ביישוב רכסים הסמוך לחיפה נצפתה הבוקר (רביעי) תנועה ערה של תושבים בדרכם למקומות העבודה, בבני ברק הרחובות ריקים, בשדרות מנסים להתרגל לשגרה החדשה - ומתקוממים: "זה אבסורד". שכונת שחמון באילת הייתה ריקה בשעות העוצר, אולם את חופי הים והטיילת פקדו תיירים בדיוק כמו בימים רגילים.
בירושלים, איתרה המשטרה במהלך שעות הסגר שני אירועים שהתקיימו בחצרות באזור מרכז העיר, כשבכל אחד מהם כ-200 משתתפים. נמסר כי השוטרים ביקשו מהמשתתפים לפזר את ההתקהלות ווידאו עמידה בהנחיות, ובמקביל רשמו שלושה דוחות למארגנים בגין קיום וארגון האירועים.
העסקים ביישובים הערביים נסגרו בערב לפי ההנחיות, אך היו מי שהמשיכו לחגוג בחתונות - שעברו לשעות אחר הצהריים בחצרות הבתים. כך נראה הבוקר לאחר הסגר הלילי שהוטל בכ-40 יישובים אדומים.
ביישוב הצפוני רכסים, שהיה תחת עוצר מאתמול בשעה 19:00 עד הבוקר בשעה 05:00, נראה כאילו השגרה נשמרת - ותושבים יוצאים למקומות העבודה. עם זאת, השלכות ההגבלות ניכרות היטב: מערכת החינוך מושבתת, ותושבים שביקשו אתמול בערב לחצות את המחסום המשטרתי שהוצב בכניסה למקום שלא לצרכים חיוניים - התבקשו לחזור לבתים.
במועצה אמרו כי "עדיף היה לאכוף את ההתקהלויות ולטפל בנושא החינוך, לאחר שבתי הספר לא נפתחו בתחילת השנה".

יוסי קקון, מנכ"ל המועצה המקומית רכסים - שנדבק בעבר בעצמו בנגיף - סיפר בריאיון לאולפן ynet: "היינו אתמול במחסום וראינו שכל מי שרוצה להיכנס, בין אם הוא תושב המקום ובין אם לא, נכנס באופן חופשי. כל מי שאמר שהוא הולך להתפלל - נתנו לו לצאת".
לדבריו, על העסקים ועל בתי הספר ביישוב להישאר פתוחים. "צריכות להיות הנחיות ברורות, וצריך לאכוף אותן, אבל המקומות הללו חייבים לפעול".
קקון ציין כי חוסר אמון שורר בין התושבים לבין הממשלה. "אנחנו משתדלים להיות הכי ממלכתיים ולהעביר את ההודעות כפי שאנחנו מקבלים אותן, אבל יש פה חוסר אמון גדול בגלל כל הטלטלות".

"סגר נושם בבני ברק, הדגש הוא על הסברה"

בני ברק התעוררה הבוקר עם סיומו של העוצר הלילי - לרחובות ריקים. גם הפעם, בדומה לסגר שהוטל על העיר בגל ההתפרצות הראשון, הוצבו מחסומים ושוטרים. עם זאת ניתן לראות את ההבדלים -אם בעבר כוחות הביטחון תשאלו את הנכנסים לעיר והיוצאים ממנה בדיוק רב, הפעם נראה כי אנשים נכנסים לעיר ללא הגבלה מיוחדת.
6 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
"מאמצי הסברה". בני ברק, אמש
(צילום: AFP)
לדברי המשטרה, נעשים מאמצים הסברתיים כלפי התושבים - שאיבדו אמון בהחלטות הממשלה וטוענים כי אין כל הגיון בסגר הלילי. לדבריהם, אין הבדל בין סגר במהלך שעות הלילה לבין סגר מלא.
עוד טוענים התושבים לפגיעה משמעותית בהם ובעסקים המקומיים. זאת בשל השבתת מערכת החינוך והצורך להישאר עם הילדים בבית.

"באילת לא הורגש שום סגר"

כבר בשעות הבוקר המוקדמות נופשי העיר אילת עשו את דרכם לחופי הים. הסגר הלילי הוטל רק בשכונת שחמון - ורק שם הוצבו שוטרים ומחסומים. בשעות הערב והלילה נצפו מעט אנשים ברחובות, ומי ששהה בשכונה יצא ממנה בקלות באמצעות תחבורה ציבורית.
6 צפייה בגלריה
סגר באילת
סגר באילת
סגר לילי באילת. אתמול
(צילום: אסף זגריזק)
6 צפייה בגלריה
סגר באילת
סגר באילת
"הרחובות ריקים, חופי הים מלאים"
(צילום: אסף זגריזק)
תושבי המקום טענו כי העובדה שמערכת החינוך בשכונה מושבתת, אולם ילדים משחקים עם חברים ממוסדות לימוד שלא שוכנים בה, "לא הגיונית".
גם בשעות הלילה העוצר החדש לא הורגש באזורי התיירות והמוני מבלים פקדו את הטיילת תוך שהם מנסים לשמור על הנחיות הריחוק החברתי.
תושבי השכונה שנדרשים להיכלל בעוצר זועמים על כך וטוענים: "אנחנו משלמים את המחיר כדי שהמלונות ימשיכו לפעול ולעבוד".


