העיתון "ניו יורק טיימס" מדווח היום (ד') כי צילומי לוויין חדשים מלמדים שאיראן החלה להעביר את מתקן הצנטריפוגות בנתנז שבו אירע בקיץ האחרון פיצוץ אל מתחת לפני האדמה – מהלך שיכול להגן עליו מתקיפות אוויריות ופעולות חבלה אחרות.
2 צפייה בגלריה
איראן בונה מתקן תת קרקעי במקום זה ש פוצץ ב נתנז צילום לוויין ניו יורק טיימס
איראן בונה מתקן תת קרקעי במקום זה ש פוצץ ב נתנז צילום לוויין ניו יורק טיימס
אחד מצילומי הלוויין שנחשפו בעיתון. שתי כניסות וערימת עפר
(קרדיט: "ניו יורק טיימס" ו-PLANET LABS)
אחרי הפיצוץ שאירע במתקן ביולי טענו באיראן כי הפיצוץ היה פעולת חבלה והאשימו במעשה את ישראל וארה"ב. לפי דיווחים, הפיצוץ ההוא אירע במבנה שבו אוחסנו צנטריפוגות מתקדמות, שאמורות לשמש את איראן להעשרת אורניום עבור תוכנית הגרעין שלה. כבר אחרי הפיצוץ ההוא, שהיה פיצוץ אחד בשורת פיצוצים מסתוריים שפקדו את איראן באותם ימים, הבטיחה טהרן כי תבנה מחדש את המתקן ההרוס, וכי הפעם תעשה זאת "בלב ההרים", כדבריה.
2 צפייה בגלריה
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
המבנה שבו אירע הפיצוץ בקיץ
(צילום: AP)
"ניו יורק טיימס" מדווח כעת כי צוות חוקרים שלו זיהה באמצעות צילומי לוויין חדשים עבודות בנייה במקום שבו מוקם כעת האתר מחדש, למרגלות רכס הרים מדרום למתקן בנתנז. לפי הדיווח, באתר נראות שתי כניסות למנהרה, אחת בכל צד של הרכס, ולא הרחק מאחת מהן נראית ערימת עפר, כנראה כתוצאה מחפירות. ערימת העפר לא נראית שם בתמונות לוויין מחודש יולי.
ג'פרי לואיס, מומחה לבקרת נשק מקליפורניה, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי השטח שבין שתי הכניסות גדול דיו כדי להתאים למתקן בגודל של זה שבו אוחסנו הצנטריפוגות עד הפיצוץ בקיץ. לואיס אמר לעיתון כי סביר להניח שבמתקן החדש יהיה קל בהרבה לאבטח את הצנטריפוגות, משום שהוא מרוחק מכל כביש גישה והרכס מגן עליו מפני תקיפות אוויריות.