2 צפייה בגלריה
שניאור לנדאו
שניאור לנדאו
"ניצל את תמימותם של הילדים". שניאור לנדאו
(צילום: יריב כץ)
בית המשפט המחוזי בלוד קיבל את ערעור הפרקליטות והחמיר לשנת מאסר את עונשו של המורה שניאור לנדאו, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בביצוע מעשים מגונים ב-17 מתלמידיו הקטינים - כולם בני 9-6 מבית ספר יסודי בפתח תקווה.
הסדר הטיעון לא כלל הסכמה לעניין העונש, ושופט בית המשפט השלום בפתח תקווה עודד מורנו גזר על לנדאו שבעה חודשי עבודות שירות בלבד - לצד מאסר על תנאי, צו מבחן ל-18 חודשים ופיצוי בסך 17 אלף שקל לנפגעי העבירה. מלבד עונש המאסר, שאר החלטותיו של מורנו נותרו על כנן.
פרקליטות מחוז מרכז מסרה בתגובה לפסק הדין: "הנאשם ניצל את יחסי האמון שנתנו בו הורי התלמידים מעצם תפקידו כמורה בבית ספר יסודי כדי לבצע עבירות מין בקטינים. בפסק דינו בית המשפט קיבל את עמדתנו, החמיר את העונש שנגזר על הנאשם והעביר מסר חד משמעי שלפיו ככלל, מורה שמבצע עבירות מין בתלמידיו, דינו אחד - להישלח למאסר מאחורי סורג ובריח. זוהי הפעם השנייה בעת האחרונה שבה בית המשפט מקבל ערעור שהוגש על ידינו נוכח קלות העונש שהוטל על מורה שביצע עבירות מין בתלמידה שלו".
הפרקליטות ערערה על עונשו של לנדאו בינואר האחרון, וביקשה שיוטל עליו עונש מאסר של שנה וחצי עד שלוש שנים וחצי.
2 צפייה בגלריה
שניאור לנדאו
שניאור לנדאו
"עודד את הילדים לגעת בו ולהפשיט אותו מבגדיו". שניאור לנדאו
(צילום: יריב כץ)
לפי כתב האישום המתוקן שבו הודה לנדאו, מורה לרובוטיקה בן 29 מלוד, בין החודשים ינואר-יוני 2019 לימד המורה בכיתות א' ג' וד'. באותה תקופה הוא נהג לנעול את דלת הכיתה ולשחק עם הילדים, כשהתלמידים ישבו על גבו בעודו רכון על ברכיו. בשלב מסוים, לנדאו היה נופל לרצפה, מסתובב על גבו והילדים היו צריכים להישאר על בטנו. בהמשך עודד לנדאו את התלמידים להרים חלקית את חולצתו ולגעת בו, וכן אפשר להם לחלוץ את גרביו ונעליו.
הפרקליטות טענה שהעונש שהוטל עליו היה קל באופן מהותי ממדיניות הענישה הנהוגה בנסיבות שבהן הורשע, וכתבה כי העונש "אינו מבטא במידה מספקת את הצורך בהרתעת היחיד והרבים. אין בו כדי לענות על מידת הפגיעה בקטינים". בפרקליטות ציינו את "נסיבות ביצוע העבירה, פערי הגילאים המשמעותיים בין לנדאו לקטינים, מעמדו של לנדאו ביחס אליהם, ריבוי הקטינים וניצול אמונם, תמימותם והנגישות הקלה אליהם".
הפרקליטות הוסיפה כי לנדאו "ניצל את תמימותם ואת הנגישות הקלה אליהם וביצע בהם מעשים מגונים כדי לספק את רצונותיו הפרטיים, וכן עודד אותם לגעת בו ולהפשיט אותו מבגדיו, והכל במסגרת משחק אותו נהג לשחק איתם תוך כדי שיעור. מעשיו של לנדאו אירעו מספר פעמים ונמשכו במשך תקופה של כחצי שנה". בפרקליטות הדגישו כי "העבירות בוצעו בבית הספר – מקום שאמור להיות מבצר ומגדלור עבור הקטינים הבאים בשעריו. לנדאו ניצל את האמון שנתנו בו הקטינים, את הנגישות אליהם שהקנה לו מעמדו כמורה, וניצל את פער הגילאים המשמעותי ביניהם ואת תמימותם. לנדאו ידע כי הקטינים לא מבינים בזמן אמת את הפגיעה המשמעותית בהם, וניצל זאת כדי לספק את צרכיו המיניים תחת כסות של משחק תמים".