שעות אחרי שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז כי ארה"ב תפעיל מנגנון שנכלל בהסכם הגרעין עם איראן ושמאפשר לכאורה לוושינגטון לחייב את האו"ם להטיל מחדש על טהרן את כל הסנקציות שהטיל עליה בעבר, הציגה הרפובליקה האיסלאמית לראווה שני טילים חדשים שלטענתה פיתחה לאחרונה.
שני הטילים, שנחשפו בטלוויזיה האיראנית לרגל יום התעשייה הביטחונית של איראן, נקראים על שם הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה שחוסל על-ידי ארה"ב בעיראק בינואר השנה, ועל שם אבו מהדי אל-מוהנדיס, שהיה מנהיג המיליציות הפרו-איראניות בעיראק ונהרג באותו החיסול.

6 צפייה בגלריה
איראן חשפה טיל חדש ששמו קאסם סולימאני על שם מפקד כוח קודס ש חוסל
איראן חשפה טיל חדש ששמו קאסם סולימאני על שם מפקד כוח קודס ש חוסל
שיגור הטיל על שם קאסם סולימאני
(צילום: AFP, HO /IRANIAN DEFENCE MINISTRY WEBSITE)
הטיל הקרוי על שם סולימאני הוא טיל קרקע-קרקע שלדברי האיראנים יכול להגיע לטווח של 1,400 קילומטרים, ואילו הטיל ששמו "השהיד אבו מהדי" הוא טיל שיוט שיכול להגיע לטווח של 1,000 קילומטר.
איראן, נזכיר, נוהגת מעת לעת להציג לעולם את פיתוחיה הצבאיים בניסיון להרתיע את אויביה מלתקוף אותה, בין השאר בשל פעולות הטרור שבהן היא מעורבת ותוכנית הגרעין שהיא מקדמת. חשיפת הטילים היא גם קריאת תיגר על ארה"ב, הדורשת מהקהילה הבינלאומית לוודא שאיראן תעצור את תוכנית פיתוח הטילים שלה.
6 צפייה בגלריה
איראן חשפה שני טילים חדשים
איראן חשפה שני טילים חדשים
עד 1,400 קילומטר. הטיל על שם קאסם סולימאני
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
איראן חשפה שני טילים חדשים
איראן חשפה שני טילים חדשים
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
איראן חשפה טיל שיוט חדש ששמו השהיד אבו מהדי
איראן חשפה טיל שיוט חדש ששמו השהיד אבו מהדי
אצבע בעין של ארה"ב. הטיל על שם "השהיד אבו מהדי"
(צילום: רויטרס)
נשיא ארה"ב טראמפ הודיע הלילה על החלטתו להפעיל את מנגנון ההחזרה-המהירה של כלל הסנקציות הבינלאומיות על איראן, מנגנון שנקבע בהסכם הגרעין שממנו ארה"ב פרשה לפני שנתיים. טראמפ אמר במסיבת עיתונאים בבית הלבן כי מזכיר המדינה מייק פומפאו יודיע היום לאו"ם על ההחלטה הזו, שמגיעה ימים ספורים לאחר הכישלון של ארה"ב בניסיונה להאריך את אמברגו הנשק על איראן, אמברגו שלפי הסכם הגרעין אמור להסתיים ב-18 באוקטובר.
הצעתה של ארה"ב להאריך את האמברגו נפלה בשבוע שעבר בהצבעה במועצת הביטחון. סין ורוסיה שהתנגדו אפילו לא נאלצו לממש את זכות הווטו שלהן, מכיוון שרק מדינה אחת תמכה בהצעה האמריקנית – הרפובליקה הדומיניקנית. מעצמות אירופה נמנעו בהצבעה, על רקע האיום של איראן כי משמעות הארכת האמברגו היא קריסתו הסופית של הסכם הגרעין.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ בבית הלבן. מפעיל את ה-Snapback
(צילום: gettyimages)
בעקבות אותו כישלון במועצת הביטחון – שבאיראן חגגו אותו וקראו לו "השפלה" לארה"ב – טראמפ אותת בימים האחרונים על כוונתו לבחור בדרך החלופית, של החזרת כלל הסנקציות על איראן, כולל אמברגו הנשק, במסגרת המנגנון בהסכם הגרעין מ-2015 המכונה Snapback. מנגנון זה מאפשר לכל אחת מהמדינות החתומות על ההסכם להחזיר את הסנקציות הבינלאומיות אם לדעתה איראן מפרה את ההסכם. הפעלת המנגנון פותחת תהליך של 30 ימים שרק בסיומו אמורות להתחדש הסנקציות.
וושינגטון טוענת שהיא יכולה לעשות זאת מכיוון שהיא הייתה חברה בהסכם הגרעין לפני שגילתה שאיראן מפרה את תנאי ההסכם. המדינות שנותרו חתומות על ההסכם טוענות כי מכיוון שוושינגטון פרשה, אין לה עוד זכות להפעיל את המנגנון המדובר. המהלך האמריקני צפוי להיתקל בהתנגדות עזה. מדינות מסוימות, כמו סין ורוסיה, עשויות אף להתעלם מהדרישה האמריקנית לחידוש הסנקציות. מצב שכזה עלול לפגוע באמינות החלטות מועצת הביטחון וביכולתה לפעול ביעילות על מנת ליישב סכסוכים שונים בעולם.
6 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של האו"ם. איראן חגגה "השפלה" לארה"ב
(צילום: EPA)
בתוך כך, איראן אישרה בצהריים כי ביום שני השבוע תפסו ספינה מאיחוד האמירויות שלטענתה נכנסה למים הטריטוריאליים האיראניים. לדברי טהרן, צוות האונייה נעצר, הביע חרטה – והביע גם נכונות לפצות על נזק שנגרם. ההשתלטות על האונייה על-ידי האיראנים נעשתה ארבעה ימים אחרי שאיחוד האמירויות וישראל הודיעו על כינון היסטורי של יחסים ביניהן, צעד שבגינו איראן תקפה את האמירויות בחריפות.