2 צפייה בגלריה
מהומות בחווארה
מהומות בחווארה
ארכיון
(צילום: רויטרס)

הרוג פלסטיני בגדה: נער פלסטיני בן 17 נהרג הערב (יום שני) מאש צה"ל במהלך עימותים במחנה הפליטים אל-ערוב שמצפון לחברון. גורמי רפואה פלסטיניים מסרו כי הוא נהרג מפגיעת כדור בחזהו. בצה"ל אמרו כי הכוח שהיה במקום זיהה שני חשודים שיידו בקבוקי תבערה לעבר רכבים ישראליים ליד מחנה הפליטים, על כביש 60. הכוח פתח בנוהל מעצר חשוד שהסתיים בירי לעבר המחבלים, נאמר.
ביום שישי אחרון דיווחו הפלסטינים על תשעה הרוגים בעימותים עם כוחות צה"ל ברחבי יהודה ושומרון. עוד נטען כי פלסטיני נוסף נורה בראשו בקטטה עם מתנחלים בכפר ריחיה שמדרום לחברון - ומת מפצעיו בבית החולים. קודם לכן חוסל מחבל שניסה לדרוס ולדקור חיילים ליד עפרה שבבנימין. הכמות הגדולה של ההרוגים בעימותים משרתת את האינטרס של חמאס, ודאי כאשר הלוויותיהם התקיימו ביום שבת - יום הנכבה.


2 צפייה בגלריה
מהומות ליד רמאללה
מהומות ליד רמאללה
כוחות צה"ל בגדה המערבית
(צילום: AFP)
יום קודם לכן המשיך דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, לנסות וללבות את היצרים במזרח ירושלים ובגדה המערבית סביב סוגיית מסגד אל-אקצה. "מה שמייחד את המערכה הזו הוא האחדות של עמנו בכל מקום. כל הברכות לבני עמנו המתקוממים בירושלים, באל-אקצה, בשטח ישראל ובגדה המערבית. אני קורא לכם לצאת ולהתקומם בכל מקום ואנחנו נתמוך ונהיה הגב שלכם".
חמאס ניצל את חולשתה של הרשות הפלסטינית והחל להוציא הפגנות פומביות בערים הפלסטיניות עם הנפת סממנים המזוהים עם הארגון כמו דגלים וכרזות תמיכה בו ובמנהיגיו. מדובר באירוע חריג משום שזה שנים ארוכות שמנגנוני הרשות הפלסטינית מדכאים בכוח מפגני כוח של חמאס בשטחה. נראה שבישראל זיהו בשבועות האחרונים כי חמאס צבר ביטחון עצמי רב מדי בגדה המערבית, ולפיכך ביצעו צה"ל ושב"כ באמצע השבוע שעבר מבצע מעצרים מרוכז בלילה אחד של עשרות פעילי חמאס בכל רחבי הגדה.
אלא שלמרות זאת הצליח הארגון לשלהב אלפי צעירים פלסטינים ולגרום להם לצאת לנקודות העימות עם כוחות הביטחון. בשל העובדה שישראל טרודה במהומות בערים המעורבות ובלחימה בעזה - היא העבירה את כוחות משמר הגבול מהגדה המערבית ואת מקומם תפסו חיילים שלא התנסו מעולם בפיזור הפגנות באמצעים לא-אלימים. זו ככל הנראה אחת הסיבות למספר ההרוגים הגבוה בעימותים.