1 צפייה בגלריה
קמלה האריס נאום בקמפוס אוניברסיטת יוטה בסולט לייק סיטי
קמלה האריס נאום בקמפוס אוניברסיטת יוטה בסולט לייק סיטי
קמלה האריס
(צילום: AP)
קמלה האריס עשתה היסטוריה, כל כך הרבה היסטוריה, עד שהיא תפסה את הבכורה לשלוש קהילות שונות. היא האישה הראשונה שתכהן בבית הלבן, האישה השחורה הראשונה, והאדם הראשון ממוצא הודי, או דרום-מזרחי אסיאתי, כפי שנהוג להרחיב בארה"ב. כל כך הרבה היסטוריה עד שאף אחד לא יודע איך בעצם יכנו את בעלה בפרסומים רשמיים מעתה והלאה.
האריס מייצגת את הקבוצה המדוכאת ביותר בפוליטיקה ובחברה האמריקנית – יש שאמרו השבוע, הקבוצה היחידה שהייתה צריכה שיעברו לא אחד, אלא שני תיקונים לחוקה כדי שתוכל להשתתף במשחק הפוליטי. אך מאז שהן קיבלו את הזכות הזו, הן אחת הקהילות המעורבות ביותר בדמוקרטיה האמריקנית. שיעור ההצבעה של נשים שחורות הוא מהגבוהים מבין תת-הקהילות במדינה, והן מצביעות כמעט כולן לפוליטיקאים מקרב המפלגה הדמוקרטית. אתמול הן סוף-סוף ראו את כל ההשקעה הזו מתגלמת באחת משלהן.
אך האריס היא לא רק דבר אחד. היא גם בתם של שני מהגרים אקדמאים שהגיעו ללמוד באמריקה, אישה הודית וגבר ג'מייקני, שנפגשו, התאהבו והביאו לעולם שתי בנות. אם לא היו מתגרשים מאוחר יותר, היו מכנים זאת הגשמה מושלמת של החלום האמריקני. בראיון שנתנה לאחרונה נשאלה כיצד "תשפיע" על ג'ו ביידן, רמז למתקפות הפוליטיות כאילו האריס נשלחה על ידי האגף השמאלי במפלגה כדי להקצין את המדיניות של הנשיא הנבחר. האריס ענתה שביידן אכן פנה אליה כדי שתשפיע על נקודת המבט שלו, זו שהוא לעולם לא יוכל לראות את העולם ממנה, זו של אישה, של בת למהגרים צעירים לאמריקה, זו של אישה שחורה.
כשרצו להקים עליה את השמאל האידיאולוגי הזכירו את הרקורד השמרני שלה כתובעת. כשרצו להפחיד מצביעים מתונים ציינו שהרקורד שלה זיכה אותה בתואר "החברה הליברלית ביותר בסנאט"
המתקפות הפוליטיות על האריס אכן התקשו להתמודד עם הגיוון שהיא מייצגת. כשרצו להקים עליה את השמאל האידיאולוגי הזכירו את הרקורד השמרני שלה כתובעת, שעל חלקו היא אכן הודתה שהיא מצטערת. כשרצו להפחיד מצביעים מתונים פוטנציאליים ממנה ומביידן ציינו שרקורד ההצבעה שלה בסנאט זיכה אותה בתואר "החברה הליברלית ביותר בסנאט" (תואר שאכן קיבלה מגוף לא-מפלגתי שמחלק ציונים שכאלה). בפועל, בפריימריז הדמוקרטיים היא נחשבה כמי שרצה בנתיב המרכזי, בין המועמדים הפרוגרסיביים כברני סנדרס ואליזבת וורן, לבין המתונים יותר כמייקל בלומברג וביידן עצמו.
מרחב הפעולה שלה בתפקידה הבא ייקבע על פי מה שיוגדר לה על ידי הנשיא, אבל אפשר להעריך שהוא ישתמש באישיותה וניסיונה במערכת המשפט הפלילי כדי לקדם רפורמות בתחום – דרישה שעלתה ביתר שאת בקיץ האחרון, עם ההפגנות הגדולות של הקהילה האפרו-אמריקנית. לאור התוצאות בבחירות לסנאט ייתכן שהיא גם תצטרך לבלות זמן רב ליד משרדה הישן, כדי לשבור תיקו בהצבעות, במקרה שהחלוקה בבית בין המפלגות תעמוד על 50-50.
דבר שהיא בוודאות תעשה יהיה להחזיר חלק מהכריזמה וההומור אל הבית הלבן. סרטונים שלה מתגלגלת מצחוק מכל הלב, גם בראיונות ובאירועים רשמיים, לא קשה למצוא. את השבועות האחרונים של הקמפיין היא עשתה בנעלי אולסטאר (או טימברלנד) ששברו את המראה של הפוליטיקאית המעונבת הרגילה. גם לרקוד בפומבי אין לה בעיה, בעיקר עם תזמורות מקולג'ים שחורים היסטוריים (HBCU), כמו זה שהיא בוגרת שלו.
אפילו סרטון שלה מחקה, בצורה מושלמת, את חמותה היהודייה מסתובב כבר כשנתיים ברשת – דבר שבוודאי דרש אומץ. כל אלה הופכים אותה לפוליטיקאית נגישה ואותנטית, כזו שתדע לכבוש את תשומת הלב האמריקנית בשירות הממשל החדש.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com