נגיף הקורונה ממשיך להשתולל בעוצמה, כאשר רק ביום חמישי נרשם לפי ספירת סוכנות הידיעות AFP שיא מתים עולמי של יותר מ-12,000 בני אדם ביממה, אולם ברחבי תבל כבר רואים את האור בקצה המנהרה – ומחכים בכיליון עיניים להגעתם של החיסונים הראשונים.

9 צפייה בגלריה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
מבצע החיסונים במוסקבה החל. 5,000 איש רק הבוקר
(צילום: EPA)
בעוד הרשויות ברוב העולם המערבי – מלבד בריטניה – מקפידות על זהירות למרות השאיפה שלהן לזרז את ההליך כמה שיותר, ברוסיה החלו כבר הבוקר (שבת) בהזרקת המנות הראשונות במסגרת מבצע החיסונים ההמוני שעליו הכריז השבוע הנשיא ולדימיר פוטין.
המבצע הבוקר החל במוסקבה, מוקד התחלואה המרכזי ברוסיה. כפי שפוטין עצמו הודיע, הראשונים שקיבלו את החיסון הם אנשי רפואה, מורים ועובדים סוציאליים, כאלו שנמצאים בסיכון מוגבר לחשיפה לנגיף. חלקם קיבלו הזמנה אישית להגיע ל-70 מוקדי החיסון שנפתחו בעיר, ובהודעת טקסט שנשלחה לאחד מהם, מורה בבית ספר יסודי, נכתב: "אתה עובד במוסד חינוכי ונמצא בעדיפות עליונה לקבלת חיסון לקורונה, בחינם".
9 צפייה בגלריה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
החיסונים של פייזר יוזרקו כבר מהשבוע הבא בבריטניה
(צילום: רויטרס, EPA)
לפי הרשויות במוסקבה, רק בחמש השעות הראשונות למבצע החיסון הבוקר הגיעו יותר מ-5,000 איש למוקדי החיסון השונים. לפי שעה הרשויות מגבילות את גיל המתחסנים לעד 60, ואוסרות על מי שסובל ממחלות רקע ומנשים הרות לקבל את הזריקה.
החיסון הרוסי, המכונה בשמו המסחרי "ספוטניק V", עורר לא מעט חשש בקרב מומחי בריאות במערב, לאור המהירות הרבה שבה פותח והעובדה שקיבל אישור רגולטורי עוד לפני השלמת הניסויים הקליניים שנועדו לבחון את בטיחותו ואת יעילותו. בחודש שעבר טענה היצרנית הרוסית, "גמאליה", כי לחיסון יעילות של כ-92%. החיסון הזה, כמו אחרים שפותחו בעולם, ניתן בשתי זריקות נפרדות בהפרש של 21 ימים.
לצד רוסיה, גם בריטניה צפויה להתחיל בשבוע הבא בחלוקה ראשונה של חיסונים, אחרי שהרשויות בה העניקו אישור לשימוש חירום בחיסון שפיתחה חברת "פייזר". הרגולטור הבריטי נתן את האישור הזה עשרה ימים בלבד לאחר ש"פייזר" פרסמה את תוצאות הניסויים שלה, בהחלטה שעוררה גם היא ביקורת חריפה, מצד הרשויות באיחוד האירופי. רשות התרופות האירופית אמרה כי ההליך שלה אמנם ארוך יותר, וצפוי להימשך לכל הפחות עד סוף החודש, אך גם יסודי יותר. בניגוד לרוסיה, הראשונים להתחסן בבריטניה יהיו דיירי בתי אבות, והעובדים שמטפלים בהם. לפי שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק, 800 אלף מנות חיסון מוכנות להפצה בשבוע הקרוב.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה אחיות בית חולים וויסקונסין
ארה"ב נגיף קורונה אחיות בית חולים וויסקונסין
בבית חולים בוויסקונסין. המונים עוד עלולים למות, גם כשכבר יהיה החיסון
(צילום: רויטרס)
בארה"ב, כמו גם באזורים נוספים בעולם – כולל ישראל – מחכים למוצא פיו של ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקני. גוף זה, הנחשב לקפדני ביותר, יקיים דיון על החיסון של "פייזר" ביום חמישי הקרוב, ושבוע לאחר מכן על החיסון שפיתחה המתחרה "מודרנה". האישור עצמו לחיסונים יוכל להתקבל בתוך ימים או שבועות, וזאת בהתאם לתוצאות הדיונים שתערוך הוועדה המייעצת של ה-FDA לענייני חיסונים ומוצרים ביולוגיים, המורכבת ממומחים עצמאיים.
