4 צפייה בגלריה
גדר גבול לבנון
גדר גבול לבנון
כוח יוניפי"ל
(צילום: AP)
אם לא יהיו התפתחויות של הרגע האחרון, היום (ו') ב-15:00 צפויה מועצת הביטחון לאשר את הארכת המנדט של יוניפי"ל (כוח האו"ם הזמני בלבנון) בשנה נוספת. בעקבות מגעים דיפלומטיים קדחתניים גובשה הסכמה אמריקנית-צרפתית על שינויים במנדט הכוח שאמורים לחזק את יעילותו. גורמים בכירים בישראל אמרו: "השגנו כמה דברים חשובים, אך לא את כל מה שרצינו".
אותם גורמים הוסיפו: "היינו רוצים שליוניפי"ל יהיו שיניים יותר חזקות, אבל בסך הכול חל שיפור די משמעותי במנדט שלו לעומת השנתיים האחרונות. הצלחנו לשכנע את האמריקנים והצרפתים שחייבים לשנות את המנדט, וארה"ב הייתה נחושה הרבה יותר מבעבר".
תחילה סירבו הצרפתים להכניס כל שינוי למנדט ודיברו רק על "תיקון טכני". הם אף ניצלו את הפיצוץ בנמל בביירות כדי לטעון ש"זה לא הזמן ללחוץ על ממשלת לבנון".
ואולם, האמריקנים איימו להטיל וטו על הארכת המנדט - מה שהיה עלול להביא לפירוק יוניפי"ל. ישראל וארה"ב טענו לכל אורך הדרך כי קיים הכרח להכניס תיקונים במנדט ושהשנה האחרונה הייתה רוויה בתקריות והפרות של החלטת מועצת הביטחון 1701.
התקרית האחרונה השבוע, שבה ירו צלפי חיזבאללה לעבר כוח צה"ל - בוצעה פחות ממאה מטרים מנקודת תצפית של יוניפי"ל. הדבר חיזק את הטענות של ירושלים ווושינגטון על חוסר האפקטיביות של כוח המשקיפים - שעד עתה לא מצא שום אינדיקציה לירי.
בסופו של דבר גובשה פשרה, והמנדט החדש דורש מיוניפי"ל להגביר את הפיקוח ולבקש בדיקה בכל מקום באזור הפעילות שלו שבו נרשמה מתיחות. כמו כן, הדרישה מיוניפי"ל כעת היא לפרט באופן מפורט וברור את כל המקרים שבהם נמנעה גישה מהכוח להגיע לאזור מסוים או שהסיורים שלו נעצרו באופן מסוים.

בישראל מצננים את ההתלהבות: "ההחלטה לא תביא לשינוי"

ההחלטה קובעת כי על יוניפי"ל להגיע לכל פתחי המנהרות בגבול עם ישראל – גישה שנמנעה ממנו במשך שנה וחצי – כדי לסיים את החקירה בנושא. יוניפי"ל גם יצטרך להשלים החקירה בנוגע לתקרית ירי טילי הקורנט ב-1 בספטמבר 2019 לעבר עמדה במוצב אביבים ואל אמבולנס צבאי ליד המוצב.
בנוסף להחלטה, מזכירות האו"ם תגבש בתוך חודשיים תוכנית כיצד ליישם את מסקנות דו"ח ההערכה של האו"ם שהוגש ב-1 ביוני השנה, הכולל המלצות בנוגע לשיפור יעילות הכוח, ובכלל זה חיזוק כוחות לאורך "הקו הכחול" ודילול כוחות באוזרים אחרים; חיזוק מנגנון הקישור והקמת תתי-ועדות (דרישה ישראלית - א"א). הדו"ח מציע גם להשתמש באמצעים טכנולוגיים כדי שיוניפי"ל יוכל לשפר את יכולת הניטור והבדיקה שלו.
אחת הדרישות האמריקניות שהתקבלה נוגעת לצמצום תקרת סדר הכוחות של יוניפי"ל, ולהוריד אותה מתקן של 15 אלף חיילים ל-13 אלף. מדובר בעניין סמלי בלבד שמטרתו להעביר מסר של אי שביעות רצון מתפקוד הכוח - ובשל כך אין הצדקה להחזיקו כך. בפועל, ביוניפי"ל משרתים 10,500 חיילים.
ההצבעה על נוסח ההחלטה החדשה התקבלה כבר אתמול, ואם ל-15 המדינות החברות במועצת הביטחון לא יהיו התנגדויות - היא תאושר היום. גורמים בישראל אמרו כי ההנחה היא שלא תהיה התנגדות מאחר שמדובר בסיכום בין ארה"ב לצרפת.
4 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל פרוסים ב צפון פיקוד צפון אחרי פיגוע חיזבאללה
כוחות צה"ל פרוסים ב צפון פיקוד צפון אחרי פיגוע חיזבאללה
כוח צה"ל בגבול הצפון
(צילום: EPA)
גורם ישראלי בכיר הוסיף: "מבחינתנו, אי אפשר לומר שההחלטה תביא לשינוי. בסוף נצטרך 'לשבת על הראש' של יוניפי"ל ולדרוש שההחלטות ייושמו". עם זאת, הוא המשיך ואמר כי "יש כעת דרישה ברורה מהכוח לפעול כדי להגיע לכל האזורים שבהם קיים חשש לפגיעה בהחלטה 1701, כמו גם הדרישה מממשלת לבנון להיענות תוך זמן סביר לדרישות הללו".
עוד אמר הגורם: "להגיד שזה יקרה במאה אחוז? לא בטוח. בעבר ראינו החלטות שהתקבלו ויוניפי"ל לא ביצע. מבחינתנו, זה משאיר את הוויכוח על נושא האפקטיביות חי ומאפשר לנו ולאמריקנים להציג דרישות ברורות בהמשך ולא לחכות עוד שנה עד שיוארך המנדט".
השבוע, נזכיר, פרסם צה"ל תיעוד מהמרחב שממנו בוצע ניסיון הפיגוע של חיזבאללה. בתיעוד נראה קו הגבול שליד מוצב ציפורן, בין היישובים מרגליות למנרה. הציר חשוף לירי מלבנון, אך במוצבים הסמוכים צה"ל נערך מחדש ולכן ככל הנראה נמנעה פגיעה בחיילים.
בעקבות האירוע, ישראל דרשה ממועצת הביטחון לחזק משמעותית את מנדט כוח יוניפי"ל עקב חוסר תפקודו. השגריר גלעד ארדן אמר: "אין הצדקה לכוח מסורס שבתוך שטחו חיזבאללה מתעצם והופך את דרום לבנון לבסיס טרור". ארדן כתב לחברות מועצת הביטחון והזהיר כי "פעולותיו של חיזבאללה מערערות את היציבות באזור ויובילו להשלכות הרסניות".