בארצות הברית נקבע הבוקר (יום ה') שיא חדש של מתים מקורונה בתוך יממה אחת – לפחות 3,230 בני אדם. הנתון העגום הזה מגיע שעות לפני שמומחי בריאות יתכנסו כדי לדון באישור החיסון שפיתחה חברת פייזר – רגע היסטורי שעשוי לסלול את הדרך לתחילת השימוש הנרחב בחיסון בארה"ב עצמה ובשלל מדינות אחרות בעולם, בהן ישראל. הרשויות האמריקניות כבר מכינות את התשתיות להוצאתו לדרך של מבצע החיסונים.
7 צפייה בגלריה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
אישור לחיסון - אולי כבר מחר. פייזר
(צילום: רויטרס, EPA)
7 צפייה בגלריה
נגיף קורונה ארה"ב בית חולים שיקגו
נגיף קורונה ארה"ב בית חולים שיקגו
בבית חולים בשיקגו. עומס אדיר ביחידות לטיפול נמרץ
(צילום: רויטרס)
הדיון באישורו של החיסון מגיע בשעה שיחידות הטיפול הנמרץ במאות בתי חולים ברחבי ארה"ב מדווחות כי הן מתקרבות לקצה גבול היכולת שלהן. בעשרה מחוזות בקליפורניה, מחוזות פריפריה בעיקרם, דיווחו הלילה כי אזלו מיטות האשפוז ביחידות הללו. מספר חולי הקורונה המאושפזים בארה"ב הגיע לפנות בוקר ל-106,217, המספר הגבוה ביותר מאז פרוץ המגפה. מדובר בעלייה של כ-18% בשבועיים האחרונים.
בשבוע האחרון מדווחת ארה"ב מדי יום בממוצע על כ-2,259 אלף מתים מקורונה וכ-205 אלף נדבקים חדשים, והמספרים האלה צפויים רק לעלות בחודשים הקרובים, עד שתושג הפצה נרחבת של החיסון. בסך הכול מתו עד כה בארה"ב יותר מ-289 אלף בני אדם מקורונה, וכ-15 אלף בני אדם נדבקו בנגיף.
על כל פנים, הדיון באישור החיסון של פייזר נותן לאמריקנים סיבה לתקווה. מבצע החיסונים בארה"ב עשוי להתחיל כבר בראשית השבוע, ומדינות ארה"ב מאיצות את ההיערכות שלהן להפצת החיסון. "אני לא מסוגל לחשוב על מבצע ממשלתי כלשהו בהיסטוריה שהיה קשה ומורכב יותר מזה שהרשויות בארה"ב יצטרכו לנהל כאן", אמר אמש מושל ניו יורק אנדרו קואומו.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנבחר ביידן. "אנשים איבדו אמון בחיסון"
נשיא ארה"ב הנבחר ביידן. "אנשים איבדו אמון בחיסון"
הנשיא הנבחר ביידן. 100 מיליון מחוסנים ב-100 ימים
(צילום: רויטרס)
צוות של מומחי בריאות עצמאיים צפוי להתכנס היום כדי להחליט אם להמליץ למִנהל המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) לאשר באופן מזורז את השימוש בחיסון של חברת פייזר ו-BioNTech הגרמנית. לקראת הישיבה הזו פרסם ה-FDA מסמכים שבהם אין כל אזהרה משמעותית בנוגע לבטיחות וליעילות של החיסון, וההערכה הרווחת היא שהמומחים ימליצו כמעט בוודאות לאשר את החיסון. האישור עשוי להינתן כבר מחר או בשבת, ואם כך יהיה, אמריקנים ראשונים צפויים להתחסן במסגרת המבצע כבר בראשון או בשני.

