4 צפייה בגלריה
דונלנד טראמפ שי ג'ינפינג קרון הרכבת הקלה
דונלנד טראמפ שי ג'ינפינג קרון הרכבת הקלה
דונלנד טראמפ שי ג'ינפינג קרון הרכבת הקלה
( צילום: AFP , AP)
ממשל טראמפ הרחיב הלילה (יום ו') את החרם על שורה ארוכה של חברות סיניות שנקבע כי הן קשורות לצבא סין, בהן גם חברת CRRC שממנה נרכשו הקרונות לרכבת הקלה בתל אביב. החברה המפורסמת ביותר בצו הנשיאותי היא וואווי שכבר נפגעה קשות מהחרם האמריקני ואינה יכולה לרכוש מגוגל את חבילת השירותים.
הבית הלבן אוסר בצו הנשיאותי על אזרחים אמריקנים ועל קרנות להשקיע בשורה ארוכה של חברות סיניות. אמריקני שמחזיק מניות של חברות אלו, נדרש למכור אותן עד נובמבר 2021. בצו שייכנס לתוקף ב-11 בינואר נאמר כי חברות אלו קשורות לצבא הסיני: "סין מנצלת את ההון האמריקני כדי לפתח ולחדש את הצבא שלה, המודיעין ושירותי הביטחון האחרים שלה המהווים איום ישיר על ארצות הברית ועל כוחותיה מעבר לים".
4 צפייה בגלריה
חנויות
חנויות
חנות של וואווי, חברת ציוד התקשורת והסלולר שנפגעה קשות מהחרם
(צילום: רויטרס)
בין 31 החברות עליהן יוטל החרם, תאגידי ענק כמו צ'יינה טלקום, צ'יינה מובייל, תאגיד התעשייה האווירית של סין, החברה הגרעינית הלאומית של סין, תאגיד הנדסת הבניין הממשלתי של סין שנחשב לקבלן ה-14 בעולם בייצוא ועוד רבות אחרות.
הצו הנשיאותי הוא עוד אבן דרך במלחמת הסחר שניהל הנשיא טראמפ עם סין כמעט לכל אורך כהונתו שתסתיים ב-20 בינואר עם השבעתו של ג'ו ביידן. מלחמה זו כללה הטלת מכסים הדדית של האמריקנים ושל הסינים. ארצות הברית רוצה למנוע בעיקר השקעות של קרנות הון וקרנות פנסיה. דובר משרד החוץ בבייג'ינג וונג וונבין קרא לארה"ב בתגובה "להפסיק את הדיכוי השרירותי להשקעות. ממשל טראמפ משמיץ באכזריות" את שותפות החברות האזרחיות והצבאיות בסין והודיע שסין תשמור בחוזקה על הזכויות ועל האינטרסים של החברות הסיניות.
באותה הזדמנות בירך משרד החוץ של סין את הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, כשבוע לאחר שהוכרז כמי שניצח בבחירות לנשיאות ארה"ב. בהודעה נמסר כי "אנו מכבדים את בחירת העם האמריקני". עד כה בבייג'ינג נמנעו מלהתייחס לתוצאות הבחירות בארה"ב. דובר משרד החוץ ציין כי "אנו מכירים בכך שהתוצאות ייקבעו על פי החוקה האמריקנית".

הקשר הישראלי של החברות הסיניות

הענקית הסינית CRRC, שנכללת בצו הנשיאותי המגביל השקעות אמריקניות, נבחרה לספק את 90 קרונות הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב כשבינתיים יותר מ-20 קרונות הגיעו לישראל בסטנדרט נמוך מהסטנדרט המבוקש, וזאת בשל חשש בנת"ע שהתאמתם לסטנדרט על אדמת סין תקשה על הגעתם לארץ בהמשך בשל משבר הקורונה. על כן, חברה גרמנית מבצעת את ההתאמות בישראל.
4 צפייה בגלריה
הגעת הקרונות לרכבת הקלה מסין לתל אביב
הגעת הקרונות לרכבת הקלה מסין לתל אביב
הגעת הקרונות לרכבת הקלה מסין לתל אביב
ב"כלכליסט" פורסם השבוע כי לאחר ש-CRRC שניגשה גם למכרז הקמת הירוק והסגול יחד עם שיכון ובינוי באגד, מבקשת קבוצת אלסטום, שניגשה עם אלקטרה ודן למכרז, לפסול את קבוצת שיכון ובינוי, שניגשה עם אגד ו-CRRC הסינית, תחת הנימוק שהערבות הנדרשת להגשה לא הוגשה. מדובר במכרז ענק לעבודות ולאספקת המערכות בעלות שנאמדת ב-15 מיליון שקלים.
אף שהצו מתייחס לרכישת מניות ולהשקעות באותן חברות, הוא עשוי לספק לממשל האמריקני עוד תחמושת נגד המעורבות הסינית בפרויקטי תשתית בישראל. CRRC קשורה באמצעות נת"ע במכרז להקמת הקו האדום וניגשה כאמור למכרז נוסף ומשמעותי אף יותר בפיתוח רשת הרכבות הקלות בגוש דן. בשלב זה לא ברור אם הצו ישפיע על התחייבויות קודמות ועל העובדה שבמכרזים רבים בישראל ניתן יתרון למחיר שמעמיד הקבלן. עובדה זו הציבה עד כה את החברות הסיניות ביתרון לעומת מתחרותיהן בעיקר מאירופה. מבקרי הליך המכרזים בחברות התשתית בישראל מצביעים על עלות התחזוקה הגבוהה של עבודות ומוצרים שישראל רוכשת במחירים מופחתים.
4 צפייה בגלריה
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו
מזכיר המדינה מייק פומפאו לחץ על נתניהו לדחוק את הסינים ממכרזי התשתית
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ארצות הברית מפעילה מכבש לחצים על ישראל לצמצם את מעורבות סין במכרזי התשתית. גורם אמריקני אמר לפני כמה חודשים לאחר ביקור של מזכיר המדינה מייק פומפאו בישראל כי "נגיף הקורונה הבהיר את הסכנות בקשר עם מדינות שאינן שקופות, שאינן מנהלות מסחר הוגן, שממנפות את הסחר ליתרון עם פני שותפיהן. אנחנו רואים מלכודות סחר בג'יבוטי למשל שבה סין מקבלת נמל בהחכרה ל-99 שנה. זה גורם לסוגיות כלכליות משמעותיות".
הגורם התריע במיוחד מפני בעיות בהשקעות אסטרטגיות על-ידי חברות פרטיות בסין: "אם אתה משתמש בוואווי, אם אתה משתמש בכל סוג של חברה שיש לה גישה ל-DNA שלך, ה-DNA הזה והמידע הזה הופך לרכוש המפלגה הקומוניסטית בסין. וזו סוגייה ביטחונית. ולכן, בפרויקטים גדולים של תשתית, יש כל מיני סוגים של סכנות. חשוב לנו כבעלי ברית, כשותפים אסטרטגיים לדבר על אותם איומים ועל הדרכים לצמצם את אותם איומים".