"מה שקרה בסוף השבוע במרכז הרפואי זיו הוא התנגשות של מסורת וערכים. משרד הבריאות והממשלה מנסים להתאים עצמם לתרבות שונה. ראינו זאת אצל החרדים, ועכשיו הדרוזים", כך אמר היום (א') מנהל המרכז הרפואי, פרופ' סלמאן זרקא, כשנשאל באולפן ynet על האירוע החמור שבמסגרתו נחטפה גופת השייח חסן חלבי שמת מקורונה – בניגוד להנחיות חרף הסכנה הבריאותית הטמונה בכך.
"תפקידו של בית החולים הוא לאו דווקא לשמור על בריאות הציבור", הוסיף פרופ' זרקא. "מדובר באישיות מאוד מיוחדת ובכירה שכולנו כואבים את לכתה. אני חושב שצריך לאור האירוע הזה לחשוב איך למרות הקורונה מאפשרים לאירוע מסוג זה להתקיים בצורה אחרת. באירועים רגילים - גופה של חולה קורונה הולכת יש לבית העלמין על פי צו בריאות של ממשלת ישראל. במקרה הזה היה שיח עם המשפחה והמנהיגות הדתית.
"נכון לתחקר את האירוע הזה ולחשוב על אירועים דומים כי הקורונה הולכת ללוות אותנו. בין זה שהגענו לסיכומים עם המשפחה שביום שבת בבוקר לוקחים את הגופה למגרש הכדורגל שארגנו במג'דל שמס, יחד עם פיקוד העורף, לחלוק לו כבוד אחרון - לבין ההתנהלות של אותם דרוזים שהגיעו לביה"ח ופרצו קודם למחלקת הקורונה ואז לחדר הקירור, ולקחו את הגופה. זה מעשה בל יעשה. אני יכול להבין את רגשי הציבור, אבל ההתנהלות מול האבטחה ומול בית החולים היא פסולה. צריך לחקור את המקרה עם המשטרה".

- היו טענות שאם זה היה קורה בביה"ח אחר, שהצוות בו לא מורכב מאנשים מהעדה, זה לא היה קורה, שהיה איזה שהוא שת"פ מבפנים. "בכל מערכת הבריאות בישראל יש רב-תרבותיות ורב-דתיות, גם בזיו. הציפייה שהמאבטח יעמוד בגופו ולא ייתן להם לקחת את הגופה היא בלתי ראויה בעליל. ברגע שההמון חדר לבית החולים, טבעי לתת לו את הגופה ולא לייצר בלאגן מיותר או חלילה שפיכות דמים".
- היו סימנים מקדימים לאירוע הזה? "אני לא יודע להגיד מה זה הסימנים מקדימים. אני יודע שהיה שיח מול אנשי הדת, המועצה המקומית ועם המשפחה בשביל לארגן הלוויה מכובדת, אבל יחד עם זה לשמור על בריאות הציבור, בייחוד ביישוב אדום".
- אתה חושב שהמגע הזה עם גופה של חולה קורונה, שזה דבר מסוכן, יגביר את התחלואה במג'דל שמס? "אני לא יודע לגבי מגע עם גופה, וכך גם הספרות העולמית. אין עדיין מספיק מידע לאשש את ההשערה שניתן להפיץ את הנגיף מגופה. אבל אני מאוד מוטרד מההתקהלות הגדולה ביום שישי בערב ביישוב אדום. אני צריך להיערך לפתיחת מחלקת קורונה נוספת לאור ההתקהלות הגדולה ואי שמירת המרחק בהלוויה".
1 צפייה בגלריה
דרוזים ממג'דל שמס לוקחים גופה של שייח' דרוזי שנפטר מקורונה
דרוזים ממג'דל שמס לוקחים גופה של שייח' דרוזי שנפטר מקורונה
ההמון פורץ לבית החולים כדי לחטוף את גופת השייח
במשדר באולפן התראיין אגי סראי אלדין, תושב מג'דל שמס, שטען שהאנשים שחטפו את הגופה הגיעו מיישובים אחרים: "מי שעשה זאת אלה חברים מהגליל וכרמל. הגופה נמסרה למשפחות הדרוזיות - לא נחטפה. נכון, היה בלאגן ואנו לא מסכימים איתו, אבל הגופה נמסרה. אולי בלחץ, בכעס, אבל נמסרה ולא נחטפה".
- בלוויה נשמר מרחק? "יש מקומות שכן שמרו אבל אסור לשקר. התמונות לא משקרות. יש מקומות שלא שמרו, כי אי אפשר לשמור. אין מה לעשות, זאת המנטליות. אתמול ראש המועצה קרא לכל התושבים להיבדק היום ומחר, יש בדיקות מ-14:00 עד 20:00. אשתי רוצה ללכת ראשונה".