האתגר הגדול: סרבני-חיסונים

צוות היועצים של ה-FDA יתנהל כמעין "בית משפט מדעי": הוא ידון בנתונים ויתווכח – בשידור חי ופתוח לעיני הציבור כולו – בנוגע לשאלה אם החיסון בטוח ויעיל מספיק כדי לקבל אישור לשימוש. מדובר בצוות לא-ממשלתי, והחברים בו הם מומחים לפיתוח חיסונים, מחלות זיהומיות וסטטיסטיקה רפואית. ה-FDA אינו מחויב לפעול לפי המלצתם, אך הוא צפוי לאמצה בכל זאת.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה אח לובש ציוד מגן לקראת ביקור אצל חולי קורונה בית חולים וויסקונסין
ארה"ב נגיף קורונה אח לובש ציוד מגן לקראת ביקור אצל חולי קורונה בית חולים וויסקונסין
המספרים צפויים לעלות. בבית חולים בוויסקונסין
(צילום רויטרס)
שר הבריאות האמריקני אלכס אזר אמר אתמול כי אחרי חיסונם של האמריקנים הראשונים, הציבור הרחב צפוי להתחיל לקבל את החיסונים בפברואר, מרץ ואפריל, וכי להערכתו יהיו די חיסונים לכל האמריקנים ברבעון השני של השנה. הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הצהיר השבוע כי מטרתו היא ש-100 מיליון אמריקנים – כשליש מאוכלוסיית ארה"ב – יחוסנו ב-100 הימים הראשונים שלו בתפקיד, כלומר עד 29 באפריל.
עם זאת, אחוז ניכר מהאמריקנים כבר הביע אי-רצון להתחסן או לכל הפחות חשדנות בנוגע לחיסון, וגם עובדה זו צפויה להציב אתגר לרשויות בארה"ב. הישיבה שיקיימו היום המייעצים ל-FDA היא הזדמנות עבורם להגביר את אמון הציבור בחיסון. לפי ה-FDA, החיסון של פייזר התגלה כבעל יעילות של יותר מ-90% בקרב בני אדם מגילים וגזעים שונים ובעלי מחלות רקע שונות, כולל סוכרת והשמנת יתר. במהלך הניסויים לא התגלו תופעות לוואי חמורות.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה אחיות בית חולים וויסקונסין
ארה"ב נגיף קורונה אחיות בית חולים וויסקונסין
וויסקונסין. אחרי בריטניה, גם קנדה אישרה את החיסון
(צילום: רויטרס)
בריטניה, נזכיר, הייתה ביום שלישי השבוע למדינה הראשונה במערב שמתחילה במבצע חיסון המוני תוך שימוש בחיסון של פייזר. אתמול אישרה גם קנדה את החיסון הזה, אחרי תהליך מזורז. לצד זה, ישיבת הגוף המייעץ ל-FDA תיערך היום כשברקע האזהרה של מומחי בריאות בבריטניה כי אנשים בעלי היסטוריה של תגובה אלרגית חריפה צריכים להימנע מנטילת החיסון: בלונדון חוקרים את המקרים של שני בני אדם שפיתחו תגובות כאלה מאז תחילת מבצע החיסונים הארצי שם ביום שלישי השבוע.

קפריסין נסגרת לקראת חג המולד

מדינה שכבר נמצאת בעיצומו של מבצע חיסונים היא רוסיה, שפיתחה בהליך מזורז – שבמערב מפקפקים באמינותו ובטיחותו – חיסון משלה. שלשום קראה ראש הארגון לבטיחות הצרכן למקבלים את החיסון, ששמו "ספוטניק V", להימנע מצריכת אלכוהול בשבועיים שלפני קבלת החיסון ובחודשיים שאחריו. עם זאת, כבר למחרת טענו מפתחי החיסון כי די בהימנעות מצריכת אלכוהול שלושה ימים בלבד אחרי קבלת כל מנה של החיסון. יצוין כי אף שבשנים האחרונות חלה ירידה בצריכת האלכוהול ברוסיה, הרוסים הם עדיין מצרכני האלכוהול הגדולים בעולם.
7 צפייה בגלריה
פוטין. מבצע החיסונים הרוסי בעיצומו
פוטין. מבצע החיסונים הרוסי בעיצומו
פוטין. מבצע החיסונים הרוסי בעיצומו
(צילום: EPA)
ביממה האחרונה מגבירות עוד מדינות באירופה את ההיערכות שלהן להקשחת הגבלות הקורונה לקראת חג המולד. קפריסין הודיעה אתמול כי תסגור החל ממחר ועד 31 בדצמבר קניונים, ברים, מסעדות ובתי קפה. בכנסיות יותר לקיים טקסים בימי החג, אבל ללא קהל. קפריסין הטילה כבר ב-30 בנובמבר סגר לילי בן שמונה שעות ברחבי המדינה, והוא מתחיל בשעה 21:00 בכל ערב. מקומות בילוי נדרשים להיסגר כבר ב-19:00.
7 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בלימסול, קפריסין
בדיקת קורונה בלימסול, קפריסין
בדיקת קורונה בלימסול, קפריסין
(צילום: AP)
בשבדיה, שבמשך חודשים נמנעה מהטלת הגבלות משמעותיות על תושביה ואף נמנעה מלהמליץ על שימוש במסכה, מקדמת כעת הממשלה הצעת חוק שתרחיב את סמכותה להטיל הגבלות קורונה, כגון סגירת קניונים וחדרי כושר. אם הצעת החוק תאושר בפרלמנט, הסמכויות יורחבו החל מ-15 במרץ למשך שנה.
בשבדיה מתו עד כה קצת יותר מ-7,000 בני אדם מקורונה. מספר המתים לנפש שם גבוה פי כמה מבמדינות נורדיות אחרות, אבל נמוך מזה של כמה מדינות אירופיות שבניגוד אליה בחרו להטיל סגרים נרחבים.