ארה"ב, נזכיר, היא מוקד ההתפרצות החמור ביותר בעולם, ובימים אלו חווה התפשטות חסרת מעצורים, כזו שמומחים אף תיארו כ"זינוק על גבי זינוק". לפי ספירת "ניו יורק טיימס", ביממה החולפת מתו בארה"ב עוד 2,637 חולים, שיעור עצום, אך נמוך מזה שנרשם ביום חמישי, אז מתו יותר מ-3,000 אמריקנים ב-24 שעות. ביום שישי אובחנו לפי ספירת ה"טיימס" עוד 228,767 נדבקים חדשים ברחבי ארה"ב.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנבחר ביידן. "אנשים איבדו אמון בחיסון"
נשיא ארה"ב הנבחר ביידן. "אנשים איבדו אמון בחיסון"
ביידן. רק כ-60% מהאמריקנים מוכנים לקבל חיסון
(צילום: רויטרס)
לאור הנתונים הקשים הללו, אפשר בהחלט להבין את הרצון העז של האמריקנים לקבל את החיסון במהירות האפשרית, אולם מבצע החיסונים צפוי להתנהל בהדרגתיות, ועד אז מזהירים המומחים כי החורף הנוכחי יהיה קשה במיוחד.
לפי עוזרו של שר הבריאות האמריקני, ברט גריור, עד סוף השנה צפויים כ-20 מיליון אמריקנים לקבל חיסון נגד הנגיף, אולם לפי מומחים מאוניברסיטת וושינגטון גם לצד הפצת החיסון תחזית התמותה מהנגיף בארה"ב עגומה. עד תחילת אפריל, החוקרים הזהירו, מספר המתים הכולל בארה"ב, שכעת עומד על 277 אלף, עלול לזנק למספר בלתי נתפס של 770 אלף. התחזית הזו, הם הדגישו, תתממש אם מדינות ארה"ב השונות לא יפעלו להגביל את ההתפשטות הנוכחית. המודל שעליו מתבססים החוקרים נחשב לאיכותי ומצוטט תכופות בתקשורת האמריקנית.
אתמול נשאל הנשיא הנבחר ג'ו ביידן על מדיניותו הצפויה בנוגע להפצת החיסונים, והוא הבהיר כי הוא מתנגד להטלת חובה על האמריקנים לקבלתם. "אעשה כל שביכולתי כנשיא כדי לעודד אנשים לעשות את הדבר הנכון", אמר.
9 צפייה בגלריה
נגיף קורונה גרמניה דרזדן סגר שוטרים
נגיף קורונה גרמניה דרזדן סגר שוטרים
שוטרים גרמנים בדרזדן. חשש באירופה מהפצת חיסונים מזויפים
(צילום: רויטרס)
מחקר שערך לאחרונה מכון "פיו" הראה כי רק 60% מהאמריקנים מוכנים כעת לקבל את החיסון, אם כי מדובר בעלייה מהנתון שנרשם בסקר דומה בספטמבר, אז 51% בלבד אמרו שהם מוכנים להתחסן. שלושה נשיאים לשעבר, ברק אובמה, ג'ורג' בוש הבן וביל קלינטון, כבר הצהירו שיהיו מוכנים להתחסן בפומבי על מנת לעודד את האמריקנים לעשות זאת בעצמם.
ביידן חזר אמש על קריאתו לכלל האמריקנים לעטות מסכות ב-100 הימים הראשונים לנשיאותו, צעד שלדבריו יסייע יחד עם הפצת החיסונים להפחית דרמטית את רמת התחלואה ולהציל את חייהם של המונים. בצל הקריאה הזו אתמול החמיר ה-CDC, הגוף האמון על בריאות הציבור בארה"ב, את ההמלצה שלו בכל הנוגע לעטיית מסכות, וקרא לאמריקנים לעטות אותן בכל מקום – גם במקומות סגורים, פרט לביתם הפרטי כמובן.
