הודעת נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, המטילה את האחריות להגבלת אירועי אומן על בנימין נתניהו, לא השאירה את המאמינים אדישים: "מדינת ישראל, זו שאמורה לייצג את הדת היהודית, היא זו שהולכת ונלחמת בכל דרך אפשרית נגד כנס יהודי, נגד טקסים יהודיים, נגד תורה ומצוות - ועוד מלכלכת על החסידים באוזני האוקראינים".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הדובר הוא חיים חזין, נציג הקהילה היהודית באומן מול השלטון המקומי, והוא זועם: "מדינת ישראל מתערבת במדינה אחרת - זה לא דבר שמקובל. השלטונות פה היו בשוק טוטאלי כשגמזו התקשר לנשיא ואמר לו שחסידי ברסלב ידביקו את האוקראינים. זה היה פשוט בושה וחרפה. אצלנו אומרים 'מלשן' - ומלשן זו עוד מילה רכה. זה 'מויסר'!"
חזין העריך כי חסידים רבים יבואו לאומן למרות ההגבלות הצפויות: "אנשים יגיעו לטורקיה, ליוון, לקפריסין - ומשם יחפשו אוניות, יחפשו מטוסים, ילכו ברגל, יעברו גבולות. הם יסעו דרך רומניה, דרך בולגריה. אי אפשר לעצור את הרצון של האנשים".

"אנחנו לא נבהלים, נמשיך הלאה"

הרב ישראל אלחדד, גבאי הציון של רבי נחמן באומן, תקף אף הוא את ממשלת ישראל: "זו מלחמת דת. אף אחד לא דואג פה לבריאות הציבור - ואף אחד לא דואג פה לשלום הציבור", אמר. "יש להם עניין לקעקע את חומות הדת, לסגור את כולם בבתים בחגים, כמו שסגרו אותנו בפסח".

2 צפייה בגלריה
 "אצלנו אומרים 'מלשן' - ומלשן זו עוד מילה רכה. זה 'מויסר'". חיים חזין
 "אצלנו אומרים 'מלשן' - ומלשן זו עוד מילה רכה. זה 'מויסר'". חיים חזין
"אצלנו אומרים 'מלשן' - ומלשן זו עוד מילה רכה. זה 'מויסר'". חיים חזין

"עכשיו", הוסיף, "רוצים לסגור את כולם ביום כיפור ובראש השנה, וגם לא לתת להם להתפלל בבית כנסת באוקראינה. אם היו יכולים, היו גם עושים את זה בניו-יורק ובלונדון - אבל שם המדינות יותר מפותחות ולא יתנו להם להילחם בדת עד כדי כך".
הרב אלחדד מספר כי דרבן את המאמינים להגיע לאומן לפני ספטמבר: "אני אומר את חד-משמעית, זה שתמיד הסגרים מתוכננים לחגים - זה רק כדי לפגוע בדת. זה היה צפוי מראש. לפני ארבעה חודשים שלחתי הקלטות לכל הקבוצות של ברסלב, שמי שרוצה להגיע לאומן בראש השנה צריך להגיע לכל המאוחר לפני ה-1 בספטמבר.
"הכול היה ידוע מראש והכול גם תוכנן מראש, אבל אנחנו לא נבהלים, נמשיך הלאה. רבי נחמן אמר 'ניצחתי ואנצח' - ואני בטוח שסופה של הממשלה קרב. כך או כך, 10-15 אלף איש בכל בכל מקרה יהיו פה, גם אם לא נגיע ל-50-60 אלף משתתפים כבכל שנה".
אלחדד הדגיש כי אין לו תלונות נגד השלטון המקומי, וטענותיו הן רק כלפי ישראל שהפעילה "לחץ פסול", כדבריו. "אני מודה מאוד לממשלת אוקראינה ובמיוחד לנשיא, שבא לקראת החסידים ואיפשר את הקיבוץ של אלפים שהגיעו ויגיעו לאומן - גם אם לא במתכונת של כל שנה".
במכתב שהוציאו צוותים ומנהלים רפואיים המטפלים בחולי קורונה, הם מתנגדים נחרצות להגעת החסידים לאוקראינה – וקוראים להם להישאר בארץ. "15 אלף מבקרים באומן עלולים להיות מתורגמים בעוד חודש לחולים רבים נוספים במצב קשה. כל פעילות ציבורית שעלולה להגדיל את עומס התחלואה ותכביד עוד על העבודה בבתי החולים - שכבר עתה עמוסים לעייפה במטופלים - עלולה לעלות בחיים אדם, כמו גם להחמיר את ההגבלות ולהוסיף לאבטלה שכבר עתה משמעותית".

