אפשרות לסגר ממושך? בישיבת "זום" שהתקיימה אתמול (שלישי) בין בכירי משרד הבריאות ובהם השר יולי אדלשטיין והמנכ"ל פרופ' חזי לוי למנהלי בתי החולים, אמר לוי כי אם יוטל סגר גורף, הוא ייארך זמן ממושך: "אם הולכים לסגר – הוא יימשך חודש".
4 צפייה בגלריה
חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות
חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות
"אין טעם בסגר של שבועיים בלבד". מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי
(צילום: לע"מ )
זוהי למעשה ההערכה הראשונה שניתנה עד כה לגבי מסגרת הזמן של סגר כללי, שכן עד כה דובר על הגבלות בתקופת החגים ללא קביעת משך הזמן שלהן. גורמים שהשתתפו בישיבה טענו כי קיבלו מלוי את הרושם לפיו סגר שכזה, אם יוטל, עשוי להימשך אף יותר מחודש. הדיון בקבינט הקורונה שיתקיים מחר צפוי להיות מכריע בשאלת הסגר הכללי, זאת במקביל לבחינת אפשרויות למגבלות אחרות במהלך תקופת החגים. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet ו-"ידיעות אחרונות", אחת האפשרויות שתובא לדיון היא סגירת מערכת החינוך במהלך תקופת החגים על מנת לצמצם סיכויים להדבקת משפחות התלמידים.
"הבכירים היו בשוק", אומר גורם שבקיא בפרטי הישיבה, שבה סיפרו המנהלים על המצב הקשה עמו הם מתמודדים בבתי החולים, ועל החשש מפני הגעה לנקודת אל חזור מבחינת מספר החולים לפני החורף. בישיבה הוצגו גם נתונים של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן, ובהם הערכה כי לא ניתן יהיה להגיע למספר של 400 חולים מאומתים ביום תוך פחות מ-90 ימים.

4 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לטירה בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לטירה בעקבות הסגר הלילי
מחסום משטרתי בכניסה ליישוב טירה
(צילום: טל שחר)
ההערכה בקרב גורמים שהשתתפו בישיבה היא שפניה של צמרת משרד הבריאות לסגר כללי באופן מיידי. "אם דרושים לנו שלושה חודשים כדי להגיע למצב של 400 חולים ביום, זה מאוד מטריד. כלל מנהלי בתי החולים הביעו בפני צמרת משרד הבריאות את הדאגה העמוקה מקצב התפתחות התחלואה, החולים הקשים והמתים. לא ניכר כי יש צעדים אפקטיביים לבלימת מקרי המוות והחולים, הקשים ויכולת מערכת הבריאות לתת טיפול מלא לחולים כבר קרובה ביותר לקצה. במקביל אנחנו מתמודדים עם שחיקה קשה של הצוותים ובכל בית חולים חסרים בין עשרות למאות אנשי צוות בגלל בידוד. אנחנו קראנו לסגר מיידי ופרופ' לוי אמר שהוא יימשך לפחות חודש", אמר גורם שהשתתף בפגישה.
4 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לנצרת בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לנצרת בעקבות הסגר הלילי
בלבול, אי-ציות וזעם בקרב התושבים. שוטרים אוכפים את הסגר הלילי בנצרת
(צילום: אבגאנה אסלן)

4 צפייה בגלריה
סגר באילת
סגר באילת
הסגר הלילי בשכונת שחמון באילת
(צילום: אסף זגריזק)
גורם אחר הוסיף: "כל מטרתה של הישיבה הייתה לבנות לובי שיזעק לסגר ויעשה את העבודה עבור הפוליטיקאים. בתי החולים אמרו שתוכנית הרמזור עובדת והציבור צייתן, ואם הייתה נעשית לפני חודש, המציאות הייתה שונה, אבל עכשיו חייבים סגר. לוי אמר שאם יהיה סגר, הוא לא יהיה לשבועיים - כי אם לחודש. הוא נימק זאת ואמר ששבועיים לא יספיקו, כי רמת התחלואה קשה, זה היה ההקשר. הרופאים גם דרשו, שאם אכן יהיה סגר של שבועיים, חייבים לפני כן להכין תוכנית יציאה הדרגתית כדי שלא נחזור על טעויות היציאה מהסגר הראשון".
בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הבוקר כי אתמול אובחנו 3,496 חולים חדשים שנדבקו בנגיף הקורונה. מתחילת השבוע אובחנו 9,571 חולים חדשים. על פי הנתונים, בישראל 30,079 חולים פעילים, 925 מהם מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ. 458 חולים מאושפזים במצב קשה, 138 מהם מחוברים למכונות הנשמה.
אמש החל הסגר הלילי בכ-40 יישובים אדומים ושכונות אדומות, שבהם רמת תחלואת הקורונה גבוהה. בחלק מהאזורים היה בלבול רב, כאשר התושבים וגם השוטרים שאוכפים את ההגבלות מנסים להסתגל להנחיות החדשות. רבים מהתושבים הביעו התנגדות לסגר, וכמה אף הכריזו שלא יצייתו לו. "אם כבר עושים סגר, אז עושים כמו שצריך ולא לסגור חלק", אמר בעל עסק באילת.