נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פתח הלילה (בין שני לשלישי) במתקפה מפתיעה וחסרת תקדים נגד ההנהגה הצבאית בארה"ב, והאשים שבכיריה מעוניינים להילחם במלחמות כדי להגדיל את רווחי חברות התעשייה הביטחונית.
4 צפייה בגלריה
מתיחות עם ראשי הפנטגון. טראמפ
מתיחות עם ראשי הפנטגון. טראמפ
מתיחות עם ראשי הפנטגון. טראמפ
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מרק אספר מזכיר ההגנה של ארה"ב
מרק אספר מזכיר ההגנה של ארה"ב
עלול לסיים את תפקידו, אך נחלץ להגנת הנשיא. אספר
(צילום: MCT)
"אני לא אומר שהצבא מאוהב בי, אבל החיילים כן", אמר טראמפ לכתבים בבית הלבן. "בכירי הפנטגון כנראה לא אוהבים אותי, כי הם לא רוצים לעשות כלום מלבד להילחם במלחמות. ככה כל החברות הנפלאות שמייצרות את הפצצות, המטוסים וכל שאר הדברים יישארו שמחות".
"אבל אנחנו עוזבים את המלחמות האינסופיות", הוסיף טראמפ, שאחת מהבטחותיו בקמפיין הבחירות ב-2016 הייתה להחזיר הביתה אלפי חיילים אמריקנים שמוצבים במדינות כמו עיראק, סוריה ואפגניסטן - הבטחה שהוא פועל לקיים ואף קיים בחלקה.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן ב וויסקונסין מילווקי
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן ב וויסקונסין מילווקי
"אדם טיפש". ביידן
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס בחירות נאום קבלת המועמדות ל תפקיד סגן נשיא ארה"ב הוועידה הדמוקרטית ב דלאוור
קמלה האריס בחירות נאום קבלת המועמדות ל תפקיד סגן נשיא ארה"ב הוועידה הדמוקרטית ב דלאוור
"רטוריקה פזיזה נגד חיסונים". האריס
(צילום: AFP)
למרות דבריו הלילה, טראמפ עצמו התגאה בעבר בהגדלת תקציב הביטחון, והציג זאת כאחד מההישגים העיקריים של ממשלו. הוא אף ציין עובדה זו כראיה לתמיכתו בצבא האמריקני. הגדלת תקציב הביטחון, כמובן, העניקה רווחים גם לחברות בתעשייה הביטחונית.
טראמפ לא חסך הלילה גם במילים על יריבו בבחירות, ג'ו ביידן, וכינה אותו "אדם טיפש". טראמפ גם האשים את סגניתו המיועדת של ביידן, קמלה האריס, ב"רטוריקה פזיזה נגד חיסונים", לאחר שזו אמרה שתהסס לקבל חיסון שישווק לפני הבחירות. טראמפ, נטען, לוחץ לאשר חיסון כזה במהירות וללא הקפדה על בטיחות, בתקווה שהשלמת פיתוחו של חיסון לפני יום הבחירות תגדיל את סיכוייו להיבחר.
"בניגוד לכל השקרים, החיסון יהיה מאוד בטוח ויעיל, ויכול להימסר בקרוב - אולי אפילו באוקטובר", הוסיף טראמפ, חרף ההערכות שחיסון כזה לא יהיה מכון עד לסוף השנה. "דבריה של האריס מערערים את המדע, זו רטוריקה פוליטית מזויפת".

מתיחות ממושכת עם ראשי הצבא

בשבוע שעבר דיווח המגזין "אטלנטיק" - ובהמשך עשו כן גם רשת "פוקס ניוז" שמזוהה עם הרפובליקנים וכלי תקשורת נוספים - כי טראמפ כינה חללים אמריקנים שנפלו במלחמת העולם הראשונה "לוזרים" ו"פראיירים". טראמפ הכחיש בתוקף את הפרסומים האלה, ודבריו הלילה נועדו בין היתר לשכנע את הציבור האמריקני שהוא לא אמר את הדברים.
לפי CNN וכלי תקשורת נוספים בארה"ב, בין הנשיא לשר ההגנה מרק אספר ובכירי הפנטגון ישנה מתיחות גדולה, שאף הסלימה לאחרונה. בעבר טראמפ תקף במילים קשות אנשי צבא ותיקים כמו הסנאטור המנוח ג'ון מקיין ושר ההגנה לשעבר ג'ים מאטיס, אך דבריו הלילה חריגים מכיוון שהם הופנו נגד בכירים מכהנים שהוא עצמו מינה. ב-CNN הוסיפו כי המתיחות בין טראמפ לאספר עלולה אף להוביל לפיטורי שר ההגנה.
עם זאת, אספר עצמו התגייס להגן על טראמפ בשבוע שעבר ואמר כי "לנשיא יש כבוד רב והערצה לאנשי הצבא של ארצנו, לווטרנים ולמשפחותיהם. זוהי הסיבה שהוא נלחם עבור הגדלת השכר של החיילים ועל תקציבים גדולים יותר לכוחות המזוינים".

פחות מחודשיים לבחירות לנשיאות, בכירים בפנטגון סיפרו ל-CNN כי היחסים המתוחים עם הנשיא הופכים למתישים ומדאיגים יותר ויותר. לדבריהם, אחת הדאגות המרכזיות נוגעת לדרך שבה יש להגיב אם טראמפ יבחר לשלוח את חיילי צבא ארה"ב לפזר מפגינים ברחובות. אספר הודיע בעבר שהוא מתנגד למהלך כזה, וכך גם הצמרת הביטחונית בארה"ב. נשיא ארה"ב, נזכיר, הוא גם המפקד העליון של הצבא.
סוגיה נוספת שעלולה להוביל להתנגשות בין טראמפ להנהגה הצבאית היא הרצון של גורמים בצבא להסיר מאתרים צבאיים את שמותיהם של גנרלים שלחמו למען עבדות בשירות הקונפדרציה. טראמפ הודיע שיטיל וטו על כך מהלך שכזה, אף שמפקדים רבים הבהירו שהם מעוניינים לחסל כל אזכור לסמלי הקונפדרציה, בצל המחאה נגד הגזענות בארה"ב.