בימים האחרונים הגבירו המורדים החות'ים בתימן, שנתמכים בידי איראן, את המתקפות שלהם על סעודיה ובייחוד על מתקני הנפט שלה. כל זה קורה בזמן שארה"ב והאו"ם מנסים יחד להביא להפסקת אש במלחמת האזרחים בתימן ולחידוש שיחות השלום בין הצדדים. למרות ששלשום (יום א') הודיעו החות'ים כי שיגרו 14 מל"טים ושמונה טילים לעבר מתקני נפט ו"מטרות צבאיות" של סעודיה, בארה"ב ממשיכים לקרוא להם להיכנס למו"מ.
"התקפות כאלה אינן מייצגות מעשים של ארגון שלוקח ברצינות את נושא השלום", אמר דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס, שהוסיף שהמתקפות של החות'ים, שמעמידות אוכלוסייה אזרחית בסכנה, "בלתי מתקבלות על הדעת", כלשונו.
7 צפייה בגלריה
שמי סעודיה, אתמול
שמי סעודיה, אתמול
שמי סעודיה, אתמול
כחלק מהניסיון של ארה"ב והאו"ם להוביל להפסקת אש, הודיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על הפסקת התמיכה בפעולות התקפיות של הקואליציה בראשות סעודיה על אדמת תימן, אך הבטיח שארה"ב תסייע לסעודים בפעולות הגנתיות. על המסר הזה חזרה גם היום השגרירות האמריקנית בריאד, שמסרה כי וושינגטון מחויבת להגנה על סעודיה.
את רוב הטילים והמל"טים ששיגרו בתחילת השבוע החות'ים הצליחו כוחותיה של הקואליציה בראשות סעודיה ליירט, כך לדבריה. מטעם הקואליציה נמסר כי לא היו נפגעים או נזק כתוצאה מההתקפות, שמתגברות בימים אלה – בשעה שאיראן ממשיכה להפר סעיפים בהסכם הגרעין שחתמה עם המעצמות ב-2015 ושממנו ארה"ב פרשה ב-2018, בזמן שהנשיא ביידן חותר לחזרה להסכם.
7 צפייה בגלריה
הפצצה סעודית בבירת תימן צנעא
הפצצה סעודית בבירת תימן צנעא
הפצצה סעודית בבירת תימן צנעא
(צילום: AFP)
המתקפה ביום ראשון התמקדה בין היתר במתקן העמסת הנפט ראס תנורה של חברת הנפט הממלכתית של סעודיה "ארמקו", שנמצא לחופי המפרץ הפרסי – במרחק של כ-1,000 ק"מ מתימן. ההתקפות של החות'ים בתקופה האחרונה הביאו לעלייה משמעותית במחירי הנפט – שהגיעו לשיא של יותר מ-70 דולר, לראשונה זה יותר משנה וכמה חודשים.
גם אתמול יירטה הקואליציה בראשות סעודיה טיל בליסטי ומל"ט חמוש ששוגרו לכיוון דרום הממלכה. המורדים החות'ים אמרו כי פגעו במטרה צבאית ליד נמל התעופה הסעודי "אבהה", ששוכן סמוך לגבול עם תימן, באמצעות טיל בליסטי מסוג חדש.
במשרד ההגנה הסעודי המשיכו להאשים את טהרן בהברחת טילים ומל"טים לידי החות'ים. מאז עזיבת ארה"ב את הסכם הגרעין עם איראן, דרשה ריאד לכלול בשיחות העתידיות עם איראן על אפשרות לחזרה להסכם את תוכנית הטילים של טהרן וגם את תמיכתה בארגוני "פרוקסי", כולל בתימן.
שלשום הודיעה סעודיה כי פתחה במבצע הפצצות נגד החות'ים בבירה התימנית צנעא ובמחוזות אחרים בתימן בתגובה על מתקפת טילים ומל"טים קודמת על השטח הסעודי. "הפגיעה באזרחים ובמתקנים אזרחיים היא קו אדום", מסרה סעודיה. "נמצה את הדין עם מנהיגי הטרוריסטים".
7 צפייה בגלריה
קרבות בין החות'ים לנאמני הקואליציה הסעודית בתימן
קרבות בין החות'ים לנאמני הקואליציה הסעודית בתימן
שנים רבות של מלחמת אזרחים בתימן
(צילום: AFP)
תימן, נזכיר, היא המדינה הענייה ביותר בחצי האי ערב, ומאז שנת 2015 מתנהלת בה מלחמת אזרחים איומה שבה נהרגו כ-130 אלף בני אדם, לפחות 12 אלף מהם אזרחים. המלחמה מתנהלת בין כוחות הממשלה הפרו-סעודיים לבין החות'ים הפרו-איראנים, ובמהלכה נעקרו מיליונים מבתיהם. האו"ם מגדיר את המלחמה בתימן כאסון ההומניטרי הכבד ביותר בעולם, בין השאר משום שהמלחמה החריפה מאוד את מצוקת הרעב בתימן.
סעודיה ספגה בשנים האחרונות ביקורת נוקבת מהמערב על מבצע ההפצצות שלה בתימן, מבצע שבמסגרתו נפגעו פעמים רבות חפים מפשע. אחד האירועים המחרידים ביותר היה זה שבו נהרגו ב-2018 עשרות ילדים בהפצצת אוטובוס בסעדה.
7 צפייה בגלריה
חות'ים מורדים ב תימן המורדים החות'ים
חות'ים מורדים ב תימן המורדים החות'ים
החות'ים. כבר לא ארגון טרור
(צילום: רויטרס)
בחודש שעבר החליט הממשל האמריקני בראשות ביידן להסיר את המורדים החות'ים מרשימת ארגוני הטרור, ומבקרי המהלך טוענים כי הוא נתן רוח גבית לחות'ים. ממשל ביידן הבהיר כי הסיר את החות'ים מהרשימה לא משום שהוא אינו רואה בהם טרוריסטים עוד, אלא משום שכדי להעביר סיוע לאזרחים במצוקה צריכים ארגוני זכויות אדם לנהל מגעים עם החות'ים, ולדבריהם הם אינם יכולים לעשות זאת אם מגעים כאלה יסכנו אותם בסנקציות אמריקניות.
יצוין כי גם בתקופת ממשלו של דונלד טראמפ לא נכללו החות'ים ברשימת ארגוני הטרור, והם הוכנסו אליה על-ידי טראמפ רק ימים לפני תום כהונתו.
על רקע הלחימה בתוך תימן נוהגים החות'ים לירות טילים ולשגר מל"טים לעבר מטרות בסעודיה, ואף שרק לעתים רחוקות הם מצליחים לגרום לנפגעים בגוף או ברכוש, המתקפות שלהם על מתקני הנפט של סעודיה, יצואנית הנפט הגדולה בעולם, טלטלו את שוק האנרגיה ואת הכלכלה העולמית. החות'ים טענו כי ביום חמישי גם ביצעו מתקפת מל"טים נגד מתקן נפט בעיר ג'דה. טיל בליסטי נוסף הגיע בשבוע לפני כשבוע עד לבירה ריאד, שם יורט והתפוצץ בשמיים. שרידיו נפלו על בית בעיר.
פורסם לראשונה: 23:56, 08.03.21