סופרים לאחור את הדקות עד לפיזור האוטומטי: אם לא תחול פריצת דרך מפתיעה, שלא נראית כרגע סבירה, הכנסת ה-23 תפוזר אוטומטית בחצות עקב אי העברת תקציב 2020 - תשעה חודשים ושישה ימים אחרי השבעתה. במקרה כזה, הבחירות לכנסת ה-24 יתקיימו כפי הנראה ב-23 במרץ.
לאחר הדרמה הלילית והרוב למתנגדים בהצבעה שנועדה לעכב את הבחירות, ניתן טכנית להעלות את אותה הצעה - בשינויים מסוימים. אבל הסיכוי שהדבר יקרה קלוש מאוד ובלוחות הזמנים שנותרו יהיה קשה עד בלתי אפשרי למצוא פתרון.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת, הלילה
(צילום: ערוץ הכנסת)
2 צפייה בגלריה
נתניהו יורד מהדוכן
נתניהו יורד מהדוכן
נתניהו יורד מהדוכן
(צילום: דוברות הכנסת)
לב הבעיה הוא לוחות הזמנים. גם אם יימצאו ראשי המפלגות שיחליטו כי הם מעדיפים להימנע מפיזור הכנסת ולמנוע בחירות, מהלכי החקיקה שעדיין יש לבצע ככל הנראה לא יותירו לקואליציה זמן להעביר זאת בשלוש קריאות. עם זאת, גם במהלך היום עוד צפויים מגעים פוליטיים ושיחות בין הצדדים.
אם אכן הכנסת תפוזר בחצות, צפויים במהלך חודש ינואר פריימריז במפלגות שמקיימות בחירות מקדימות. 7 בפברואר צפוי להיות מועד סגירת הרשימות וכאמור בעוד שלושה חודשים ויום יתקיימו ככל הנראה הבחירות לכנסת.
הבוקר פנה שר האוצר ישראל כץ ליו"ר כחול לבן בני גנץ ולכל סיעות הכנסת וביקש מהם "לגלות אחריות לאומית ולאפשר היום, ללא קשר לכל המחלוקות הפוליטיות, את העברת חוקי היסוד שיאפשרו תפקוד תקין של מדינת ישראל מראשית ינואר ועד לאחר הבחירות הצפויות ואישור התקציב הבא".
"משמעות אי העברת החוק תהיה פגיעה אנושה ביכולת מתן השרותים לאזרחי ישראל והסיוע לנפגעי הקורונה, כולל בתחומי הבריאות, הכלכלה, החינוך, הרווחה, הביטחון ותחומים רבים חשובים", כתב שר האוצר. "זהו רגע לגלות אחריות ולהתאחד בדאגה לאזרחי ישראל".
הניסיון למנוע את פיזורה האוטומטי של הכנסת כשל הלילה בדרמה במליאת הכנסת שנמשכה לאחר 1:00 אחר חצות: הצעת החוק שנועדה להאריך את המועד להעברת תקציב המדינה נדחתה - 49 חברי כנסת התנגדו להצעה מול 47 תומכים.
הקואליציה התפוררה בשידור חי כאשר ח"כ מיכל שיר מהליכוד הצטרפה בהצבעה לאופוזיציה ומיד לאחריה הודיעה על חבירה למפלגתו של גדעון סער, "תקווה חדשה", ועל כוונתה להתפטר מהכנסת. ח"כ שרן השכל מהליכוד נעדרה ולא ענתה לטלפונים מהנהלת הקואליציה. שלושה חברי כנסת מכחול לבן - מיקי חיימוביץ', אסף זמיר ורם שפע תמכו אף הם בהליכה לבחירות. המשמעות כאמור - אם לא תושג היום הסכמה באופן מפתיע במיוחד, הכנסת תתפזר בחצות הלילה.