שדרות: "מתנגדים לסגירת מוסדות החינוך"

גם תושבי שתי השכונות האדומות בשדרות מנסים להתרגל לשגרה החדשה. הם טוענים כי העובדה שבתי הספר הקרובים לבתיהם סגורים היא "אבסורד", שכן יש ילדים שלומדים בכלל במוסדות חינוך בשכונות אחרות - ולא יכולים לפקוד את הכיתות.
ראש העיר שדרות, אלון דוידי, אמר קודם בריאיון לאולפן ynet כי הוא מתנגד להשבתת בתי הספר בעיר המוגדרת אדומה. "היו אצלנו 40 נדבקים והיום יש 157 נדבקים, ולכן זה אומר שמעיר צהובה הפכנו לעיר אדומה".

6 צפייה בגלריה
הלוויתו של אלי מויאל ז"ל
הלוויתו של אלי מויאל ז"ל
אלון דוידי. "מתנגדים לסגירת בתי הספר בשדרות"
(צילום: אבי רוקח)
דוידי סיפר על מתחם בדיקות הקורונה שמד"א מפעיל בעיר - שאליו התושבים יכולים להגיע ללא הפניה וגם אם הם לא שוהים בבידוד. "עד אתמול כמות הבדיקות שניתנה לנו הייתה נמוכה, ולכן אחוז המאומתים היה מאוד גבוה ועמד על 22%. אתמול הפעלנו פיילוט בשיתוף קופות החולים וירדנו ל-8%. אני קורא לכל התושבים להגיע למתחם, הוא פעיל בשעות 08:00-22:00, לא משנה מאיזו קופת חולים".

באקה אל גרבייה: "למרות ההגבלות, היו חתונות גדולות"

עם כניסתו של העוצר הלילי אמש לתוקף, מחסומים הוצבו בכניסה לבאקה אל גרבייה, והשוטרים תשאלו את הבאים ויוצאים. אף שבתי העסק סגרו את הדלתות בסופו של דבר וכיבדו את ההנחיות, כמה חתונות נערכו בהשתתפות מספר רב של אורחים. איסור ההתקהלויות אמנם צמצם את היקף האירועים, אולם כמה מהחוגגים קבעו את החגיגות בשעות אחר הצהריים.

"הסגר באום אל פחם לא ימנע אירועים"

סגן ראש העיר אום אל פחם, מוחמד מג'אדלי, סיפר בריאיון לאולפן ynet על מאמצי העיר להוריד את התחלואה, ועל ההגבלות שהוטלו במקום בכל זאת.
"לפני עשרה ימים שיעור החולים היה גבוה מאוד, והצלחנו להשתלט עליו. הורדנו את מספר הנדבקים מכמעט 400 ל-157", הוא אמר. "למרות זאת, נפלה ההחלטה המפתיעה של הסגר, למרות המאמצים, ועשרה ימים אחרי פתיחת השנה – בתי הספר נסגרו".
6 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לאום אל פחם בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לאום אל פחם בעקבות הסגר הלילי
אום אל פחם, אמש
(צילום: שרון צור)
6 צפייה בגלריה
יצחק פינדרוס
יצחק פינדרוס
"למרות ההגבלות, לפתוח בתי ספר". ח"כ פינדרוס
(צילום: ארכיון ידיעות אחרונות, דן בלילטי)
עוד הוא סיפר כי מסלולי ההדבקה של החולים הפעילים הנמצאים כרגע בעיר, ידועים. "היה טיול לרמת הגולן, לא במסגרת בית ספרית, ואוטובוס שלם חזר עם קורונה. אנחנו מכירים אותם ויודעים שהם בבתים, וזה מקור התחלואה האמיתי".
לדבריו, הסגר לא יועיל בנושא קיום החתונות המהוות מוקדי הידבקויות. "האם ההגבלות ימנעו את האירועים? לא. הן יעבירו אותם מהאולמות – שבהם יש לנו שליטה ויכולת אכיפה – לחצרות. ושם אין לנו מה לעשות. בנוסף, אין כרגע שום בעיה לאנשים לצאת לביקורים מחוץ ליישוב. הסגר לא מנע את זה".
בתוך כך, ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר סיעת יהדות התורה, אמר קודם במשדר ynet כי צריך לפצות כספית את ערי הסגר, כלשונו. "אין מצב שבו אדם לא יוכל ללכת לעבודה כי בתי הספר סגורים. פרופ' גמזו בעצמו אמר שסגר לא מועיל. סגר יישובי הוא עונש ליישוב, הוא לא מונע הידבקויות. אצדיק בתי ספר שייפתחו למרות ההוראות. מי שיכול - שיפתח את בית הספר שלו".