נמשך המצוד אחר המחבלים שביצעו את פיגוע הירי בצומת תפוח: כוחות הביטחון פשטו בשעות הבוקר המוקדמות על בית בכפר תורמוס עיא. לפי דיווחים פלסטיניים, המחבל הוא אב המשפחה באותו בית, מונתסר שלבי. במהלך החיפושים הוא לא היה בבית וטרם ידוע היכן הוא. בסיום החיפוש בבית משפחת שלבי, עצרו הכוחות את הבן אחמד שלבי בן ה-17. "נגיע למחבלים ונבוא איתם חשבון", אמר שר הביטחון בני גנץ, שסייר היום באוגדת איו"ש.
אום איאד שלבי, אם המשפחה, סיפרה כי הכוחות הקיפו את הבית טרם כניסתם אליו: "הם הגיעו בשעה מאוחרת בלילה. היינו חצי ישנים. קמתי ופתחתי להם את הדלת והם הכניסו אותנו לחדר אחד ושמו לידנו כלב". היא ציינה כי הכוחות המשיכו בחיפוש בבית שבמהלכו רוקנו רהיטים וארונות. "הם אמרו שהם מחפשים את בעלי וטענו שהוא ביצע פיגוע".
8 צפייה בגלריה
רגע המעצר של אחמד שלבי
רגע המעצר של אחמד שלבי
רגע המעצר של אחמד שלבי בן ה-17, בנו של המחבל לפי הדיווחים הפלסטיניים
8 צפייה בגלריה
אחמד שלבי
אחמד שלבי
אחמד שלבי
במהלך הלילה (בין שני לשלישי) עצרו כוחות הביטחון כמה פלסטינים תושבי הכפר עקרבא שליד שכם, בחשד שסייעו לחוליה שביצעה את הירי. הם הועברו לחקירת שב"כ. חיפושים נוספים שנערכו התרכזו גם בכפרים עוורתא ותורמוס עיא, מערבית לרמאללה.
אתמול גילו מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בכפר עקרבא מכונית יונדאי נטושה, ששמשתה האחורית נוקבה בקליעי רובה – ועלה החשד שמדובר בכלי הרכב שבו השתמשו המחבלים ונפגע מירי חיילי צה"ל בזמן הפיגוע. זמן קצר לאחר מכן הוצתה המכונית על ידי פלסטינים. כוחות צה"ל הגיעו הלילה למקום וגררו משם את הרכב השרוף.

בפיגוע נפצעו שלושה בני 19, תלמידי הישיבה הגבוהה באיתמר. שניים מהם מאושפזים עדיין ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים בלינסון - יהודה גואטה מירושלים במצב אנוש ובניה פרץ מבית שאן במצב קשה. עמיחי חלא מצפת, שנפצע קל בפיגוע, שוחרר במצב קל.
שר הביטחון בני גנץ סייר היום באוגדת איו"ש ובמנהל האזרחי עם מפקד פיקוד המרכז אלוף תמיר ידעי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן, מפקד אוגדת איו"ש תא"ל יניב אלאלוף וראש המנהל האזרחי תא"ל פארס עטילה.
8 צפייה בגלריה
בני גנץ מבקר באוגדת איו"ש
בני גנץ מבקר באוגדת איו"ש
בני גנץ מבקר באוגדת איו"ש
(צילום: אלעד מלכה)
8 צפייה בגלריה
בני גנץ מבקר באוגדת איו"ש
בני גנץ מבקר באוגדת איו"ש
(צילום: אלעד מלכה)
גנץ קיים הערכת מצב שעסקה בהתפתחויות האחרונות בגזרה ובמצוד אחר האחראים לפיגוע בצומת תפוח. בסיומה אמר: "הנחיתי להמשיך בדריכות הגבוהה בגזרה על רקע האירועים האחרונים והתקופה האחרונה. במהלך היממה האחרונה כוחות הביטחון, צה"ל והשב"כ שמו את ידיהם על שורה של חשודים במעורבות בפיגוע הקשה ואנחנו נגיע למחבלים ונבוא איתם חשבון".
"אני נושא תפילה להחלמת הפצועים שעדיין מאושפזים במצב קשה בבתי החולים", אמר גנץ, "כוחות הביטחון ערוכים לכל תרחיש וימשיכו לפעול בכל הזירות ובכל אמצעי שיידרש על מנת לשמור את הביטחון לאזרחי ישראל. לצד הפעילות הזו אנחנו נמשיך לעשות כל שניתן בשביל לסייע לאזרחים הפלסטינים בקידום הכלכלה והבריאות מתוך אינטרס משותף, ואני מציע שאף ארגון לא ינסה לפגוע במאמצים האלו. מי שיעשה את זה יפגוש את עוצמתו של צה"ל".

