התחקיר ב-ynet שהוביל לכתב אישום חמור נגד אחראי השירות האזרחי בירושלים ונגד מתנדב במד"א: פרקליטות מחוז ירושלים הגישה היום (ה') לבית המשפט השלום בעיר כתבי אישום נגד מרדכי (מוטי) אפללו (27) מירושלים ואריה כץ (25) ממודיעין, בגין עבירות של קבלת דבר במרמה, גניבה, מעשה העלול להפיץ מחלה בנסיבות מחמירות ועוד.
אפללו, ששימש בחמש השנים האחרונות כמתנדב מד"א, עבר במסגרת תפקידו הכשרה לביצוע דגימות לנגיף הקורונה. כץ, שעשה שירות אזרחי במד"א ושימש כרכז השירות האזרחי בירושלים, היה במסגרת תפקידו גם אחראי מתנדבים כללי.
3 צפייה בגלריה
מוטי אפל
מוטי אפל
מרדכי אפללו בדיון בבית המשפט
(צילום: חיים גולדיטש )
בספטמבר התפרסם תחקיר ynet שחשף כי מבוצעות בדיקות קורונה פיראטיות על ידי מתנדבי מד"א. בעקבות פרסום התחקיר, אפללו ביקש מכץ וממתנדבים אחרים למחוק ממכשיר הנייד שלהם את כל ההתכתבויות ביניהם לבינו.
על פי כתבי האישום, שהוגשו באמצעות עו"ד שרה הראל, השניים דגמו בהזדמנויות שונות אנשים לקורונה תמורת קבלת תשלום בסך 1,250-500 שקלים מן הנדגמים. את הכספים העביר כץ לאפללו, ולקח בעצמו סכום לא ידוע שהצטבר לכמה אלפי שקלים. הבדיקות נעשו בתקופה שבה זכאות לבדיקת קורונה ניתנה רק לאחר קבלת הפנייה על ידי רופא. לצורך ביצוע הדגימות הפרטיות עשו אפללו וכץ שימוש בערכות דגימה שנגנבו ממד"א - תוך שהם מציגים מצג שווא בפני הנדגמים שלפיו הבדיקות נעשות כחלק ממערך הבדיקות של מד"א.
3 צפייה בגלריה
מוטי אפל
מוטי אפל
אפללו בדיון
(צילום: חיים גולדיטש )
באחד המקרים פנה אפללו אל כץ וביקש ממנו לדגום בנתב"ג שני אנשים שעתידים היו לחזור מחו"ל, בתמורה לתשלום. כץ פנה למתנדב נוסף וביקש ממנו לבצע את הדגימה, כאשר הוא יודע כי אותו מתנדב לא מורשה לבצע דגימות קורונה מאחר ולא עבר הכשרה מתאימה לכך. עוד עולה מכתבי האישום כי כץ הנחה את אותו מתנדב לא להכניס את המטוש עד לריריות - וכך לגרום לתוצאת בדיקת שלילית על מנת למנוע סיטואציה שבמסגרתה ייאלצו הנדגמים להיכנס לבידוד.

רחוק מעין משרד הבריאות: דגימות הועברו לרמאללה

בחלק מן המקרים הכניס אפללו את הדגימות למתחם ה"דרייב-אין" של מד"א ובאחרים פסל את הבדיקות לאחר ביצוע הדגימה באמצעות שבירת המטוש בתוך המבחנה, ובכך החומר המצוי בתוך המבחנה לא הגיע למטוש - וכתוצאה מכך הבדיקה יצאה שלילית. במקרים אחרים זרק אפללו מבחנות של אנשים ושם במקומן מבחנות ריקות. לאחר מכן מסר אפללו לנדגמים תוצאת כזב שהתבססה על הערכתו האישית בהתאם לתסמינים שדווחו לו על ידי הנדגמים.
לאחר ביצוע הדגימה מסר המתנדב את הדגימות לכץ מחוץ לבית החולים שערי צדק והנאשם הטמיע אותן במנגנון הבדיקות של מד"א ומסר אותן למעבדה ברמאללה, תוך שהוא מציג כלפי מד"א ומשרד הבריאות מצג שווא כפול לפיו מדובר בבדיקות תקינות ומהימנות הנעשות בהתאם להנחיות המשרד. בתמורה לכך קיבל המתנדב סכום כולל של 600 דולר ומסר אותם לכץ, בהמשך קיבל מתוכם 200 שקלים.
3 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לאבי חובב ומתנדבי מד"א
הארכת מעצר לאבי חובב ומתנדבי מד"א
הבכיר שב לתפקידו למרות כתב החשדות. הארכת המעצר לאבי חובב ומתנדבי מד"א
(צילום: שלו שלום)
עוד עולה מכתבי האישום שאפללו נהג לשבש תוצאות של דגימות שאותן ביצע, ובחלק מהמקרים כלל לא שלח את הדגימות לבדיקה במעבדה או ששלח למעבדה שאינה מוכרת ומורשית. כך למשל, ב-20-15 מקרים שבהם נדגמים רצו לעבור בדיקות אנונימיות שתוצאותיהן לא ידווחו למאגר של משרד הבריאות, העביר אפללו את הבדיקות למעבדת מדיקר ברמאללה שאינה מאושרת בישראל. לפי כתב האישום, אפללו יצר בכך מסלול עוקף לחובת הדיווח של הדגימה, כך שדגימה חיובית לקורונה לא תחייב את הנבדק בבידוד והוא לא יעבור חקירה אפידימיולוגית, שכן הוא אינו מוכר למשרד הבריאות.
בנוסף, במהלך החודשים יולי-ספטמבר פנה אפללו אל מתנדבים נוספים והנחה אותם לבצע דגימות פרטיות תמורת תשלום. אפללו הרוויח מהבדיקות הפרטיות סכום של כ-120 אלף שקל. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להטיל על השניים תנאים מגבילים עד תום ההליכים המשפטיים.
בפרשה נעצר גם סגן מפקד מרחב ירושלים במד"א, אבי חובב, שכחודשיים לאחר התחקיר שב לתפקידו - למרות שהמשטרה הגישה נגדו כתב חשדות לבחינת הפרקליטות. חובב הוחזר לתפקיד אחרי הליך משפטי סביב הבקשה להאריך את הרחקתו ממד"א, שכלל בקשה לבית המשפט השלום שנדחתה - ובהמשך חותמת סופית מבית המשפט המחוזי בירושלים. עם זאת, חובב לא הורשה לעסוק בבדיקות קורונה במסגרת עבודתו.
מלבד חובב, אפללו וכץ היו חשודים בפרשה גם אהוביה שרעבי ואליהו פרחי, שמהם דרשו אפללו וכץ למחוק התכתבויות מפלילות איתם. לפי החשד, השניים יחד עם כץ מחקו את ההתכתבויות והשמידו במזיד ראיות שידעו כי עלולות לשמש נגדם בהמשך. חשודים נוספים הם יואל מושקוביץ ואליהו גנזל, שאליהם פנה כץ לטובת ביצוע בדיקות קורונה למרות שידע שלא עברו הסמכה מתאימה לכך.