העיתון "פייננשל טיימס" מדווח היום (א') כי גורמים רשמיים מאיראן ומסעודיה קיימו לאחרונה שיחות ישירות בניסיון לשקם את היחסים בין המדינות, חמש שנים אחרי שהן ניתקו את הקשרים הדיפלומטיים ביניהן. לפי הדיווח, סבב השיחות הראשון בין האיראנים לסעודים נערך בבגדד ב-9 באפריל, והצדדים דנו בו בין השאר בהתקפות שמבצעים המורדים החות'ים מסעודיה, בעלי בריתם של איראן, על מטרות בשטח סעודיה.
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן
נשיא איראן חסן רוחאני יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן
נשיא איראן רוחאני ויורש העצר הסעודי בן סלמאן, הנחשב לשליט-בפועל של הממלכה
(צילום: AP, רויטרס)
לפי הדיווח ב"פייננשל טיימס", שלדברי העיתון נשען על גורמים רשמיים שתודרכו בפרטי הדיונים, השיחות היו חיוביות. העיתון מתעקש כי הדיווח נכון, אף שהוא עצמו מציין כי גורם רשמי סעודי בכיר הכחיש כי התקיימו שיחות עם איראן. גם ערוץ הטלוויזיה הלבנוני הפרו-איראני "אל-מיאדין" פרסם הכחשה לדיווח – מפי מקור איראני.
הדיווח על מגעים בין סעודיה לאיראן בא בשעה שהממשל האמריקני של ג'ו ביידן מנסה להחיות את הסכם הגרעין בין איראן למעצמות מ-2015. סעודיה, כמו ישראל, נמנית עם המתנגדים להסכם ההוא. הדיווח על המגעים בא כשברקע גם הלחץ האמריקני על ריאד לחדול מהמלחמה שלה נגד החות'ים בתימן, שבה לפי הערכות נהרגו בחמש השנים האחרונות כבר יותר מ-100 אלף בני אדם. בתימן שוררים גם עוני כבד ורעב קשה, והאו"ם מגדיר את המצב שם כאסון ההומניטרי החמור ביותר בעולם כיום.
3 צפייה בגלריה
זירת שיחות הגרעין בווינה
זירת שיחות הגרעין בווינה
זירת שיחות הגרעין בווינה
(צילום EPA)
סעודיה אינה מתנגדת נחרצות לעצם הרעיון של הסכם עם איראן, אבל קראה מצדה לגבש הסכם גרעין חדש, כזה שיהיה קשוח יותר כלפי טהרן. היא גם טוענת כי מדינות המפרץ הערביות צריכות להשתתף בכל משא ומתן שיתקיים על הסכם כזה, כדי לוודא שהפעם ההסכם יטפל גם בתוכנית הטילים של איראן ובסיוע שהיא מגישה לארגוני הפרוקסי שלה ברחבי המזרח התיכון, כמו החות'ים בתימן או חיזבאללה בלבנון. גורם רשמי במשרד החוץ הסעודי אמר בשבוע שעבר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אם יינקטו צעדים בוני-אמון, הם עשויים לסלול את הדרך להרחבת שיחות הגרעין עם איראן כך שיכללו גם נציגים ממדינות המפרץ הערביות.
סעודיה נחשבת למנהיגת העולם המוסלמי הסוני, ואילו איראן, יריבתה הגדולה באזור, נחשבת למנהיגת העולם המוסלמי השיעי. היחסים בין המדינות ידעו עליות ומורדות במשך שנים. בינואר 2016 הודיעה ריאד כי היא מנתקת את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן, בעקבות התקפות על שגרירות סעודיה בטהרן ועל הקונסוליה שלה במשהד. ההתקפות ההן בוצעו אחרי שסעודיה הוציאה להורג את השייח נימר א-נימר, אופוזיציונר שיעי שנודע כמתנגד של בית המלוכה בריאד.
3 צפייה בגלריה
איראנים תוקפים את הקונסוליה הסעודית במשהד ב-2016
איראנים תוקפים את הקונסוליה הסעודית במשהד ב-2016
איראנים תוקפים את הקונסוליה הסעודית במשהד ב-2016
ב-2018 הביעה סעודיה תמיכה בהחלטתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן שנחתם בימי הנשיא ברק אובמה, ובהחלטתו להחזיר את כל הסנקציות האמריקניות על טהרן. במקביל דווח שוב ושוב על התקרבות בין ישראל לסעודיה מאחורי הקלעים, על רקע זהות האינטרסים שלהן.