אוקראינה: "נגביל את כניסת המאמינים לבקשת נתניהו"

מוקדם יותר היום (ג') הכריזה ממשלת אוקראינה כי תיענה לבקשת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ותגביל את מספר היהודים שיורשו להגיע לקבר רבי נחמן באומן, להילולה השנתית הנערכת מדי שנה בחגי תשרי. באוקראינה הדגישו כי הם נענים לבקשה עקב החשש בישראל מהתפרצות קורונה.

2 צפייה בגלריה
תמונות שלא נראה השנה?
תמונות שלא נראה השנה?
תמונות שלא נראה השנה?
(EPA)

בהצהרה שהוציא נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, נאמר כי "לבקשת ראש ממשלת ישראל, קיבלנו החלטה להקביל משמעותית את העלייה לרגל של החסידים לאומן, לחגיגות ראש השנה". ואולם בלשכת נתניהו הכחישו את הדברים: "ראש הממשלה לא ביקש להגביל את כמות המגיעים לאומן".
על פי הודעת לשכת נשיא אוקראינה, תיאסר לחלוטין כניסת אזרחים זרים ממדינות אדומות (ישראל היא מדינה אדומה). בהודעה שהתקבלה בתום פגישה של קבינט הקורונה של אוקראינה, שבראשו עומד הנשיא זלנסקי, נאמר כי "העולם חווה עלייה בתחלואה בקורונה. ממשלת אוקראינה מפתחת תקנות שיאסרו כניסה לאוקראינה של אזרחים זרים המגיעים ממדינות אדומות - וזאת למשך 30 יום".
הודעת אוקראינה היום החריגה נהגי משאיות ונציגים של ארגונים הומניטאריים. יצוין כי לפי דיווח של המשטרה האוקראינית, לאומן כבר הגיעו כאלף חסידים שהקדימו את העלייה לרגל, והם מצטרפים ל-500 החסידים שהיו שם קודם. בלשכת ראש הממשלה הגיבו כי "כפי שהובהר בהודעה המשותפת של ישראל ואוקראינה, שפורסמה בשבוע שעבר, ראש הממשלה והנשיא הפצירו שלא להגיע לאומן בשל מצב התחלואה, אך ציינו והדגישו כי מי שיחליט להגיע לאומן עליו להקפיד ולשמור על הנחיות הבריאות".

היסטוריה של גמגומים

במכתב אישי לנשיא אוקראינה, הפציר פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, כי יאסור על קיום ההילולה שאותה כינה "סכנת נפשות", מהלך שהביא לביקורת עזה בקרב המפלגות החרדיות - ואף דרישה להתפטרותו מצד שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן. ואולם כעת נראה על פי דבריו של נשיא אוקראינה, כי מאחורי המהלך עומד ראש הממשלה.
פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו הבהיר היום כי הוא איתן בהתנגדותו להוצאת 80 טיסות לאומן שבאוקראינה. "דעתי הנחרצת היא לא. אמרתי את זה כמה פעמים ואני לא רוצה לחזור על הסיפור הזה. לא אשנה את דעתי", אמר בתדרוך שקיים בצהריים.
בשבוע שעבר הודיעה אוקראינה על מגבלות על ההילולה באומן לקראת ראש השנה המתקרב. בין היתר, אמרו כי תיאסר כניסת "זרים" לעיר - ויוטל סגר על האזור ככל שיידרש. ואולם למחרת יצאה הודעה משותפת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שריככה מאוד את ההחלטה. בהודעה הפצירו מנהיגי המדינות בחסידים להישאר השנה בבית, והבהירו כי ההגבלות באתרים הציבוריים "ייאכפו בקפידה". עם זאת, הסיבה האמיתית להודעה הכללית שיצאה ממשרד ראש הממשלה ה"מפצירה בחסידים שלא להגיע", נעוצה בקואליציה השבירה.
עוד באותו היום נחשף ב-ynet מסמך פנימי הקובע כי במהלך חודש ספטמבר לא תורשה הגעת טיסות שכר לאוקראינה (ואלו מהוות אמצעי הגעה מרכזי להילולה). חסידים שיצליחו להגיע למתחם, ייאלצו לציית להנחיות המחמירות של אדם אחד לכל חמישה מ"ר. מי שיפר אותן יגורש מאוקראינה, וייאסר עליו להיכנס אליה למשך שלוש שנים.