יממה בלבד לאחר ביקורו החשאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בסעודיה, שם נפגש לפי גורמים בכירים עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, משרד הבריאות הגדיר אמש (ב') את סעודיה כמדינה "ירוקה", כזו שרמת התחלואה בה מאפשרת לכאורה ביקור של ישראלים מבלי שיידרשו להיכנס לבידוד עם חזרתם ארצה.
נתניהו אמנם דוחף לכך, אך כמובן שאין יחסים פתוחים בין ישראל לסעודיה בשלב זה, ולכן להכרזה זו אין משמעות אמיתית. חשוב להדגיש כי למרות צירוף המקרים, אין קשר של ממש בין ביקור נתניהו להכרזה על סעודיה כמדינה ירוקה. מי שביקש לבדוק אם רמת תחלואת הקורונה בה מאפשרת את הכרזתה ככזו היה משרד החוץ, שהשר העומד בראשותו, גבי אשכנזי מכחול לבן, לא עודכן על הביקור. גם יו"ר מפלגתו ושר הביטחון בני גנץ מודר מהמהלך של נתניהו.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
נתניהו ויורש העצר בן סלמאן. פגישה חשאית, אבל כנראה שאין קשר
(צילום: רויטרס, AFP)
במשרד החוץ ביקשו ממשרד הבריאות לקבוע כי אם מצב התחלואה בסעודיה אכן מאפשר להכריז עליה כעל ירוקה – אזי לעשות זאת. במשרד הבריאות בדקו זאת והמליצו על כך כבר שלשום. אמש מנכ"ל המשרד חזי לוי חתם על ההמלצה. אתמול דיווחה סעודיה על 231 נדבקים חדשים ביממה. מספר הנדבקים הכולל בה מפרוץ המגפה עומד על 355,489 ומניין המתים הכולל בממלכה עומד על 5,796.
נתניהו, נזכיר, נפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן בעיר החוף ניאום שבסעודיה, והתלווה אליו ראש המוסד יוסי כהן. בפגישה נכח גם מזכיר המדינה היוצא של ארה"ב מייק פומפאו. אמש נודע כי נתניהו לקח עמו לפגישה בסעודיה את מזכירו הצבאי תת-אלוף אבי בלוט, אך זה ככל הנראה לא עדכן על כך את הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי. לפי ההערכות, נתניהו הורה לו שלא לעדכן את הרמטכ"ל כדי שהמידע לא יעבור לגנץ ולאשכנזי.

במקביל לסעודיה, גם בחריין שכבר חתמה על הסכם שלום עם ישראל נכנסה אמש לרשימת המדינות הירוקות של משרד הבריאות. בשבוע שעבר הודיע משרד החוץ של בחריין כי היא וישראל סיכמו על הפעלת טיסות מסחריות בין שתי המדינות. לדברי שר החוץ הבחרייני, עבד אל-לטיף אל-זיאני, החל משנת 2021 יהיו 14 טיסות שבועיות בין ישראל לבחריין, בנוסף לטיסות לאילת ולחיפה וכן עוד חמש טיסות מטען שבועיות. ישראלים יוכלו להנפיק ויזות אלקטרוניות לבחריין - והצדדים גם סיכמו על תחילת הליכי פתיחת שגרירויות הדדיות.
אמש נודע כי חברת ישראייר מנסה כעת להקדים את פתיחת קו הטיסות שלה לבחריין. כחלק מהתיאומים הדרושים לכך, הבוקר תמריא מישראל טיסה מיוחדת למנאמה, בירת בחריין, וזאת כדי להסדיר את נושא הטיסות באופן רשמי בין המדינות. לפי התוכנית המקורית, ישראייר אמורה להתחיל להוציא טיסות לבחריין מסוף ינואר, אולם היא מנסה להקדים את זה לסוף החודש הנוכחי, או לתחילת דצמבר. מדובר בשתי טיסות בשבוע.