שידור חי מהדיון

הכנסת ה-23 עדיין לא פוזרה רשמית, אבל כבר עתה החלו דיונים לקראת הבחירות לכנסת ה-24 - שאחד המרכזיים בהם הוא השאלה כיצד חולים מאומתים יוכלו להצביע. ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, התנגדה בחריפות לאפשרות שחולי קורונה יגיעו לקלפיות. מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, ענתה: "תסמכו עליהם שהם ייצאו להצביע ויחזרו הביתה". צפו בשידור חי מהדיון, שהידרדר לעימות שלווה בצרחות.
בתחילת הדיון בוועדת החוקה אמר מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל מלכיאלי כי "על אף שהנושא מורכב יש כוונה להגיע להסכמות ולהצביע עוד היום על החוק, כדי להכינו לקריאה שנייה ושלישית".

בנוגע לשאלה אם חולי קורונה יוכלו להצביע ביום הבחירות, שעל פי המסתמן יתקיימו ב-23 במרץ, אמרה ד"ר אלרעי פרייס: "מאומתים שיוצאים מהבית זה רק למצב רפואי דחוף כמו צנתור. גם להלוויה של קרוב משפחה בדרגה ראשונה הם לא יוצאים. אתם פותחים פה פתח לא טוב שאולי יעשה גם נזק לבחירות. אם אנשים יידעו שחולים מאומתים יוצאים להצביע יהיו כאלה שיפחדו לצאת להצביע".
על פי הצעת החוק המתגבשת, ייוחדו קלפיות ייעודיות לבוחרים אשר נדרשים לחובת בידוד, וקלפיות נפרדות לחולים. בוחר שחייב בבידוד יוכל לצאת ממקום הבידוד לצורך ההצבעה, על פי תנאים שייקבעו על ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית בהתייעצות עם סגניו ועם מנכ"ל משרד הבריאות, ובהם אופן ההגעה של המבודדים והחולים לקלפי.
ח"כ צבי האוזר, שעבר למפלגתו של גדעון סער, הסכים עם ד"ר אלרעי-פרייס: "אם תהיה ידיעה בציבור שחולים מאומתים מסתובבים, תהיה פגיעה בכך שאנשים לא ייצאו להצביע. אני מציע שחולים מאומתים יצביעו יום לפני. כך נעשה הפרדה בין האנשים ותהיה תשומת לב מלאה של ועדת הבחירות לנהל את זה".
2 צפייה בגלריה
שרון אלרעי
שרון אלרעי
ד"ר שרון אלרעי פרייס: "סכנה משמעותית לציבור"
(צילום: ערוץ כנסת)
עו"ד עדס תקפה את ההצעה, ואת ההתנגדות של משרד הבריאות: "אנחנו נמצאים בתוך מערכת בחירות. להציע הצעות של שינוי שיטת ההצבעה - זה לא אפשרי. הצבעה בדואר לא רלוונטית במדינת ישראל ואנחנו לא רוצים לראות את התמונות שנראו בארצות הברית. מדובר במערך מורכב ואדיר ומשרד הבריאות לא יכול לבוא בדרישה יותר מחמירה לוועדת הבחירות מאשר מה שהם דורשים מעצמם. אם מאפשרים לחולה לצאת לבדיקה של דיאליזה, זכות הבחירה היא זכות חשובה. תסמכו עליהם שהם ייצאו להצביע ויחזרו הביתה".
היא גם התנגדה להצעה נוספת: "ברגע שנאפשר הסעת בוחרים על ידי ועדת הבחירות זו פריצת סכר. מדי בחירות יש אלפי פניות להסעת אנשים מרותקים וחולים ובפעם הבאה נצטרך להסיע 6 מיליון בוחרים".
2 צפייה בגלריה
אורלי עדס
אורלי עדס
עו"ד עדס: "הסעת בוחרים - פריצת סכר"
(צילום: ערוץ כנסת)
על כך ענתה ד"ר אלרעי פרייס: "אי אפשר להגיד על כל דבר - לא, לא, לא". היא הבהירה כי "אנחנו לא מנסים למנוע את הזכות להצביע ממישהו. אנחנו נמצאים במקום שבו ההדבקה הולכת ועולה בהרבה מדינות. יש לנו אלפי מאומתים וזה מהווה סכנה חמורה בציבור. אתם מדברים על כל המאומתים במדינת ישראל שיוצאים מהבתים. זה בלתי נתפס וזו סכנה משמעותית לבריאות הציבור. הצבעתם ברגל או ברכב לא מקובלת".
"אם ועדת הבחירות לא מעוניינת לבצע שינוי בדרך שבה מצביעים במדינת ישראל, למה לקיים את הבחירות רק ביום אחד", הוסיפה בכעס ראש שירותי בריאות הציבור. "הפתרון שבו עשרות אלפי מאומתים הולכים להצביע ברגל או ברכב כי אף אחד לא מסדר להם הסעה הוא פשוט לא מקובל".

"אנחנו כנראה בדרך לסגר, לא להחריג את עובדי המפלגות"

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד אמר בדיון: "את יודעת כמה פעמים ניסתה ועדת הבחירות להשיג את משרד הבריאות בחודשים שלפני? אני יודע. ניסו לקבוע פגישה עם מנכ"ל משרד הבריאות חודשים ולא באתם לשבת איתם". אלרעי פרייס ענתה בציניות: "סליחה שאני אומרת את זה. אנחנו יושבים רגל על רגל ולא עושים כלום".
בהמשך הדיון הזהירה ראש שירותי בריאות הציבור כי "כרגע אנחנו כנראה הולכים לסגר שלישי. הקבינט צריך לקבל את ההחלטה הזאת ונקווה שלא נגיע ל-6,000 מאומתים כדי להגיע להחלטה הזאת". היא התנגדה להחרגת עובדי המפלגות מהוראות הסגר ואמרה: "אין הצדקה לאפשר להם לצאת בעת סגר כשאנחנו שלושה חודשים לפני בחירות".
גם כאן התגלע עימות בינה לבין עו"ד עדס, שהשיבה: "זו מערכת בחירות קצרה ויש לאפשר למפלגות לעבוד. לא מדובר באלפים, אלא אולי במאות עובדים רוב התקופה. שבוע שבועיים לפני הבחירות יש לאפשר לקבוצות יותר גדולות".