העימות הפוליטי האחרון כנראה בין ראש הממשלה לשר הביטחון, לפני השבעת הממשלה החדשה: בעקבות מכתבו אתמול (יום ד') של בנימין נתניהו שטען כי הוצאת צו התיחום במאחז אביתר דרושה אישור של ראש הממשלה, כתב לו בתגובה שר הביטחון בני גנץ כי "אין לו כל סמכות בנוגע לצווי תיחום".
במכתב אתמול מטעמו של ראש הסגל של נתניהו לראש מטה שר הביטחון, לאחר שאלוף פיקוד מרכז הוציא צו תיחום המגביל את הפעילות במקום, נכתב כי "הצו הוא צעד חריף שהשימוש בו נעשה במקרים חריגים ביותר וכשאין אפשרות לשימוש באמצעי האכיפה האחרים. לאור זאת, צו מסוג זה טעון את אישורו של ראש הממשלה. הפעולה הנכונה בשלב זה היא בדיקה מזורזת של האתר טרם קבלת החלטה בנושא. לכן, אבקש להימנע מביצוע פעולת אכיפה עד להשלמת הבדיקה".
3 צפייה בגלריה
מאחז אביתר סמוך לצומת תפוח
מאחז אביתר סמוך לצומת תפוח
גדל במהירות. מאחז אביתר
(צילום: תנועת נחלה)
3 צפייה בגלריה
ביבי נתניהו בני גנץ
ביבי נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ. עימות אחרון לפני ההשבעה?
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
לשכת שר הביטחון פנתה בתגובה ללשכת ראש הממשלה וכתבה כי "אין הוראה כלשהי בדין הקובעת כי הוצאת צו תיחום באזור יהודה ושומרון טעונה אישור ראש ממשלה". בנוסף נכתב מטעמו של גנץ: "מבלי להידרש לשאלות המורכבות הכרוכות בקביעת מעמד קרקע באזור, עצם הקמת המאחז היא פעולה בלתי חוקית שהיקפה ומאפייניה חריגים. נסיבות המקרה החריגות הן שהביאו להחלטה על הוצאת צו התיחום, וזאת לאחר התייעצות עם כלל הגורמים הביטחוניים והמשפטיים הרלוונטיים".
אם המקום יוסדר, נתניהו יוכל לקבל קרדיט על כך - ואילו אם יפונה, זה צפוי לקרות בתקופת הממשלה החדשה שבראשות נפתלי בנט. זאת, אלא אם כן המאחז יוכרז כשטח צבאי סגור כבר ביומיים הקרובים, דבר שיוכל לאפשר פינוי מהיר, עוד לפני ההשבעה.
המאחז עצמו הוקם לפני כחודש. לאחר הפיגוע שבו נרצח יהודה גואטה בצומת תפוח, עלה גרעין של תנועת נחלה למאחז שנמצא סמוך לצומת, ואט-אט הפעילות במאחז הלכה וגדלה.
3 צפייה בגלריה
מתנחלים העלו קראוונים למאחז אביתר
מתנחלים העלו קראוונים למאחז אביתר
העלאת הקרוואנים למאחז
(צילום: מועצה אזורית שומרון)
הגבעה שעליה הוקם המאחז נמצאת בשטחי C על אדמות סקר (קרקעות שמעמדן טרם התברר) ויושבה לאורך השנים על ידי צעירים מהשומרון שפונו פעם אחר פעם על ידי כוחות הביטחון. הפעם הראשונה שהגיעו אליה מתנחלים הייתה לאחר הרצח של אביתר בורובסקי בצומת תפוח באפריל 2013.
האירוע הנוכחי וקצב גדילתו של המאחז חריג מאוד ולא דומה למקרים הקודמים. ראשית, תוך זמן קצר מאוד הוצבו במאחז קרוואנים ואף הוקמו מבני קבע מאבנים ובטון. אם במקרים קודמים הסתפקו גרעיני נחלה באוהלים, כעת במקום נסללו דרכים ואלפי תושבים הגיעו באין מפריע.
הפעילים שעמלו על פיתוח המקום הזרימו תקציבים ורתמו ארגונים, בין השאר באמצעות קמפיין מימון המונים. לצד אנשי נחלה, ראש המועצה יוסי דגן הוא הבולט ביותר מבין התומכים בפרויקט אביתר. דגן, איש ליכוד מוכר המקורב מאוד גם לגדעון סער ולזאב אלקין מתקווה חדשה, אף העביר את לשכתו לקרוואן במקום כדי לשדר מסר להנהגה.