שירות הדואר הלאומי בארה"ב תחזק במשך שנים ארוכות תדמית של מי שמוסר מכתבים לכל מקום ובכל תנאי – שלג, סופות וחום קיצוני. כעת, אבל, הוא מתמודד עם "אויב" מסוג חדש: הנשיא דונלד טראמפ. לקראת הבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר, שבהן מיליוני אמריקנים צפויים להצביע דרך הדואר בעקבות מגפת הקורונה, טראמפ פתח במתקפה חסרת תקדים על השירות, בטענה שהצבעה מוקדמת בדואר תוביל לזיוף נרחב של קולות.

8 צפייה בגלריה
הקרב על הדואר מתחמם. תיבה בפנסילבניה
הקרב על הדואר מתחמם. תיבה בפנסילבניה
הקרב על הדואר מתחמם. תיבה בפנסילבניה
(צילום: רויטרס)
המאבק בין טראמפ לדמוקרטים סביב שירות הדואר התחמם משמעותית בסוף השבוע, לאחר שהנשיא הודה בראיון ביום חמישי כי הוא מתנגד לדרישות הדמוקרטים להעביר מיליארדי דולרים לסוכנות, משום שהוא רוצה למנוע ממנה את היכולת לאפשר "הצבעה אוניברסלית" דרך הדואר לפני יום הבחירות. הדמוקרטים דרשו, כחלק מחבילת סיוע לכלכלה שקרסה בגלל מגפת הקורונה, להעביר 25 מיליארד דולר לשירות הדואר, שסובל כבר שנים ממשבר תקציבי חמור וחובותיו עומדים כעת על כ-160 מיליארד דולר.
"הם צריכים את הכסף הזה כדי לאפשר לשירות הדואר לקחת את המיליונים על מיליונים של פתקי הצבעה", אמר טראמפ בראיון לרשת פוקס ניוז. "עכשיו, אם לא נעשה עסקה, זה אומר שהם לא יקבלו את הכסף. המשמעות היא שהם לא יוכלו לקבל הצבעה אוניברסלית דרך הדואר, הם פשוט לא יוכלו להשיג את זה".
כבר חודשים, נזכיר, שטראמפ מותח ביקורת על שיטת ההצבעה המוקדמת דרך הדואר. במחנה הדמוקרטי בטוחים שטראמפ אינו מוטרד מטוהר הבחירות, כי אם מעתידו הפוליטי בלבד: הנשיא מפגר בסקרים בפער גדול אחרי מועמד הדמוקרטים ג'ו ביידן, והצבעה בדואר צפויה להיטיב עם ביידן משום שהיא מגדילה את שיעור ההצבעה, בעיקר בקרב אוכלוסיות חלשות הנוטות להצביע לטובת הדמוקרטים.
8 צפייה בגלריה
"הדמוקרטים לא יקבלו את הכסף". טראמפ מנסה לייבש את השירות?
"הדמוקרטים לא יקבלו את הכסף". טראמפ מנסה לייבש את השירות?
"הדמוקרטים לא יקבלו את הכסף". טראמפ מנסה לייבש את השירות?
( Pool/ABACA)
אמש חזר טראמפ על הביקורת שלו והזהיר שהצבעה נרחבת בדואר תביא ל"קטסטרופה" ותהפוך את ארה"ב ל"בדיחה בעיני העולם". יש להדגיש כי המומחים בארה"ב סבורים שהטענה של טראמפ בנוגע לזיוף קולות נרחב באמצעות הדואר לא מבוססת על העובדות. למעשה, מחקר אחד שנערך באוניברסיטת ניו יורק קבע כי "יותר סביר שאזרח אמריקני ייפגע מברק מאשר שיבצע הונאת בחירות באמצעות הדואר".
מלבד החשש לכאורה של זיוף של קולות, טראמפ מזהיר גם מדחייה ממושכת של פרסום התוצאות, עקב הספירה האיטית יותר של הקולות הצפויה בדרך זו או מכתבים שיאבדו או לא יגיעו במועד הנדרש כדי להיכלל בספירה. "הבעיה עם הצבעה בדואר, הבעיה מס' 1, היא שאתה לעולם יודע מתי הבחירות נגמרות", אמר אמש טראמפ. לדבריו התוצאות של הבחירות בנובמבר עשויות להידחות "חודשים או אפילו שנים, בגלל שהפתקים האלו הולכים להיאבד, הם הולכים להיעלם".
אלא שבמקום לנסות לשפר את השירות ולמנוע את האפשרות שפתקים יגיעו באיחור, טראמפ כאמור מתנגד נחרצות לתוספת תקציבית לשירות הדואר – כשלטענת מבקריו מטרתו היא לפגוע בסיכויי ביידן לנצח אותו, או לכל הפחות לערער את אמינות הבחירות אם יפסיד בהן.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
"אל תסמכו עליי, תסמכו על הנשיא שביקש בעצמו להצביע בדואר". ביידן
(צילום: AFP)
"זה טראמפ נטו. הוא לא רוצה בחירות", אמר בסוף השבוע ביידן, שהזכיר גם את העובדה שטראמפ עצמו מתכוון להצביע השנה דרך הדואר. ביום רביעי ביקשו טראמפ ורעייתו מלניה פתקי הצבעה בדואר מהרשויות במחוז הבחירה שלהם בפאלם ביץ' בפלורידה. "הצבעה דרך הדואר בטוחה ומאובטחת", ביידן צייץ ביום שישי. "אל תסתמכו על המילה שלי: תסמכו על הנשיא, שבדיוק ביקש פתק הצבעה בדואר לקראת הפריימריז ביום שלישי בפלורידה".

