1 צפייה בגלריה
(צילום: טופז לוק)
בכירי הליכוד, זו העת לחשבון הנפש שלכם. אתם גם קורבנות וגם שותפים לכאוס הפוליטי המלווה אותנו כבר לפחות שנתיים. אין לכם להלין אלא על עצמכם בלבד. בנימין נתניהו הפך אתכם ל"כבשים", צייתנים ומדקלמי מסרים. הוא ביטל בהינף יד את אישיותכם, עברכם ודעותיכם. ברפיסותכם התיישרתם עם כל גחמה, דקלמתם כל מסר, לא הבעתם דעה אחרת, הצטרפתם לכתב האישום בתמונה המחרידה שתיזכר לדיראון עולם כאילו אתם הנאשמים ולא הוא, הפכתם עצמכם לחיילים בכת.
ברשימת הבכירים יש לא מעט דמויות שהובילו מערכות גדולות בעבר: יולי אדלשטיין, יואב גלנט, ניר ברקת, אבי דיכטר, צחי הנגבי, יובל שטייניץ, עוזי דיין. הזכירו לי בבקשה, מתי בפעם האחרונה תבעתם דיון תוכן עמוק בליכוד המורכב ממגוון דעות. אל תתאמצו, כי לא היה כזה. נתניהו לא סופר אתכם וסבור כי המנדט הבלעדי שלו. ואתם? מחכים ליום שאחרי.
לו רק היה עמוד השדרה שלכם חזק יותר, יכולתם למנוע את הפלונטר הפוליטי הזה. אומרים לכם נפתלי בנט וגדעון סער באופן הכי גלוי: תציבו מישהו אחר בראש הליכוד כמועמד להרכבת ממשלה ותוך שעות אפשר לקבל ממשלת "ימין על מלא". אבל אתם ממשיכים בצייתנות העיוורת. בשיחות סגורות אומרים כי "בליכוד לא מדיחים מנהיג", אז למעשה אתם מעדיפים את טובת המפלגה על טובת המדינה? אגב, פעם, בליכוד זה היה אחרת.
כשנתניהו מצהיר הצהרות פומביות אתם מיד תומכים, וכשהוא מהנדס את ההצהרה לאור סיכון להישרדותו ומציג עמדה הפוכה ב-180 מעלות, גם אז אתם תומכים. אין לכם אומץ לומר דעה שונה?
כבר זמן רב אני תוהה כיצד אחד מכם יוכל להנהיג מדינה מורכבת כמו ישראל. אתם תוקפים את בני גנץ, יאיר לפיד, בנט ואחרים. אבל מה איתכם? האם התנהלותכם בשנתיים האחרונות מצביעה על איזושהי כשירות להנהיג? מדינאי צריך להוביל ולא לבטל עצמו. מנהיג חייב שתהיה לו דעה עצמאית ועמוד שדרה יציב וחזק בעוד אתם הוכחתם בדיוק את ההפך. מנהיג חייב להיות אחד שכאשר הוא רואה דגלים אדומים הוא נזעק, מתריע, מנסה להשפיע ולתקן. אתם ראיתם עשרות דגלים אדומים לדמוקרטיה ואף אחד מכם לא העז לומר לבעל הבית: "זה קו אדום".
בעת החקירות, הגשת כתב האישום ותחילת המשפט, כולכם פצחתם במתקפה חסרת תקדים על רשויות האכיפה, מערכת המשפט והרשות השופטת – המערכות שאתם עיצבתם ובניתם. האם הגיוני הדבר שלאיש מכם אין דעה נורמטיבית אחרת?
עמוס מלכא מלכהעמוס מלכא מלכה
כאשר נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה, תמכתם בפיזור הכנסת רק כדי שלא יועבר המנדט למפלגה אחרת. כאשר נתניהו לא מעביר תקציב מדינה, אך ורק כדי לא לקיים הסכם קואליציוני, איש מכם לא קם ואומר "עד כאן". כאשר נתניהו מצהיר הצהרות פומביות אתם מיד תומכים, וכאשר הוא מהנדס מחדש את ההצהרה לאור סיכון להישרדותו ומציג עמדה הפוכה ב-180 מעלות, גם אז אתם תומכים נלהבים. זו דמוקרטיה? אין לכם אומץ לומר דעה שונה?
נתניהו הצהיר שלא ייתכן שראש ממשלה יכהן תחת חקירות וכתבי אישום והתכחש לכך כשזה הגיע אליו. הוא דיבר על הגבלת קדנציה לשמונה שנים וחזר בו כשזה הגיע אליו. הצהיר כי לא יישען על רע"מ והתהפך לאור תוצאות הבחירות. הוא אף נאם על כך ששינוי שיטת ממשל איננה החלפת גרביים ושיש לשקול זאת בכובד ראש, להתייעץ עם מיטב המומחים, כולל מומחים מחו"ל וכשזה מגיע אליו, התשובה כבר ידועה... ואתם? ממשיכים להתיישר ולדקלם. כיצד תנהיגו מדינה?
  • אלוף (במיל') עמוס מלכא הוא ראש אמ"ן לשעבר
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com