בינתיים, באירופה מזהירות הרשויות מאפשרות שארגוני פשיעה ינסו לנצל את המרוץ העולמי לחיסון ויפיצו חיסונים מזויפים. היורופול, סוכנות המודיעין הפלילי של האיחוד האירופי, הזהיר אתמול כי ארגוני פשיעה מסוימים כבר החלו לנצל "הזדמנויות" שהציגה בפניהם מגפת הקורונה. "מרגע שחיסון לגיטימי ייכנס לשוק, גרסאות מזויפות של החיסון הספציפי הזה יופצו ככל הנראה במהרה", מסר היורופול באזהרה שלו.
9 צפייה בגלריה
בניית מרכז ל חיסון חיסונים נגד קורונה ב ברלין גרמניה
בניית מרכז ל חיסון חיסונים נגד קורונה ב ברלין גרמניה
אי אפשר לשלול פגיעה. אחד ממרכזי החיסונים שמוקמים בברלין
(צילום: AP)
הארגון ציין כדוגמה חיסון מזויף לשפעת שהתגלה במקסיקו בחודש אוקטובר. הוא הזהיר שמדובר בסכנה של ממש לבריאות הציבור. "לחיסונים מזויפים עלולה להיות השפעה מרחיקת לכת במקרה שבו התפרצויות חדשות יתרחשו בקהילות שחשבו שהן מחוסנות".
בגרמניה חוששות הרשויות גם מפגיעה פיזית במרכזי החיסון המיוחדים שהוקמו, עוד בטרם הגעת משלוחי המנות הראשונים. החשש הזה מגיע בצל ההפגנות, לעתים הסוערות, של גרמנים המתנגדים לצעדי ממשלתה של אנגלה מרקל בכל הנוגע למשבר הקורונה.
בברלין מוקמים כעת שישה מרכזי חיסון, ומי שהופקד על הקמתם, ראש סוכנות ההגנה האזרחית לשעבר אלברכט ברומה, אמר כי סוגיית האבטחה בהם היא מרכזית. הוא אמר שבניגוד לבתי החולים, שהיחס אליהם נוטה להיות מכובד הרבה יותר, "עם המרכזים האלה בהחלט אפשרי שאנשים שמתנגדים לחיסונים או אחרים שמוכנים להפעיל אלימות יגידו 'בואו נצית אותם בגלל שאנחנו חושבים שחיסונים זה טיפשי'".
9 צפייה בגלריה
"חיסונים זה לא אפס קורונה". ראיין
"חיסונים זה לא אפס קורונה". ראיין
"חיסונים זה לא אפס קורונה". ראיין
(צילום: רויטרס)
בצל המרוץ העולמי לקבלת החיסונים, קרא אמש ארגון הבריאות העולמי לרשויות ברחבי תבל להמשיך להקפיד על זהירות. "חיסונים זה לא אומר אפס קורונה", אמר בכיר הארגון מייקל ראיין במסיבת עיתונאים מקוונת. "חיסונים הם כלי עוצמתי מאוד מאוד לערכת הכלים שיש לנו. אבל לבדם הם לא יעשו את העבודה".
גם מזכ"ל הארגון, טדרוס אדהנום גברייסוס, אמר כי אמנם החיסונים מאפשרים כעת "לראות את האור שבקצה המנהרה", אך הוא הביע חשש מתפיסה שגויה, רווחת יותר ויותר לדבריו, "שהמגפה הסתיימה". לדבריו, "מקומות רבים חווים כעת שיעורי הדבקה גבוהים מאוד, וזה מציב לחץ עצום על בתי החולים, יחידות הטיפול הנמרץ וצוותי הרפואה".
מפרוץ המגפה אובחנו בעולם 65 מיליון נדבקים, אם כי ההערכות הן שהמספר האמיתי גבוה בהרבה ושרבים כלל לא חשו בכך או לא אובחנו. מספר המתים בעולם עומד על 1.5 מיליון. לפי ספירה של סוכנות הידיעות AFP, מאז 24 בנובמבר מתו בכל יום יותר מ-10,000 איש בעולם, וביום חמישי האחרון נרשם שיא של 12,658 חולים שמתו בתוך 24 שעות.