האיש של טראמפ

סגניתו של ביידן במרוץ, הסנאטורית קמלה האריס, הייתה תקיפה אף יותר, וצייצה: "אסור לנו לתת לדונלד טראמפ להשמיד את שירות הדואר של ארה"ב". יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, השתמשה בשפה זהה. בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי פלוסי שוקלת להחזיר את המחוקקים מוקדם מן הצפוי מהפגרה שאליה יצאו לאחרונה, על מנת לדון בסוגיה.
הדמוקרטים מתעקשים להכליל כספים לשירות הדואר בחבילת סיוע לכלכלה, אך הדיונים סביב תוכנית שכזו נקלעו למבוי סתום מול הרפובליקנים. ברויטרס מציינים כי אם לא יימצא פתרון, המחלוקת עלולה להיגרר לדיונים על התקציב ואף להביא להשבתת הממשל בסוף החודש הבא.
הוכחה לטענתם שטראמפ מנסה לחבל בשירות הדואר מוצאים הדמוקרטים בפעולות שנקט ראש שירות הדואר החדש, לואיס דה ג'וי, מקורב של טראמפ שתרם כמיליון וחצי דולר לקמפיינים של הנשיא. מבקריו טוענים כי מרגע שנכנס לתפקיד ביוני השנה הוא מחבל בכוונה בשירות והופך אותו לאיטי ובלתי-יעיל.
תחת שרביטו של דה ג'וי קוצצו שעות עבודה, נאסר על אנשי הדואר לעבוד שעות נוספות כדי למנוע עיכובים, שונו מסלולי אספקה והוחלט ששליחים ימיינו חבילות רבות יותר בעודם בדרכים, במקום שהעבודה תתבצע לפני צאתם לדרך, במשרד.
8 צפייה בגלריה
חירות ארה"ב 2020 לואיס דה ג'וי ראש שירות הדואר הלאומי מקורב של דונלד טראמפ דואר
חירות ארה"ב 2020 לואיס דה ג'וי ראש שירות הדואר הלאומי מקורב של דונלד טראמפ דואר
מחבל בדואר למען טראמפ? ראש השירות לואיס דה ג'וי
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
מפגינים בסוף השבוע מול ביתו של דה ג'וי בוושינגטון הבירה
מפגינים בסוף השבוע מול ביתו של דה ג'וי בוושינגטון הבירה
מפגינים בסוף השבוע מול ביתו של דה ג'וי בוושינגטון הבירה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
(צילום: gettyimages)
בימים האחרונים דיווחו כלי תקשורת אמריקניים כי שירות הדואר הסיר תיבות דואר מסוימות ברחבי ארה"ב. לפי CNN הפעילות הזו בוצעה בשבוע שעבר באזורים שונים בניו יורק, אורגון, מונטנה ואינדיאנה. לאחר הפרסום מסר דובר מטעם השירות לרשת החדשות האמריקנית שהסרת התיבות תוקפא עד לאחר הבחירות, אך רק ב-16 מדינות במערב ארה"ב. בשירות הדואר טענו כי הסרת התיבות נעשתה כדי להעבירן בהמשך לאזורים שבהם יש עומס רב יותר.

