חדרי הכושר, הבריכות וחלק מהמסעדות נסגרו כחלק מהגבלות הקורונה החדשות - אבל יו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא-ביטון דורשת קבלת נתונים לפני שתאשר את אותן הגבלות. שאשא-ביטון אמרה היום (רביעי) בריאיון לאולפן ynet כי הממשלה קיבלה את ההחלטה מבלי להציג נתונים - ובשלב זה אין בכוונתה לאשר את צו הסגירה. "נקבל את הנתונים ונחליט עד מחר", הוסיפה.
בריאיון נוסף באולפן ynet האשים יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, וטען כי הממשלה "מנותקת מהציבור". לדבריו, ההחלטה על הטלת סגר בביתר עילית הייתה שרירותית: "הציבור מאבד אמון, צריך להעביר את הטיפול לרשויות המקומיות".
בינתיים, הממשלה שוקלת הגבלות נוספות מעבר לאלו שהוטלו. ראש המל"ל מאיר בן שבת אמר כי ייתכן שלא יהיה די בצעדים שעליהן החליטה הממשלה כדי להגיע ליעד הקונקרטי של הורדת מספר הנדבקים ל-100 ביום ושימור רמה זו לאורך זמן, גם לאחר שיוסרו ההגבלות - וייתכן שהממשלה תידרש לצעדים נוספים. אתמול מספר הנדבקים הגיע לשיא של יותר מ-1,300.
במכתב שהעביר לשרי הממשלה ביקש בן שבת מהשרים להעביר הצעות, כל שר בתחומי משרדו, לצעדים מידיים נוספים כדי להגיע ליעד של צמצום ההתקהלויות על פי הקריטריון: תועלת מרבית ומחיר כלכלי מינימלי. השרים התבקשו להעביר את ההצעות האלה עד הערב בשעה 20:00.

2 צפייה בגלריה
 ועדת קורונה
 ועדת קורונה
"לא חושבת שנשאיר את הצו". ח"כ יפעת שאשא-ביטון
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אתמול פורסם ב-ynet כי לפי נתוני החקירות האפידמיולוגיות של משרד הבריאות, חולי קורונה מאומתים ביקרו בשבועיים האחרונים ב-23 מכוני כושר בלבד. בסך הכול התרחשו במכוני הכושר 60 חשיפות לחולי קורונה מאומתים - והפער ככל הנראה נובע מכך שחולה קורונה אחד הגיע כמה פעמים לאותו מכון כושר. בבתי הכנסת, לעומת זאת, נרשמו 110 חשיפות לחולי קורונה - אך אותם הוחלט להשאיר פתוחים תחת מגבלה של עד 19 מתפללים.
"ביקשנו את הנתונים שעל בסיסם הממשלה החליטה איזה מקומות לסגור - בעיקר הנתונים שקשורים לחדרי כושר, ברכות ומסעדות", אמרה שאשא-ביטון. "לגבי המסעדות, אנחנו כנראה מגיעים לאיזשהו פתרון, אבל חשוב שהציבור יבין - אנחנו נמצאים במגפה, המספרים הולכים וגדלים והם לא בדיוק לטובתנו. בכל זאת חשוב שיישמר האיזון העדין שבין קטיעת שרשרת ההדבקה לבין שמירה על ההיבט הכלכלי והפרנסה".
לדבריה, "הנתונים צריכים להגיע היום או מחר בבוקר, ובהתאם אליהם נחליט אם אנחנו מאשרים את הצו או מבטלים אותו. אנחנו צריכים לייצר מציאות שבה אנחנו מסוגלים לחיות עם הנגיף. במציאות כזו כל אחד מגלה אחריות, נשמע להנחיות ועוטה מסכה. אם כל אחד יהיה מסוגל לעמוד בתו הסגול, אולי נוכל לשחרר יותר מקומות ולמנוע סגירה". היא הוסיפה: "יש מקומות שאני לא רואה הצדקה בסגירתם, כמו חדרי הכושר, הבריכות והמסעדות".
כלומר, לא תאשרו את ההגבלות על חדרי הכושר, הבריכות והמסעדות? "אם המצב יישאר כמו שהוא עכשיו ולא אקבל נתונים שיסבירו למה קריטי לסגור אותם - לא אאשר את הצו".
יכול להיות שאין בכלל נתונים? "אני חושבת שיש נתונים כאלה, ביקשתי שיביאו חקירות אפידמיולוגיות כדי שנוכל לראות מה באמת המשמעות. אני רוצה לקבל בשולחן הוועדה את כל הנתונים שיעזרו לי לקבל את ההחלטה המושכלת והנכונה עבור הציבור - האם ללכת למהלך אגרסיבי של סגירת הענפים האלה, או שאפשר להשאיר אותם פתוחים במגבלות הנכונות ושמירה על ההנחיות?".
למה בעצם ההגבלות האלה נכנסו לתוקף אם אין נתונים? "צריך לעשות הפרדה בין הענפים השונים. אנחנו נמצאים במלחמה, אי אפשר להתכחש לזה. המספרים עולים מדי יום, יש הכפלה מדי כמה ימים וצריך להגיב מיד. הממשלה קיבלה אפשרות להוציא צו שייכנס לתוקף באופן מיידי, ואנחנו נוכל לדון בו בלי אקדח על הרקה ותוך שמיעת אנשי המקצוע. מהרגע שהוצא צו, יש לנו שבעה ימים להחליט אם מאשרים אותו או לא. אנחנו לא נחכה שבעה ימים, עד מחר נקבל החלטה".
לדברי שאשא-ביטון, "אם הממשלה תצליח להביא נתונים שישכנעו אותנו שחדרי כושר ובריכות הם מקור הדבקה מאוד גדול, יכול להיות שנשאיר את הצו בתוקף. כרגע אני לא רואה את זה קורה".
עם זאת, חברת הכנסת טענה כי הממשלה לא הטילה את ההגבלות בצורה אקראית. "היו הרבה מאוד שעות של דיונים ושל אנשי מקצוע", אמרה. "אבל אני מרגישה שלא כל הנתונים הגיעו אליי, ומטריד אותי גם שאין סדר בדברים - למשל, מצד אחד בריכות ציבורית לא, אבל במלון כן. נכון שמה שמניע את הממשלה הוא מניעת התקהלות בבריכה הציבורית, אבל בואו נפתור את זה ונראה איך אפשר לתת פתרונות נוספים, איך מגייסים את הציבור לשמוע להנחיות ובכך להשאיר יותר ענפים פתוחים עבורו".
אם לכם אין נתונים, אז כנראה שגם לממשלה לא היו נתונים. "אני לא רוצה לעסוק בספקולציות. ביקשתי מהמשרדים להביא נתונים, אני בטוחה שהם התבססו על נתונים מסוימים. אני רוצה לקבל את כל המידע שעמד בבסיס ההחלטה שלהם, ואחרי שאנחנו נבחן אותו אנחנו נחליט".

