שר החינוך יואב גלנט דרש בסוף אוגוסט לקיים לימודים גם בערים האדומות, הוא לא שיער לעצמו שקצת יותר משבועיים לאחר מכן תושבת כל מערכת החינוך שוב במסגרת סגר כולל. בריאיון הבוקר (חמישי) לאולפן ynet מתח גלנט ביקורת על ההחלטה לבטל את הלימודים בכלל הארץ ותקף בחריפות את דבריו של שר הבריאות יולי אדלשטיין שגרס כי המהלך הכרחי וימנע אלפי נדבקים: "מדובר בדברי הבל".
"מערכת החינוך היא עוגן של יציבות עבור התלמיד, עבור משפחתו והיא המנוע הכלכלי של המשק", אמר גלנט, "זהו יעד לשימור, יעד להגברת פעילות".
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
יואב גלנט
(צילום: אבי מועלם )
אתה תמכת גם בפתיחת הלימודים ביישובים האדומים, פרופ' גמזו אמר שזו הייתה טעות. "כדאי שהציבור יידע באמת מה המצב. המצב הוא שהחולים במערכת החינוך הם בשיעור של שליש מאשר החלק היחסי שלהם באוכלוסייה, כלומר, התלמידים בכל מוסדות החינוך מהווים 26% מהציבור בישראל אבל רק 8% מכלל החולים. אני מציע להסתכל גם על נתוני פיקוד העורף, הם מראים לנו ש-70% מהתלמידים לא נדבקים במוסדות חינוך. רובם נדבקים בבית והשאר במקומות לא ידועים. לכן, במקום להפיל את הבעיה על התלמידים, כדאי שנשמור עליהם ונטפח אותם. מוסדות החינוך הם המקום הכי בטוח שיש".
2 צפייה בגלריה
תמונתם של ילדים בכיתה עם מסכות
תמונתם של ילדים בכיתה עם מסכות
"אני מסתובב בבתי ספר כל היום והם נמצאים תחת פיקוח"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פרופ' גמזו נכשל בתפקידו? "לא יודע. תראו, אני הייתי בהרבה סיטואציות מלחיצות, וכל אדם מגיב אחרת לאותן סיטואציות. אנחנו צריכים לשמור על קור רוח ועל איפוק".
מה אתה חושב על הסגר? "אני חושב שהממשלה החליטה את ההחלטה הנכונה. כאשר יש עלייה עלייה אקספוננציאלית של כמות החולים, והמצב נכון גם לחולים קשה ולמתים, אין יותר מדי אופציות. אני המלצתי שבתי הספר ייסגרו במקביל לסגירת המשק החל מיום ראשון או שני לאחר ראש השנה, וייפתחו לאחר שמחת תורה".
אתה חושב שעצם העובדה שמערכת החינוך סגורה אבל כל המשק פתוח, תעודד יותר התקהלויות של בני נוער? "מי שלא היה בבתי ספר לא מבין פשוט את המצב. אני מסתובב בבתי ספר כל היום והם נמצאים תחת פיקוח. יש לנו 200 אלף מורים ששומרים על התלמידים ומפקחים על נוכחותם. לעומת זאת, כאשר הילדים האלה לא נמצאים במסגרת חינוכית, מוצאים אותם בחופי הים, במסעדות ובאירועים שונים, הם לא מקפידים על ריחוק חברתי ואז נדבקים יותר".
השר אדלשטיין אמר אתמול שהעובדה שמערכת החינוך סגורה היום תחסוך לנו אלפי נדבקים. "הבל. פשוט דברי הבל. אלו ממש לא הנתונים של משרד הבריאות ופיקוד העורף, עדיף שיסתכל עליהם קודם".

משרד הבריאות איבד שליטה על האירוע? "אני לא יכול להגיד אם איבד שליטה, אבל המציאות היא שהגענו לסגר, וחשוב שנקיים את הסגר הזה ונקווה לטוב".
מה שונה בין הגל הראשון לבין מה שקורה עכשיו? אומרים שאסור ללכת לים אבל מותר ללכת למקוואות ולבתי כנסת. ההחלטות נראות מוטות. "אני מציע לשאול את מי שאחראי לתקנות במשרד הבריאות, מה השיקול שלו. הוא צריך להסביר את הדברים בצורה מסודרת".
אבל אתה תמכת באותן תקנות, היו שרים שהתנגדו. "אני לא יודע אם זה סייע שהתנגדו או לא. אני אומר לכל אזרח בישראל שהממשלה והכנסת מנסים לעשות את הטוב ביותר עבור הציבור, חילוקי דעות במערכת דמוקרטית זה דבר קיים, וטוב שיהיה, ומצד שני, כאשר מתקבלת החלטה ויורדת בתקנות וחוק, אני מציע לכל אזרח להישמע לדברים ללא סייג".
כמה מערכת החינוך ערוכה ללמידה מרחוק לטווח ארוך? יש מי שאומר שהסיפור הזה לא ייגמר אחרי שמחת תורה. "קיבלנו לידנו פערים של כ-20 שנה בתחום התשתיות, התקשוב, אמצעי הקצה והלמידה מרחוק. התחייבתי לסגור אותם תוך שנה. זו תהיה שנה של טרנספורמציה. אנחנו עושים מעבר ממצב של למידה רגילה למצב שנהיה מסוגלים ללמוד מרחוק. אני מוכן להפעיל את מערכת החינוך בקבוצות של 18 ומטה, בלמידה מרחוק או בלמידה פרונטלית. אני חושב שקשה מאוד ללמוד בלמידה מרחוק לאורך זמן. התהליך בנוי על שיטה של לימוד לסירוגין, יום במערכת החינוך ויום מחוץ לה. אני פונה לכל אזרח, העתיד שלנו טמון רק בחינוך, בלעדיו אין כאן דבר, כל מה שיש לנו זה העתיד והעתיד זה ההשכלה, החינוך והנוער".