האזהרה למדינות: פתקים ייזרקו לפח

החשש מקריסה של שירות הדואר לקראת הבחירות קיבל גושפנקה משמעותית לאחר שבסוף השבוע חשף ה"וושינגטון פוסט" מכתבים ששלח שירות הדואר ל-46 מדינות בארה"ב ולמחוז קולומביה (שבו שוכנת הבירה וושינגטון). במכתבים הזהיר השירות מפני האפשרות שמיליוני פתקים ייזרקו לפח, גם אם יישלחו על-ידי הבוחרים במועד שבו נקבו הרשויות המקומיות.
ראש השירות דה ג'וי הסביר במכתב ששלח למנהיגי הדמוקרטים בקונגרס כי עיכוב במסירת פתקי ההצבעה אינו המטרה של הארגון, אך הדגיש שעל הפקידים ברשויות המקומיות להתחשב בזמני המסירה הקיימים של השירות. "שירות הדואר בסך הכל מבקש מפקידי הציבור והבוחרים לשקול באופן ריאלי איך הדואר עובד, ולהיות מודעים לסטנדרטים שלנו בנוגע למשלוחים, על מנת לתת לבוחרים זמן מספיק כדי להצביע דרך הדואר".
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 הצבעה דרך הדואר דואר ב פריימריז ב פנסילבניה
ארה"ב בחירות 2020 הצבעה דרך הדואר דואר ב פריימריז ב פנסילבניה
בדואר הזהירו את המדינות: פתקים ייזרקו לפח
(צילום: AP)
במדינות רבות, יש להדגיש, שימוש נרחב בהצבעה בדואר לא היה נפוץ עד השנה, אם כי רבות מהן נערכות להרחבת השימוש בדרך זו לקראת יום הבחירות. פקידים ברשויות מסוימות נערכים לאפשרות שעד 50% מהבוחרים יבקשו להצביע בדואר.
במדינות ספורות בלבד קיים מה שמכונה "הצבעה אוניברסלית" דרך הדואר, שבמסגרתה נשלחים לכל תושבי המדינה פתקי הצבעה בדואר. במדינות אחרות בוחרים שמעוניינים להצביע דרך הדואר צריכים להגיש בקשה מיוחדת על מנת לקבל פתק הצבעה שכזה, ולעתים קרובות לספק לכך סיבה שתצדיק זאת.
זו הסיבה, אגב, שטראמפ מצדיק את השימוש שלו עצמו בהצבעה בדואר בפלורידה. למעשה, הוא אף קרא לתומכיו במדינה זו להצביע כמה שיותר בדואר, אולי מתוך הערכה שתומכים רבים שלו במדינה זו הם מבוגרים שיחששו להגיע לקלפי ביום הבחירות. "בפלורידה מערכת הבחירות בטוחה ומאובטחת, מנוסה ואמיתית", הוא צייץ בתחילת החודש. "לכן בפלורידה אני מעודד את כולם לבקש פתק ולהצביע בדואר!".