוע בקרוב.
כל העדכונים על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ מליאה מליאת הכנסת כנסת ירושלים יום הצעת חוק פיזור הכנסת ממשלה
בנימין נתניהו בני גנץ מליאה מליאת הכנסת כנסת ירושלים יום הצעת חוק פיזור הכנסת ממשלה
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במשאל אמורים היו שרי הממשלה לאשר את מינויו של שר החינוך יואב גלנט לשר ההשכלה הגבוהה ואת מינויו של שר האנרגיה יובל שטייניץ לשר המים. בנוסף, אמורים היו השרים לאשר את מינויו של ח"כ איתן גינזבורג לשר התקשורת - תפקיד שבו החזיק גנץ מאז שפיטר את יועז הנדל שעבר לתקווה חדשה של גדעון סער.
בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו טענו כי לא סוכם על מינויו הקבוע של גנץ לשר המשפטים וכי לא הוצגה בקשה כזו לפני תחילת המשאל. "כנראה מדובר בחוסר תקשורת פנימי בתוך כחול לבן", טענו גורמים בליכוד. מלשכת גנץ נמסר כי "בניגוד לנטען, המשאל שהועלה לא אושר על ידי גוש כחול לבן. פנינו למזכירות הממשלה כדי שיועלו לאישור מיידי מינויי שר התקשורת ושר המשפטים".

בני גנץ נכנס לתפקידו כשר המשפטים אחרי התפטרותו של אבי ניסנקורן מהתפקיד, עם עזיבתו את כחול לבן למפלגת הישראלים של רון חולדאי שהספיקה לפרוש מהמרוץ לבחירות. בריאיון לאולפן ynet ימים ספורים אחרי התפטרות ניסנקורן אמר גנץ שהוא מתכוון לשמור על תיק המשפטים בידיו.

עימות על החיסונים למשקיפי האו"ם בסיני

במקביל לחילוקי הדעות בעניין אישור מינויי השרים, מתנהל עוד עימות בין שר הביטחון גנץ לבין ראש הממשלה נתניהו - והפעם בעניין העברת חיסונים לידי כוח הפקחים הרב-לאומי בסיני, בהתאם לבקשת הממשל האמריקני.
אחרי שנתניהו והמל"ל הובילו בחשאי העברת 45 אלף חיסוני מודרנה לכ-20 מדינות בתמורה מדינית ואף העבירו 22 אלף מהם לגואטמלה, צ'כיה והרשות הפלסטינית, התנגד גנץ למהלך ואמר שיש להקפיא אותו כי נעשה ללא התייעצות איתו ועם שר החוץ אשכנזי. כמו כן, עלו טענות שהדבר מנוגד לחוק נכסי המדינה שמחייב אישור של הגורמים המוסמכים להעברת החיסונים.
3 צפייה בגלריה
חילופי אש כבדים בין צה"ל לחוליות מבריחי סמים מסיני בגבול מצרים
חילופי אש כבדים בין צה"ל לחוליות מבריחי סמים מסיני בגבול מצרים
הגבול עם מצרים. האמריקנים ביקשו, אבל החיסונים לא הועברו עדיין
(צילום: יואב זיתון)
נתניהו והמל"ל העריכו כי העברת חיסונים למדינות שאינן מקיימות קשרים עם ישראל כמו מאוריטניה וניז'ר שבאפריקה תוכל לסייע בחידוש היחסים עמן. ללא קשר למבצע הזה, משרד הביטחון קיבל פנייה מהממשל האמריקאי ובה הוא התבקש להעביר לידי כוח המשקיפים האמריקני בסיני שמפקח על הנספח הצבאי בשלום בין ישראל למצרים כ-2,200 חיסונים של מודרנה. האמריקנים גם הסכימו לשלם עבור החיסונים.
משרד הביטחון העביר בקשה מסודרת למל"ל ולמשרד הבריאות וקיבל אישור להעברה. ואולם, היועץ המשפטי לממשלה קבע כי חייבת להתקבל החלטה בנושא בפורום שרים או בקבינט המדיני ביטחוני, שאותו ביקש גנץ לכנס. הוא נתקל בתגובה בסירוב של נתניהו. בסביבת גנץ מעריכים שההסבר הוא נקמה של ראש הממשלה ביו"ר כחול לבן על טרפוד מבצע העברת החיסונים.
3 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
קבע שיש לכנס פורום שרים כלשהו. מנדלבליט
(צילום: דנה קופל)
"נתניהו הודיע שיש צורך מדיני-ביטחוני להעביר את החיסונים, אבל לא מוכן לכנס את הקבינט כדי לדון בו (בצורך - א"א)", כתב גנץ בטוויטר. "במקביל, הוא לא מאפשר העברת חיסונים לכוחות שמירת שלום אמריקנים ששומרים עלינו בגבול מצרים. זו פגיעה בביטחון שאסור לאפשר. חייבים לכנס את הקבינט לדון בנושא באופן מיידי".
גורמים המקורבים לגנץ אמרו: "יש לנו התחייבות להעביר חיסונים לכוח שיושב בסיני. זו לא כמות גדולה. הם משלמים על זה. הכול אושר. האמריקנים ביקשו. יש כאן שיקולים מדיניים. זה כוח ששומר עלינו ויש לנו אינטרס מובהק שיישארו. אם צריך שיכנסו את הקבינט או כל פורום אחר שמקובל על היועמ"ש ובואו נגמור עם האירוע הזה". גורם שבקיא בפרטים אמר כי "כרגע משלימים את כל הבדיקות וההתייחסויות הנדרשות בהתאם לחוות דעתו של היועמ"ש בנושא".