8 צפייה בגלריה
הרכב החשוד שהוצת
הרכב החשוד שהוצת
הרכב החשוד שהוצת בכפר עקרבא, אתמול
(צילום: EPA)
המצוד אחר המחבלים מתמקד כרגע בציר המודיעיני בהובלת שב"כ, ובאיסוף חומר ממצלמות ומאמצעים אחרים הנמצאים בצומת תפוח הנחשב למוקד מרכזי באזור. ניתן להניח שבשלב זה זהות החשודים ידועה למערכת הביטחון.
ההנחה העיקרית היא שהמחבלים נעזרים בסייענים שמעניקים להם מחסה - אם במבנים נטושים או אפילו בשטח הפתוח. ברשתות הפלסטיניות הופצו פוסטים הקוראים לפרק מצלמות אבטחה על הצירים ולמחוק תיעוד שאולי המחבלים נראים בהם.
לפי עדי ראייה בזירת הפיגוע, רכב המחבלים הגיע לצומת תפוח מכיוון דרום לצפון, עצר ליד הטרמפיאדה ונורתה ממנו אש. לפי תחקיר ראשוני ירתה החולייה לפחות 10 כדורים. בזמן הירי נכחו במקום שישה צעירים, ושלושה מהם כאמור נפגעו. עוד אמרו עדי הראייה כי רכב המחבלים עשה פרסה ונמלט לכיוון רמאללה. לוחמי גבעתי שהיו במקום הספיקו להשיב אש אך לא מנעו את ההימלטות.
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת תפוח
זירת הפיגוע בצומת תפוח
זירת הפיגוע בצומת תפוח
(צילום: מועצה אזורית שומרון)
היקף התגבור שמגיע היום ליהודה ושומרון מורכב מגדוד וחצי, בתוספת צוותים ופלוגות מיחידת אגוז של חטיבת הקומנדו ומחטיבת גולני. הם יישארו בגזרות רמאללה ושכם לפחות עד להרגעת השטח ומציאת חוליית המפגעים.
שעות לאחר הפיגוע עלו משפחות וצעירים ליישב מחדש את המאחז "אביתר" שנמצא בסמוך לצומת. אתמול העלו אליו קראוונים, דבר חריג מאוד ביחס למקרים קודמים שבהם מתנחלים עלו לנקודות התיישבות אחרי פיגועים. עלייה שכזו נעשית בדרך כלל עם אוהלים ומבנים ארעיים. במקרה הנוכחי הובאו קראוונים תוך יומיים. כ-10 משפחות הגיעו למקום.
המאחז יושב בתחילה כתשובה לרצח של אביתר בורובסקי ז"ל לפני שמונה שנים בפיגוע בצומת תפוח. המשפחות משתייכות לגרעין אביתר של תנועת נחלה ואליהם הצטרפו צעירים מתנועת אמונים שמוקמת בימים אלו.
8 צפייה בגלריה
מתנחלים העלו קראוונים למאחז אביתר
מתנחלים העלו קראוונים למאחז אביתר
המשפחות שהגיעו ליישב מחדש את מאחז "אביתר" לאחר הפיגוע
(צילום: מועצה אזורית שומרון)
8 צפייה בגלריה
מתנחלים העלו קראוונים למאחז אביתר
מתנחלים העלו קראוונים למאחז אביתר
מתנחלים העלו קראוונים למאחז אביתר
(צילום: מועצה אזורית שומרון)
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן עלה הבוקר למקום ואמר: "אנו דורשים מהממשלה לאפשר לנו לעשות כן. תשובתנו לטרור: תנופת בנייה והקמת ישובים חדשים, אתם מראים לכל העולם שעם ישראל חי והוא כאן כדי לנצח. עם ישראל מאוחד ולא יובס בידי הטרור".
צבי אלימלך שרבף מתנועת נחלה, אב לאחת המשפחות שעלתה למקום: "מדהים לראות את הרוח החלוצית של המשפחות ובני הנוער שעזבו את ביתם ועברו לאביתר להקים את הישוב החדש".
השתתפו בהכנת הכתבה: אלישע בן קימון
פורסם לראשונה: 08:29, 04.05.21