צה"ל מסיים את מערכת "שומר החומות" בתחושה שההישג הצבאי הוא כה מהותי עד שביכולתו להביא לשינוי יסודי של כללי המשחק בזירה העזתית. הרמטכ"ל אביב כוכבי יכנס ביממות הקרובות את אלופי המטה הכללי וקצינים מקצועיים מכל הזרועות כדי לנסח המלצות למדיניות חדשה שיובאו להחלטה ואישור הדרג המדיני. תחילה לשר הביטחון ואחר כך לראש הממשלה ולאישור הקבינט.
3 צפייה בגלריה
הפצצות צה"ל בעזה. תחושת ניצחון בצה"ל
הפצצות צה"ל בעזה. תחושת ניצחון בצה"ל
הפצצות צה"ל בעזה. תחושת ניצחון בצה"ל
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
ירי ארטילרי של צה"ל לעבר רצועת עזה
(צילום: AFP)

אחת ההמלצות תהיה ככל הנראה להגיב בעוצמה על רקטות שישוגרו מהרצועה לשטח ישראל. למשל, בהרס בתי הפעילים שאחראים לשיגור ומפקדיהם. בצה"ל סבורים שלא צריך להירתע גם אם המחיר הכבד שיגבו ממשגרי הרקטות יגרום לכמה ימי קרב, שיפרו את שגרת החיים בעוטף עזה.
בצה"ל נחושים גם למנוע או לפחות לשבש בצורה חמורה את התעצמות הזרועות הצבאיות של חמאס ושל הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, בניגוד למה שהיה נהוג בעבר. על ידי שינוי המדיניות מקווים במערכת הביטחון להביא לרגיעה ארוכת טווח בלי שיהיה צורך לשלם לחמאס תמורתה.
כל זה, כאמור, בהתבסס על הישגי המבצע שהם תוצר ישיר של העליונות המודיעינית ושל המיומנות ההתקפית של חיל האוויר. העליונות המודיעינית הושגה בעיקר בשלוש השנים האחרונות שבהן עשתה יחידה 8200 ביחד עם השב"כ קפיצת מדרגה טכנולוגית ומקצועית.

שימוש במה שנקרא "ביג דאטה" ובינה מלאכותית אפשרו "התכה" של מידע מכמה סוגי חיישנים (סנסורים) בשטח, יחד עם חומר שהיה במאגרי המידע העצומים של אמ"ן ושב"כ, כדי ליצור מידע מודיעיני שלא היה קודם בנמצא.
כך התאפשר במבצע זה בפעם הראשונה בתולדות צה"ל חיסול בכירים בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי – בפגיעה ישירה מהאוויר בעודם שוהים בבונקרים מתחת לקרקע, או כשהם יוצאים לרגע לבקר בבתיהם. זאת תוך הימנעות מרבית מפגיעה בבלתי מעורבים. מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, ניצל כנראה ממוות בטוח לפני כמה ימים מניסיון תקיפה שכשל. בצה"ל מדגישים שהכוונה לסכל את דף לא הייתה בין המטרות העיקריות של המבצע, אלא החלטה שאם תהיה הזדמנות צריך לעשות זאת.
עבור צה"ל הפגיעה במערכת מנהרות הלחימה והמסתור מתחת לשטח הבנוי ברצועה הייתה מטרה אסטרטגית שאותה התכוונו להרוס במכה אחת – למקרה שבו הצבא היה יוצא לתמרון קרקעי גדול ברצועה.

אולם המהלך הזה הסתבך. ביום השני ללחימה תקף צה"ל שתי מנהרות תקיפה שהתקרבו לגדר המערכת בצפון הרצועה. המנהרות הותקפו מפני שמוחמד דף נתן הוראה לאנשי הכוח המיוחד, "הנוחבא", לרדת לתוכן – ככל הנראה על מנת לחדור לשטח ישראל. הכוונה הייתה ככל הנראה שהכוח יתקרב לגדר באמצעות המנהרה ואז בחסות הערפל יפרוץ מתחת לאדמה, יפוצץ את הגדר שמעל פני הקרקע או שיציב סולמות ויטפס מעליה וכך יחדור לישראל ויפשוט על יישוב בעוטף עזה. היה צורך דחוף לסכל תוכנית פשיטה זו של חמאס, ולכן הותקפו שתי מנהרות ההתקרבות ונהרסו. אנשי הכוח שהיה בתוכן נהרגו ונשארו קבורים.
רק אתמול, אחרי הפסקת האש, שלח חמאס דחפורים במטרה לחלץ את הגופות. אבל התקיפה של המנהרות באמצעות המודיעין המדויק והפצצות "הקודחות" הכבדות שהטיל חיל האוויר הבהירה לחמאס שלצה"ל יש יכולת לדעת בזמן אמת מה קורה מתחת לקרקע והיכן בדיוק – וכי לחיל האוויר יש יכולת לתרגם מידע זה לתקיפה מדויקת.
כשבחמאס הבינו זאת הם הורו לאנשיהם לצאת מהמנהרות. בצה"ל הבינו שחמאס חשף את היכולת לפגוע ולכן החליטו לבצע הונאה. אבל חמאס לא הוטעה ולכן החליטו בקריה להוציא לפועל מיד את מבצע הרס "המטרו", לפני שהוא מתרוקן מלוחמי ומפקדי חמאס שהיו בו. לכן במקום במכה אחת, נהרסו כ-100 קילומטרים מ"המטרו" בכמה סבבי תקיפה במשך כמה לילות. לחמאס נשארו עדיין קילומטרים רבים של מנהרות אבל העיקר הושמד. כרגע לא ידוע (גם לחמאס) כמה מאנשיו נהרגו מתחת לקרקע.
3 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
ניצל ממוות בטוח. מוחמד דף
(צילום: רויטרס)
אבל ברור שהודות למידע המודיעיני המדויק לא הצליחו חמאס והג'יהאד האיסלאמי להוציא לפועל אפילו אחת מהפשיטות וההפתעות שתכננו. מלבד פשיטות קרקעיות הם ניסו לשלוח כטב"מים להפציץ את אסדת הקידוח הימי "תמר" שמספקת גז לישראל. הם ניסו לשלוח קומנדו בצלילה ובאמצעות מצנחי רחיפה וגם ניסו לשלוח רובוט ימי – מעין טורפדו מונחה מתוחכם – ועוד. כל הניסיונות והמאמצים הללו סוכלו הודות למודיעין.
הייתה גם כוונה של חמאס – שעות ספורות לפני הפסקת האש – לשגר מטחים כבדים של רקטות לעבר באר שבע וכנראה גם גוש דן. הם רצו הישג תודעתי לסיום הלחימה. צה"ל קיבל אינדיקציה על כך וכדי לסכל את כוונת חמאס הוחלט על התחבולה האחרונה. פיקוד דרום הורה לבצע אזהרת "הקש בגג" (כולל שיחות טלפוניות לדיירים) בשלושה רבי-קומות ברצועת עזה. כשהבניינים התרוקנו הודיע צה"ל באמצעות גורם שלישי למצרים, כדי שתזהיר את חמאס שאם ישגר רקטות שיזרעו הרס בישראל - צה"ל יפיל את הבניינים בבת אחת. "המטוסים באוויר, הבניינים בסכנה", אמרו אנשי השב"כ לבני שיחם ברצועה. מנהיגי חמאס ששמעו את נהם מנועי הסילון החליטו לוותר על מטח הסיום למרכז.