אחרי המטח על המרכז - הופל "הסמל של עזה": צה"ל תקף בצהריים (שבת) את המגדל אל-ג'לאא המפורסם בעיר עזה. בבניין נמצאים מטה רשת אל-ג'זירה, סוכנות הידיעות AP ומטות של תחנות שידור נוספות, והוא סמל ותיק בעיר. שני טילי "הקש בגג" נורו לעבר הבניין לפני שהותקף וקרס בשידור ישיר לעיני כל העולם.
מיד אחרי התקיפה, איימו בזרוע הצבאית של חמאס כי "על אזרחי תל אביב לחכות לתגובתנו שתרעיד אותם". גם בג'יהאד האסלאמי איימו: "המשך תוקפנותו של האויב תגרום לו לשלם מחיר גבוה".
5 צפייה בגלריה
רגע השמדת הבניין
רגע השמדת הבניין
רגע השמדת הבניין
(צילום: AFP)
בהודעת צה"ל נמסר כי בבניין היו "נכסים צבאיים השייכים למודיעין הצבאי של ארגון הטרור חמאס. עוד טענו כי בבניין משרדים של כלי תקשורת אזרחיים, "אשר ארגון הטרור חמאס משתמש בהם כמגנים אנושיים. חמאס ממקם במכוון את נכסיו הצבאיים בלב האוכלוסייה האזרחית ברצועה".
בצה"ל הסבירו עוד כי טרם התקיפה, "הוזהרו האזרחים ששהו בבניין וניתנה להם שהות מספקת להתפנות מהמבנה".
גם כלי התקשורת בעולם שלא שידרו ישירות את הפלת הבניין, מיהרו לדווח בהרחבה ובהבלטה על המקרה. בעת השידור הישיר של הפצצת המגדל שהועבר ברשת "אל-ג'זירה" אמרה המנחה בקול חנוק: "הערוץ לא יושתק. אל-ג'זירה לא תושתק. אנחנו יכולים להבטיח את זה עכשיו".
5 צפייה בגלריה
התמונות מעזה דקות לאחר הפלת הבניין
התמונות מעזה דקות לאחר הפלת הבניין
התמונות מעזה דקות לאחר הפלת הבניין
(צילום: AP)
נשיא AP גארי פרואיט הגיב בזעזוע לתקיפה ומסר כי "אנחנו מזועזעים ונחרדים שהצבא הישראלי שם למטרה ותקף את הבניין שבו נמצא המטה של AP ושל גופי חדשות אחרים בעזה. הם ידעו את המיקום שלנו מזה זמן רב, וגם ידעו שעיתונאים נמצאים בו. זו התפתחות מדאיגה ביותר. כמה עיתונאים ופרילאנסרים של AP היו בתוך הבניין, והצלחנו לפנות אותם בזמן. העולם יידע פחות על המתרחש בעזה בגלל מה שקרה היום".
הבעלים של הבניין, ג'האווד מהדי, אמר לסוכנות הידיעות AP כי הוא התבקש להיכנס לתוכו ולהגיד לכל יושביו להתפנות, וכי יש להם שעה לעשות כך.
5 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה: שיגור טיל הקש בגג אל עבר מגדל
תקיפות צה"ל בעזה: שיגור טיל הקש בגג אל עבר מגדל
תקיפות צה"ל בעזה: שיגור טיל הקש בגג אל עבר מגדל
במקביל דווח ברשת אל-ערביה על מגעים לרגיעה, כשלפי הדיווח הפלגים הפלסטיניים מוכנים לכל רגיעה שתוביל מצרים ויעמדו בה, במידה שייפסקו התקיפות ברצועה. מצרים דרשה מישראל להקפיא את הבנייה בהתנחלויות ללא תנאים ולהפסיק את פינוי השכונות ואת הריסת בתי הפלסטינים והמעצרים, ואילו מחמאס דרשה התחייבות שלא לשגר רקטות ולהפסיק את בלוני הנפץ מעזה. אם תימשך הפגיעה בבכירי חמאס, מצרים תארח בשטחה משפחות של אנשי ארגוני הטרור.
הלילה תקף צה"ל תקף בית בן שלוש קומות בשכונת שאטי שבמערב העיר עזה והרס אותו כליל. גורמי רפואה פלסטיניים מסרו לרשת אל-ג'זירה כי לפחות שבעה ילדים ונערים ושתי נשים נהרגו בתקיפה, וכי 15 בני אדם נוספים נפצעו. יש לציין כי מדי יום יורים ארגוני הטרור ברצועה עשרות שיגורים כושלים שנופלים בשטח הרצועה. צה"ל מסר כי בדירה שהו מספר בכירים בחמאס, וכי היא שימשה כתשתית טרור. בצבא אישרו כי האזרחים נהרגו ונפצעו כתוצאה מהתקיפה.
5 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
(צילום: רויטרס)
מעבר להרוגים שדווחו, לא ידוע אם ישנם נפגעים והרוגים נוספים שחמאס נמנע מלמסור פרטים לגביהם, בשל העובדה שבסבב הנוכחי חמאס ממעיט בפרטים על היקף הנפגעים שלו בקרב פעילים צבאיים. במהלך מטח הרקטות על המרכז, הודיע צה"ל על חיסול שלושה מחבלים שירו רקטות אל ישראל.
סעיד אל-גול, תושב השכונה שמתגורר באזור הבית, אמר לסוכנות הידיעות AP כי מטוסי קרב ישראליים הטילו לפחות שלוש פצצות על הבית מבלי להתריע על כך מראש. "ראיתי גופות של ארבעה אנשים, כולל ילדים, מובהלות לבית החולים", הוא אמר. "לא יכולתי לעמוד בזה ורצתי בחזרה לבית". הוא ציין כי כוחות ההצלה הזעיקו למקום דחפור במטרה לחפור בין ההריסות ולנסות לחלץ גופות או ניצולים. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, הבית שייך למשפחת אבו-חטאב.
פורסם לראשונה: 15:16, 15.05.21