בישראל החל מבצע החיסונים נגד קורונה בשבוע שעבר ועל פי הדיווחים של משרד הבריאות פעילותו הגיעה להספק של כ-100 אלף ביום. אבל באירופה המצב שונה לגמרי – ולרעה. על רקע תחילתו הרשמית של מבצע החיסונים באיחוד בשבת התראיינו לאולפן ynet שלושה רופאים ממדינות שונות ביבשת - ד"ר טוריה מילו מצרפת, ד"ר מתאו בסטי מאיטליה וד"ר דיוויד ג'וף בוטלו מפורטוגל – ודיווחו על הקצב האיטי באופן קיצוני של תהליך החיסונים שם.
- ד"ר מילו, מבצע החיסונים בפריז החל. כמה אנשים כבר חוסנו? מה התחושה? "זה קצת עצוב להגיד אבל פחות מ-20 איש חוסנו בשבת בשני בתי אבות. זה הכל. זה מאוד מאוד איטי ומאוד מאוד הדרגתי פה".
- יש צפי שהמבצע הזה יגבר או שבינתיים התחושה היא שתקועים? "התוכנית היא לחסן כמעט מיליון איש עד סוף פברואר, ומדובר באנשים שנמצאים ב-7,000 בתי האבות שבצרפת. זו ההתחלה ויעשו את זה מאוד הגדרתי. בשבוע הבא יהיו 23 בתי אבות, אחרי שבוע יהיו עוד 100 בתי אבות. זה באמת איטי. החיסונים של התושבים שחיים בעיר יתחילו רק במרץ".
- אני מניחה שאת עוקבת בקנאה אחרי מה שקורה בישראל. אתמול חוסנו כאן 100 אלף איש. "לגמרי, זה הרי ברור. צריך להבין ש-56% מהאוכלוסייה כאן היא נגד החיסון, כך שמנסים לעשות את זה יותר באיטיות ולתת יותר אינפורמציה. הרי כל חולה צריך קודם כל לעשות בדיקה ולקבל אישור חתום. הם מבססים את כל הקמפיין בעצם על הרופא משפחה של צרפת. ככה שהם חושבים שאולי עד סוף מאי נצליח לחסן 15 מיליון תושבים".

6 צפייה בגלריה
קורונה חיסון אירופה סלובקיה מבצע חיסונים האיחוד האירופי
קורונה חיסון אירופה סלובקיה מבצע חיסונים האיחוד האירופי
גם באיחוד מתחילים. איש צוות רפואה מתחסן בסלובקיה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
גרטרטוד האסה בת ה-101 מתחסנת בברלין
(צילום: רויטרס)
- איך את מסבירה את המספרים הגבוהים של המתנגדים לחיסונים אצלכם? "אלה הצרפתים, זה מאוד טיפוסי. הרבה היסוסים, הרבה דיונים, הרבה כתבות, מדברים, מדברים, מדברים. זו תהיה עבודה של הרופא משפחה לשכנע את כל החולים, בייחוד את אלה מעל גיל 65. זאת תהיה העבודה שלנו במשך השבועות והחודשים הבאים".
בסוף השבוע הגיעו למדינות האיחוד משאיות עם מנות ראשונות של החיסון של חברות פייזר ו-BioNTech ממרכז הייצור בבלגיה. כמו בשאר העולם הן יחסנו תחילה את האוכלוסיות הפגיעות ביותר, ובראשן הקשישים ועובדי מערכת הבריאות. רוב המדינות יקבלו לעת עתה מעט פחות מ-10,000 מנות חיסון כל אחת, מספר המספיק לחיסונם של כ-5,000 בני אדם בלבד, ואילו מבצע חיסונים נרחב צפוי להתחיל רק בחודש הבא.
דובר הנציבות האירופית אמר מוקדם יותר לסוכנות הידיעות רויטרס שהעברת 200 מיליון מנות החיסון המיועדות למדינות האיחוד תושלם רק בספטמבר 2021. הוא הוסיף שנערכים דיונים על העברת 100 מיליון מנות נוספות לפי ההסכם עם שתי החברות.
6 צפייה בגלריה
קורונה חיסון אירופה מבצע חיסונים האיחוד האירופי פראג צ'כיה אמילי רפיקובה בת 95
קורונה חיסון אירופה מבצע חיסונים האיחוד האירופי פראג צ'כיה אמילי רפיקובה בת 95
אמילי רפיקובה בת ה-95 מתחסנת בפראג בשבת
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
קורונה חיסון אירופה מבצע חיסונים האיחוד האירופי איטליה רומא
קורונה חיסון אירופה מבצע חיסונים האיחוד האירופי איטליה רומא
חבילות חיסונים מגיעות לאיטליה, בשבת
(צילום: EPA)
ב-27 מדינות האיחוד נרשמו כבר יותר מ-16 מיליון נדבקים בנגיף ויותר מ-336 אלף מתים, ומדינות כמו איטליה, ספרד וצרפת ספגו מכה קשה במיוחד, עם עשרות אלפי מתים כל אחת. בסך הכול חיים באיחוד האירופי כמעט 450 מיליון תושבים, וחיסונם הוא צעד קריטי בדרך לחיסול המגפה שהרגה כבר יותר מ-1.7 מיליון בני אדם ברחבי העולם ומוטטה כלכלות ועסקים.
