שר הבריאות יולי אדלשטיין קרא בצהריים (רביעי) לציבור להתאפק ולא לערוך ארוחות חג בהרכבים גדולים בשל החשש מעלייה נוספת בהדבקה בקורונה. "עם כל הצער וההבנה לצרכים של אנשים רבים, השנה האחריות היא לא להתכנס במשפחות גדולות סביב שולחן החג, אלא לנסות להתאפק", אמר השר בטקס חניכת מרכז השליטה בקורונה של משרד הבריאות בקריית שדה התעופה. הטקס התקיים בזמן שעוד לא נקבע תאריך לכינוס קבינט הקורונה בשל המתיחות סביב מספר המתפללים בבתי הכנסת ונסיעת החסידים לאומן.
"אם כולנו ננהג באחריות ונשמע להנחיות המקצועיות שיוציא משרד הבריאות, אני סמוך ובטוח שנוכל להתגבר על הלא נודע, ונצא מנצחים מבלי שנפגע יותר מדי במרקם החיים העדין שלנו בישראל, בצרכי המשק ובצרכי החברה. בסופו של דבר גם בנושא הזה נהיה דוגמא למדינות אחרות", אמר. "אנו מצפים מראשי רשויות ומרבנים בבתי הכנסת לפזר את הקהילות לכמה שיותר מניינים על מנת למנוע התקהלויות".
על הביקורת מצד גורמים פוליטיים על ניהול המשבר הוסיף השר: "אני קורא מכאן לעמיתיי לא לנסות לגזור קופון על חשבון בריאות הציבור. ההחלטות שמגיעות ממשרד הבריאות ומהמשלט הזה הן ההחלטות המקצועיות המיטביות שהמומחים הטובים ביותר שיש לנו בישראל יכלו לקבל. אנחנו מתחשבים לא רק בצרכים של המשק".
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין. הבוקר
(באדיבות משרד הבריאות)
הפרויקטור רוני גמזו, שעמד במוקד הביקורת הקשה מצד יו"ר הקואליציה מיקי זוהר סביב הנסיעות לאומן, אמר כי "לא בטוח שכל הפוליטיקאים והח"כים מבינים מה אנחנו עושים כאן ואיזו דרך לקחנו. כל העולם מתחיל להגיד היום, בגל השני, 'אולי ננהל את זה בלי סגרים'. יש לזה מחיר, זה מורכב. החלטות קשות מאוד.
"אני כאן נמצא במשימה מאוד מאוד מורכבת", אמר גמזו. "זאת משימה שלא אני מוביל אותה. מי שמוביל אותה זה כל אנשי מערכת הבריאות. יש שתי שיטות להדביר מגפה כזו: הקלה אבל הרסנית היא לסגור את הכל - מגעים, משק, מערכות, חינוך, לסגור את החיים למשך 5-3 שבועות וזה מקטין תחלואה בצורה ברורה. השיטה השנייה היא קשה מורכבת ומסובכת אבל היא בונה", הסביר.
"בגל השני מדינת ישראל החליטה לקחת את הדרך הקשה, ואני מאמין שזו הדרך. זה אומר שהאחריות היא לא רק על משרד הבריאות, אלא על כל המדינה. כל בתי החולים, כל קופות החולים שמטפלות ביותר מ-20 אלף נדבקים בקורונה מדי יום, לוקחים על עצמם אחריות עצומה. אבל זה לא מספיק, אנחנו צריכים את כל המערכת, את כל בעלי התפקידים ומקבלי ההחלטות ולהזכיר להם שלקחנו את הדרך הקשה, המסובכת והמורכבת. והדרך הזו היא לא תמיד הפופולרית. לפעמים יש עלייה בתחלואה, אבל אסור להיבהל כי אנחנו כאן כמערכת הבריאות נותנים את הביטחון".
גמזו הוסיף כי "אנו יודעים מה קורה בבתי החולים ולא נבהלים מיד. ממשיכים הלאה, נחושים ללכת בדרך הקשה והמסובכת, ותוך כדי זה בונים יכולות עמידה ובונים יכולות ניהול".
2 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
הפרויקטור רוני גמזו בטקס בקריית שדה התעופה
(באדיבות משרד הבריאות)
מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי אמר: "לא תמיד האנשים במדינה מבינים מה עומד מאחורי הניסיון האדיר שלנו למנוע מישראל עוד סגר, עם כל משמעותו הנוראית. מצפים מאיתנו בקסמים להוריד תחלואה. צריכים להודות על האמת – היום ישראל כמעט חיה רגיל. אמנם עם מסכות, אבל הכלכלה נעה והחיים מתנהלים. נכון, יש מובטלים שנגדע מטה לחמם, אבל בסך הכל אנחנו חיים".