ביבס: "נתק מוחלט בין הממשלה לשלטון המקומי"

יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, תקף את הטיפול הממשלתי והציג כדוגמה את ההודעה אמש על סגר מביתר עילית מ-8 בבוקר, החלטה ששונתה במהלך הלילה - אז נקבע כי הסגר יחל ב-13:00. "היינו צריכים להיות הכי מוכנים שצריך לגל השני. יש פה נתק מוחלט בין הממשלה לבין השלטון המקומי שמנהל את האירוע. חשבנו שכאשר תקום ממשלה הדברים ייראו אחרת ויהיה גורם מתכלל אחד שמנהל את האירוע. לצערי, לא כך פני הדברים. אין היגיון בהחלטות, זה כבר לא עובד. הציבור כבר לא מקשיב להנחיות אלא אם יש בהם היגיון".
מה היה קורה אחרת אם כן היו שואלים אתכם? "זה לא עניין של לשאול, צריך לתכלל את האירוע אחרת. אמרתי את זה בתחילת הגל הראשון, אמרתי את זה בכל מקום - צריך להעביר את האירוע לניהול של פיקוד העורף והשלטון המקומי, כפי שחייב במצבי חירום. אין הבדל בין טילים שמגיעים מעזה לבין נגיף אויב שאנחנו לא רואים אותו".

2 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
חיים ביבס. "הציבור סקפטי ולא מאמין"

גם אתה איבדת אמון בממשלה? "צריך להעביר את האירוע לניהול פיקוד העורף, השלטון מקומי. אם הממשלה לא תעשה את זה בשבועיים הקרובים כלל הציבור יאבד את האמון בהם, כולל הרשויות המקומיות. לא יכול להיות שראש רשות קם באמצע הלילה ומבין שסוגרים לו את העיר. אחר כך מתפלאים למה מאבדים את התושבים".
ההחלטה להטיל סגר היא שרירותית? "לחלוטין. רק שבוע שעבר הלכנו לבג"ץ יחד עם עיריית אלעד על אותו הדבר בדיוק. הציבור עבר גל ראשון, בגל השני הציבור סקפטי ולא מאמין, הוא רוצה לדעת עובדות".
הממשלה מנותקת מהציבור?
"לחלוטין, מנותקת וכדאי שיתעוררו ויתחילו לחזור לעם, להתחבר לעם ולהבין שבסופו של דבר העם רוצה לדעת נתונים. לא אמירות, אלא נתונים עובדתיים".
ראש הממשלה לא מנהל את המשבר לדעתך? "אני פחות ופחות בקשר איתו בזמן האחרון וזה טבעי כיוון שהוא מתעסק בדברים אחרים, יחד עם זאת המסר שלי עובר באופן ישיר. אני מאמין גדול שרק כאשר הדברים נאמרים כמו שצריך בסופו של דבר אפשר לנהל את האירוע הזה. תנו לנו לנצח, להיות האופרטור. תביאו את ההנחיות, והגיע הזמן עכשיו כי כולנו נמצאים באותו מקום, במקום שבו אם לא ניקח וננהל את זה מתוך מנהיגות וניהול אחראי, בסופו של דבר כולנו נתרסק ואנחנו קרובים לשם".