בתוך כך, ועידת רבני אירופה קראה לציבור בקהילות היהודיות להישמע לעמדת אנשי המקצוע ולהתחסן מפני הקורונה - ללא שיהוי. בהודעה שפרסמו נשיא הועידה, הרב פנחס גולדשמידט, יו"ר הוועדה המתמדת, הרב מנחם געללי, המנהל הרבני, הרב משה לבל, רבני המדינות ואבות בתי הדין ביבשת, נכתב כי "על כל אחד לציית לדעת הרופא שלו, ובמידה והוא אומר להתחסן בחיסון המצוי במדינתו - יש לעשות זאת בהקדם האפשרי ללא התמהמהות".
- ד"ר בסטי, איטליה הייתה אחת המדינות שסבלה הכי הרבה. מה תוכל לומר לנו על מבצע החיסונים באיטליה בימים אלו? "אתמול זה התחיל ב-27 מדינות החברות באיחוד האירופי. התחלנו גם בבית החולים שלי ובחלק הראשון אנחנו מחסנים את עובדי הרפואה ואת השוהים בבתי שיקום ובבתי אבות. אנחנו מקווים שבינואר נחסן בערך שני מיליון איש".
- זה מספיק בעינייך? "זה ממש לא מספיק. אני חושב שזו רק ההתחלה. אבל כמו שאת יודעת, באיחוד האירופי אנחנו כולנו יחד, אז אני מקווה שנהיה עם 50% מהאוכלוסייה מחוסנת עד הקיץ. לזה אנחנו מצפים".
- ד"ר בוטלו, מה המצב בפורטוגל? "התחלנו אתמול את החיסונים ברמה לאומית, ובעקרון זה התחיל רק בבתי חולים, כמו במדינות אירופה אחרות. המחוסנים הם עובדי רפואה ואנשים בבתי אבות ובחמישה בתי חולים. קיבלנו 9,750 מנות ונקבל עוד 70 אלף מנות היום. אז נוכל לחסן יותר אנשים, אך כל זה תלוי בכמה חברות הפארם יוכלו לשלוח".
- זה מתקדם כרגע בקצב איטי מדי? "לא. בעקרון, את יכולה לחסן מהר ככל שיש לך את החיסון. למרבה הצער, לפייזר היו בעיות לוגיסטיות. הם תכננו לשלוח עוד חיסונים, אבל לא הגיעו לקצב האספקה. מודרנה התחילה עם תהליך האישור מול האיחוד האירופי, בתקווה שעד סוף ינואר הם יאושרו ואז יהיו לנו עוד, אבל הכל תלוי באספקה. העולם צריך לקדם את תהליך יצור החיסונים".
6 צפייה בגלריה
חיסון חיילי צה"ל בצריפין
חיסון חיילי צה"ל בצריפין
חיילת צה"ל מתחסנת בצריפין
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה באשקלון
חיסונים נגד קורונה באשקלון
האחות אלכס מחסנת במרפאת כללית באשקלון
(צילום: רועי עידן)
מנגד, בינתיים בישראל צובר מבצע "לתת כתף" תאוצה: על פי נתוני משרד הבריאות מהבוקר (יום ב'), 379 אלף בני אדם התחסנו עד כה בארץ והקצב מתחיל לעלות. אתמול התחסנו כמעט 100 אלף בני אדם.
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי הנתון שמציב את ישראל בראש טבלת המתחסנים בעולם מגיע "בזכות עבודה מדהימה של אנשי משרד הבריאות, קופות החולים, בתי החולים ומד"א. ויותר מכולם - בזכותכם, אזרחי ישראל, שאתם נרתמים ומגיעים להתחסן. נמשיך כך, וגם נגביר את הקצב עוד יותר".
אתמול הורחב באופן רשמי מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה לבתי החולים: שיבא בתל השומר, וולפסון בחולון ואיכילוב בתל אביב החלו לחסן לא רק את עובדי הצוותים הרפואיים כפי שעשו בשבוע שעבר – אלא גם את בני ה-60 ומעלה, וכן את עובדי ארגוני ההצלה ובהם עובדי ומתנדבי מגן דוד אדום.