לרצח של חנין אלעביד (27) אמש (יום ה') ברהט קדמו סימני אזהרה ברורים: מדיון לפני תשע שנים, שבו ביקשה המשטרה להאריך עד תום ההליכים את מעצרו של אימן אלעביד, אחיה של המנוחה, עולה כי חנין צפתה כבר בגיל 17 את גורלה המר. "היא הבינה שאבא שלה כבר מחפש אותה והיא יודעת שמשטרה לא יכולה לעזור לה ושיהרגו אותה", העיד אז נציג המשטרה בבית המשפט.
4 צפייה בגלריה
חנין אלעביד נרצחת בת 27 חשד ל רצח ירי יריות רהט זירת רצח ירי רהט
חנין אלעביד נרצחת בת 27 חשד ל רצח ירי יריות רהט זירת רצח ירי רהט
חנין אלעביד שנרצחה ביריות ברהט
(צילום: חיים הורנשטיין )
אלעביד, שנורתה למוות בראשה לעיני בתה בת השלוש, התגוררה ברהט בשכירות. איש עוד לא נעצר, אולם קיים חשד שהרקע לרצח של הצעירה שהתחתנה בגיל 16 והתגרשה בגיל 19 הוא אורח החיים שלה, שלא תאם את המסורת השבטית. במשטרה ציינו כי מדובר ב"אירוע מורכב", והחקירה הוטלה על היחידה המרכזית של מרחב הנגב.

4 צפייה בגלריה
מסמך הארכת מעצר לחשוד ברצח האישה מרהט
מסמך הארכת מעצר לחשוד ברצח האישה מרהט
העדות המהדהדת ב-2011
4 צפייה בגלריה
זירת הרצח שבה נרצחה אישה בת 30
זירת הרצח שבה נרצחה אישה בת 30
שוטרים בזירת הרצח ברהט
(צילום: חיים הורנשטיין)
סוהא, חברתה של חנין שהייתה עדה לרצח, סיפרה הבוקר: "חזרנו מהעבודה, היא הכינה אוכל וכולנו אכלנו. צחקנו ודיברנו, היא הלכה להתקלח ואני נרדמתי. התעוררתי וראיתי שהיא ישנה בסלון והילדה בזרועותיה, הן ישנו מחובקות. פתאום שמעתי צעדים במדרגות, וצעקתי לה שיש מישהו בחוץ. היא חשבה שאני צוחקת איתה ונשארתי ערה כי נלחצתי.
"אמרתי לעצמי שאם חנין לא קמה אז זה שום דבר. אחרי דקה הם פרצו את הדלת. אחרי שהדלת נפתחה, התעוררתי שוב ואני מוצאת מישהו רעול פנים עומד בינינו. צעקתי לו 'מי אתה?, מה אתה רוצה?', והוא העיף את הילדה לכיוון שלי בחוזקה. הרמתי את הילדה מהרצפה, היא עצמה עיניים והחזקתי לה את היד. צעקתי לו 'מה אתה רוצה?'".
עוד סיפרה החברה סוהא: "חנין קמה ואז הוא שלף את האקדח. תוך כדי שכיבה היא נשענה על שולחן הטלוויזיה. הוא נתן לה לקום וירה בה, שתי יריות לדעתי בראש. ברגע שהוא יצא תפסתי את הילדה שהיא לא תראה מה קורה. הכול היה מלא דם, רצתי אחריו ואני קולטת אחד נוסף שחיכה לו בכניסה. שמתי את הילדה בחצר, ואז צעקתי לעזרה ואנשים באו והתקשרנו לאמבולנס ולמשטרה. הם ידעו מה המטרה, ידעו בדיוק איפה אנחנו ישנות".

חנין, תושבת לוד במקור, חוותה לא מעט קשיים בצעירותה, אולם כאישה בדואית גרושה חייה הפכו להיות משימה בלתי אפשרית. ממסמכי המשטרה עולה כי אחיה אימן שבר את ידה כשהייתה בת 16. הגרוש שלה, שבעת חתונתם היה בן 41, נעצר לאחר נישואיהם בחשד לתקיפתה ובעקבות כך היא נמלטה למעון לנשים מוכות. ואולם, בהמשך היא החליטה לברוח מהמוסד מחשש לחייה.
כשאישה בדואית מחליטה לעזוב את בעלה, היא חוזרת להיות תחת אחריות משפחתה. יש בחברה הבדואית כאלה שרואים עזיבה של אישה את בעלה וההחלטה לחיות לבד כפגיעה בכבוד המשפחה. הסיבה: ההחלטה לזנוח את החיים המסורתיים ולהיות עצמאית מובנת כמצב שבו המשפחה לא הייתה חזקה מספיק.

"הילדה הייתה כל העולם שלה"

בגין האיומים והתקיפה של חנין, נשלח האח אימן ב-2011 לשבעה חודשי מאסר שנגזרו עליו בהסדר טיעון משום שהיא סירבה להעיד נגדו. לא אחת קורבנות עבירה בחברה הבדואית מסרבות להעיד נגד התוקפים שלהן מחשש לנקמה. במשפחות רבות לוקחים האחים את האחריות "לחנך" את האחיות ולשמור עליהן שילכו בתלם המסורתי.
יסמין, אחותה של חנין, ספגה גם היא איומים על חייה. בכתב אישום אחר שהוגש נגד האח אימן נטען כי הוא איים גם על האחות הנוספת שיהרוג את ילדיה ויחתוך אותם. "היא הייתה אימא טובה, עבדה בניקיון יחד עם חברה שלה שגרה איתה", סיפרה היום יסמין. "היא הייתה עובדת חרוצה, היא חשוב לה שהילדה תהיה מסודרת, הילדה הייתה כל העולם שלה. היא רצתה שיהיה לה הכול".
חנין אלעביד הובאה בצהריים למנוחות בבית העלמין המוסלמי בלוד.

4 צפייה בגלריה
חנאן אלבחירי
חנאן אלבחירי
חנאן אלבחירי
(באדיבות המשטרה)
הרצח של אלעביד מזכיר בנסיבותיו מקרה דומה שבו חנאן אלבחירי נרצחה בגיל 19 על ידי בני משפחתה לאחר גירושיה. גם אלבחירי ניסתה לפתוח בדרך עצמאית ועבדה מחוץ ליישוב שבו התגוררה. היא נחטפה מביתה ביישוב הבדואי חורה ולאחר שנרצחה גופתה הוצתה. שני קרובי משפחתה שהיו מעורבים ברצח נידונו לעונשים כבדים ובכללם מאסר עולם ו-10 שנות מאסר.
במקביל, בימים אלה מתנהל משפטם של שלושת הנאשמים במעורבות ברצח של ניבין אלעמרני, ככל הנראה על רקע רצונה לחזור לגרוש שלה. חנין, חנאן וניבין נרצחו ככל הנראה על רקע רצונן בחיים אחרים מאשר אחרים רצו לקבוע להן.