משרדי הפנים, הגנת הסביבה והבריאות הודיעו היום (ראשון) לציבור הרחב שלא להגיע לחופים ברחבי הארץ לפעילות רחצה, ספורט ונופש - עד להודעה חדשה. זאת בשל זיהום הים התיכון והחופים בזפת, מראש הנקרה ועד חופי המועצה האזורית חוף אשקלון. בהודעה נאמר כי "חשיפה לזפת עלולה להזיק לבריאות הציבור. המשרדים ממשיכים במעקב ויעדכנו את הציבור ככל שיידרש". בעקבות הזיהום קיימו היום ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל סיור בחוף הים באשדוד.
כמעט כל החופים בישראל כוסו בזפת, לאחר שככל הנראה דלק דלף מספינה, שהייתה לפני כשבוע כ-50 ק"מ מערבית לאשקלון. במהלך סוף השבוע נערכו פעולות לנסות לנקות את הזפת מהחופים, אך ההערכה היא כי ייקח זמן רב להתמודד עם האסון האקולוגי - שגרם נזק רב גם לבעלי החיים הימיים. בינתיים לא ידוע מה מקור הדליפה ולא ברור למה היא זוהתה רק כשהכמות העצומה של הזפת הגיעה לחופי ישראל.
3 צפייה בגלריה
ניקיון הזפת שנסחפה לחוף הים בניצנים
ניקיון הזפת שנסחפה לחוף הים בניצנים
(צילום: נדב אבס)
הבוקר, במהלך טיסת סיור של המשרד להגנת הסביבה אותרו כתמי זיהום בים מול חופי חיפה במספר נקודות. סירות שהפעיל המשרד להגנת הסביבה כדי לבחון את מקור הזיהום מקרוב ולאפשר טיפול שלו בים, לא מצאו את כתמי הזיהום, שייתכן כי הגיעו לחופים באזור כזפת.
המשרד להגנת הסביבה פרס ציוד ספיגה בחופי חיפה למזעור פגיעה בחופים. מעבר לכך, המשרד מדגיש כי טיסת הסיור הראתה כי בכלל המקומות הים נקי, וכל עוד לא מתחוללת סערה נוספת אין עוד כתמי זיהום הניכרים לעין בשלב זה. לחופים ברחבי הארץ הגיעו בסוף השבוע אלפי מתנדבים על מנת לנקות את החופים מזפת.

3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וגילה גמליאל בחוף הים באשדוד
בנימין נתניהו וגילה גמליאל בחוף הים באשדוד
נתניהו וגמליאל מסיירים באשדוד
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל קיימו היום בצהריים סיור בחוף הים באשדוד (בסרטון שבראש הכתבה). נתניהו אמר: "מאוד התרשמתי מהתנדבותם של האזרחים שבאו לנקות את החופים, זו דוגמה ומופת. אנחנו חייבים לשמור על החופים שלנו, על המדינה שלנו, על הגנת הסביבה. השרה גמליאל תביא מחר לממשלה תוכנית עם תקציב כדי לנקות את החופים. דיברתי עכשיו עם שר האנרגיה המצרי שבא אלינו, והצענו שכל האוניות שאתם רואים פה יופעלו על גז טבעי במקום הדלק שמזהם, כפי שקורה כאן. אני חושב שאם יהיה איגוד של כמה מדינות, אנחנו יכולים להביא תוך כמה שנים לשינוי עצום, כדי שיהיה ים נקי, מדינה נקייה וחופים נקיים".
השרה גמליאל אמרה כי "כדי להתגבר על המערכה אנחנו צריכים לגייס עשרות מיליוני שקלים שיושקעו בניקיון החופים. יש לנו אפשרות לתבוע את חברת הביטוח של הספינה האחראית לזיהום, ונעשה הכל כדי לאתר אותה. חובתנו המוסרית כלפי הציבור והסביבה היא לאתר את האחראיים לאירוע. המטרה שלנו היא לפתוח את עונת הרחצה בזמן. אנחנו צריכים להסתכל לעבר העתיד - האירוע הזה ואירועים נוספים בעולם מלמדים אותנו עד כמה נחוץ להיגמל מהדלקים המזהמים ולעבור לאנרגיות מתחדשות".

בריאיון הבוקר לאולפן ynet התייחסה גמליאל לאסון האקולוגי: "לא ניתן היה למנוע בגלל הסערה, שדחפה את כל הנפט הגולמי והפכה אותו לזפת. הגלים היו מאוד גבוהים והיו עלולים לפגוע בחיי אדם". לדבריה, לא היה ניתן להוציא גם טיסת סיור, עד לפני שבת בבוקר. השרה העריכה כי בשל הזיהום הנרחב ייתכן שפתיחת עונת הרחצה באביב הקרוב - תידחה. "אנחנו נעשה הכול כדי שהיא תיפתח בזמן".
השרה אמרה כי מדובר ברשלנות בוטה וייתכן שמדובר בזיהום שנעשה בזדון. "בעצם זה שהוא זורק את הנפט - הוא פוגע בטבע. הם הסירו את הנפט לתוך המים או שקרתה תקלה והם לא דיווחו", אמרה גמליאל. "המורכבות היא למצוא את האחראים לאסון, אנחנו נעשה הכול למצוא את האחראים".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער בחוף עתלית
גדעון סער בחוף עתלית
גדעון סער בחוף עתלית
(צילום: יואב דודקביץ)
יו"ר מפלגת תקווה חדשה גדעון סער סייר היום בחוף עתלית ואמר: "חייבים להכריז על אסון אקולוגי ברמה החמורה ביותר. הממשלה חייבת לקבל החלטה מיידית על הוצאה ייעודית של כספים כדי לנקות את הסביבה ולשתף פעולה עם הרשויות המקומיות".