2 צפייה בגלריה
אסתר חיות בנימין נתניהו
אסתר חיות בנימין נתניהו
נשיאת העליון חיות ורה"מ נתניהו
(צילום: יאיר שגיא, EPA)
בג"ץ הורה למדינה הערב (ראשון) לנמק בתוך ארבעה ימים מדוע ראש הממשלה בנימין נתניהו יכול לעסוק במסגרת המשא ומתן עם כחול לבן במינוי פרקליט המדינה והיועמ"ש, וכן במינוי שופטי העליון. זאת בעקבות בקשה שהגישה עו"ד דפנה הולץ-לכנר, במסגרת העתירות הדורשת מרה"מ לכבד את הסדר ניגוד העניינים שקבע היועץ המשפטי לממשלה. עם זאת בג"ץ דחה את הבקשה למתן צו ארעי שיקפיא את המשא ומתן.
המועד שקבעו השופטים - הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט ניל הנדל- הוא יום לאחר המועד האחרון להגשת תקציב המדינה לכנסת ביום רביעי, ולפיכך אין לו משמעות מעשית. ההחלטה מהווה איתות של שופטי בג"ץ לנתניהו כי הם זוכרים את התחייבותו שלא לעסוק במינויים במערכת אכיפת החוק.

בשבוע שעבר ביקש נתניהו ארכה להגשת הנימוקים במסגרת צו על תנאי שהוציא בג"ץ, שהורה לו לנמק מדוע הוא אינו מכבד את הסדר ניגוד העניינים שקבע היועמ"ש אביחי מנדלבליט, בתום משא ומתן ממושך עם עורכי דינו של נתניהו. ראש הממשלה נימק את הדחיה בלחץ הנובע מסוף השנה האזרחית ובכניסתו לבידוד בשל חשיפה לחולה קורונה, אך הודיע כי יכבד את הסדר ניגוד העניינים "למען הנראות הציבורית".
מוקדם יותר נתניהו התחייב בפני בג"ץ כי הוא לא יתערב "במינוי יועץ משפטי לממשלה, פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה והוא מקבל על עצמו את הדעת למעט ההגבלות הנוגעות לחקיקה, והגבלות הנוגעות לשיטת המינויים", וגם ההגבלות בנוגע למשרד התקשורת.
2 צפייה בגלריה
דיון בנושא הריסת בית המחבל שרצח את הרב שי אוחיון
דיון בנושא הריסת בית המחבל שרצח את הרב שי אוחיון
איתות לנתניהו. אולם בג"ץ
(צילום: אלכס גמבורג)
בבג"ץ נידונות כעת שתי עתירות: האחת שהגישה התנועה לאיכות השלטון שדרשה להטיל מגבלות על נתניהו במינויים במערכת החוק, ולפרסם אותם עוד לפני השבעת הממשלה. השנייה, של קבוצת "מבצר הדמוקרטיה" דרשו העותרים להגביל גם את השרים וסגני השרים מגוש הליכוד בממשלה ממינויים במערכת אכיפת החוק, וכן לפעול להוציא לפועל את המינויים הבכירים בשירות הציבורי.
נתניהו טען באמצעות עורכי דינו מיכאל ראבילו ויוסי כהן, כי ליועמ"ש אין סמכות לקבוע את הסדר ניגוד העניינים אלא למבקר המדינה. היועמ"ש מנדלבליט הבהיר כי הסדר ניגוד העניינים הוא חוות דעת משפטית מחייבת.
עו"ד הולץ-לכנר המייצגת את קבוצת העותרים "מבצר הדמוקרטיה" מסרה: "על נתניהו נאסר לעסוק בדיוק בנושאים בהם הוא עוסק במו"מ: הליכי מינויים של פרקליט המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ושופטי בית המשפט העליון. בשל כך מצא בית המשפט העליון לנכון לדרוש מכל אחד מהמעורבים בנושא, נתניהו, גנץ והיועץ המשפטי לממשלה את עמדתם ביחס לבקשת מרשתי, קבוצת מבצר הדמוקרטיה, למתן צו ביניים שיאסור זאת. החלטה שיפוטית זו יש בה כדי להשפיע על הליך המשא ומתן בין סיעות הליכוד וכחול לבן".