2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בנימין נתניהו אל בורהאן חמדוק
דונלד טראמפ בנימין נתניהו אל בורהאן חמדוק
דונלד טראמפ, בנימין נתניהו, אל בורהאן ועבדאללה חמדוק
(צילום: רויטרס, AFP, עמית שאבי, EPA)
זה מתגבש כבר תקופה ארוכה, ונראה שאחרי איחוד האמירויות ובחריין נמצאת מדינה מוסלמית נוספת בדרכה לכונן יחסים דיפלומטיים רשמיים עם ישראל: מדיווחים שהגיעו לירושלים עולה כי ההנהגה בחרטום קיבלה החלטה עקרונית בנושא, ומסתמן שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ יודיע על כך עוד לפני הבחירות בתחילת החודש הבא. גורם ישראלי אמר כי צפויה הכרזה על נרמול היחסים בין ישראל לסודן בתוך ימים, ייתכן עד סוף השבוע.
ברקע זה, מטוס צ'רטר מישראל נחת בצהריים בבירת סודן והמריא חזרה לישראל לאחר כשבע שעות. מדובר בטיסה השנייה אי פעם מנתב"ג לסודן: הראשונה בוצעה במאי האחרון במטרה לטפל באדריכלית היחסים בין המדינות, נג'ווה גדהלדם, שנדבקה בנגיף הקורונה.
2 צפייה בגלריה
מסלול הטיסה מישראל לחרטום
מסלול הטיסה מישראל לחרטום
מסלול הטיסה מישראל לחרטום, היום
מובארכ אל-פאדל, יו"ר מפלגת האומה שלא נכללת בממשלה בסודן, אמר שתיתכן שיחה בין טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש מועצת הריבונות בסודן, עבד אל-פתאח בורהאן. זאת ברקע דיווחים שלפיהם הושגה הסכמה בין בוהאן לבין ראש ממשלת סודן, עבדדאללה חמדוק, על מהלך הנורמליזציה עם ישראל.
מוקדם יותר השבוע הודיע טראמפ שסודן הסכימה לשלם פיצויים של 335 מיליון דולר לקורבנות טרור אמריקנים ומשפחותיהם, בעיקר מהמתקפות של אל-קאעידה על שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה ב-1998. מרגע שהכסף ישולם, הדגיש, תוציא ארה"ב את סודן מרשימת המדינות תומכות הטרור.
"חדשות נהדרות", כתב טראמפ מבלי להזכיר את ישראל. "הממשלה החדשה בסודן שעושה התקדמות גדולה. סוף סוף, צדק לעם האמריקני וצעד גדול למען סודן".
גם מזכיר המדינה מייק פומפיאו הודיע שארה"ב החלה בתהליך הוצאתה של סודן מהרשימה והביע תקווה שסודן תכיר בקרוב בישראל.
המגעים לנרמול היחסים עם ישראל מתקיימים מאחורי הקלעים. שר החוץ הסודני, עומר קמר א-דין, אמר בראיון לערוץ "אל ג'זירה" שישראל היא ככל המדינות בעולם. "כשנגיע לגשר (עניין היחסים עם ישראל, א"א) - נעבור אותו", הוסיף.