באופן לא שגרתי, השתתף היום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון של הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית. בדיון השתתפו גם יו"ר הכנסת יריב לוין והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. המשרד לביטחון הפנים הציג תוכנית למאבק בפשיעה במגזר, ולאור הביקורת מצד חברי המשותפת ובעקבות בקשת רה"מ, הוסכם כי תוך שבועיים המשרד יציג את התוכנית במתכונת משופרת. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
הדיון בוועדה מגיע לקראת סיומה של שנה אלימה מאוד בחברה הערבית בישראל. מכת האלימות שהמשטרה איננה מצליחה למגר כבר שנים במגזר הרימה את ראשה ב-2020, עד כה נרצחו השנה 91 אנשים, כולל 15 נשים שמתוכן שתי ילדות.
בחברה הערבית התרחשו השנה כ-20 אלף מקרי אלימות, כשבקרוב ל-17 אלף מהם הייתה מעורבות של אש חיה. ביתר המקרים דובר לרוב על אלימות שלוותה בדקירות ובפיצוץ מטענים.
לפי הנתונים שיוצגו לוועדה, כמעט ולא עבר יום אחד השנה שבו לא הייתה תקרית אלימה עם פצועים בדרגות שונות. ראשי המגזר סיפרו כי לאורך השנה האחרונה כי הופתעו לגלות כי דווקא בערים שבהן נפתחה תחנת משטרה לאחרונה עלתה האלימות ולא ירדה.
בפתח דבריו אמר נתניהו: "אני רואה את עצמי כראש הממשלה של כל אזרחי ישראל, ואני שם את הכסף איפה שהפה שלי נמצא ואתם יודעים את זה", אמר נתניהו. "בדקתי מה עשו הממשלות בראשותי ומצאתי שמ-2010 כל ההקצבות שלנו עלו על כל האחרות למגזר הערבי".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית
בנימין נתניהו בוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית
נתניהו, השתתף בדיון בשיחת וידאו
(צילום: ערוץ כנסת)
רה"מ, שהשתתף בישיבה בשידור וידאו, הוסיף: "בנינו שמונה תחנות משטרה בערים ערביות ועוד היד נטויה. זה משקף תפיסת עולם שירשתי מז'בוטינסקי שאומר שכל ילד וילדה בכל יישוב הם אזרחי המדינה ומגיעים להם כל השירותים. רואים את זה גם בתארים האקדמאיים של צעירים וצעירות מהחברה הערבית. יש עוד עבודה, אבל התושבים רואים את התחבורה הציבורית שפתאום יש, שירותי הביוב".
באשר לנושא הדיון אמר נתניהו: "זו לא הפעם הראשונה שבה אני דן בנושא בכנסת. הייתה ישיבה שבה ישבה לידי אישה צעירה וסיפרה לי על רצח בעלה ושני בניה. זה היה מזעזע וקרע את ליבי. זה מאוד דורבן אותי לעשות את התוכנית (למניעת פשיעה בחברה הערבית). אנחנו צריכים לגשת לזה בגישה כוללת, כולל כניסת צעירים לשוק העבודה ושאר האלמנטים".
ראש הממשלה המשיך: "אנחנו צריכים לשנות את פני ישראל, ואנחנו גם משנים את המזרח התיכון. את המהפכה שאנחנו עושים מחוץ למדינה צריכים לעשות בתוך המדינה. הדבר הראשון הוא מיגור פשע, פרוטקשן, ואני רוצה לעשות את זה בצורה כוללת. נצטרך חקיקות לעזרה. אני מאמין בהצלחה הזו כי כבר יש תוצאות, ובכוחות משותפים נוכל". נתניהו הורה לאנשי משרדו לבחון את הזינוק באבטלה במגזר הערבי ורמז כי יש לכך קשר לעלייה באלימות.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה אמר: "האלימות היא הטרגדיה של החברה הערבית, והמשרד לביטחון הפנים מחויב לשמירה עליה. מרגע כניסתי לתפקיד שמתי לי ליעד למיגור הפשיעה בחברה הערבית. זה המשך למדיניות של משטרת ישראל בשנים האחרונות". יו"ר הכנסת יריב לוין אמר כי "מדובר בנושא שלא צריך להטריד סקטור, אלא את כולנו. צריך לומר בצורה הברורה ביותר שזו מציאות בלתי נסבלת שבשום מדינה אי אפשר לקבל אותה".

עימות בישיבה: "עולם התרבות של היהודים יותר טוב?"

במהלך הדיון פרץ עימות בין איימן יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה לחבר סיעתו, יו"ר רע"ם מנסור עבאס. ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן אמר כי על החברה הערבית "לבחון את אחריותה לגבי תוכן התרבות" שלה. ח"כ עודה התפרץ לדברים ואמר "אני מבקש שתחזור בך. עולם התרבות היהודי יותר טוב?". עבאס קטע אותו ואמר: "אני מנהל את הישיבה".

בתגובה על דבריו של נתניהו אמר ח"כ עודה: "ראש הממשלה הבטיח תמיד אותם הבטחות למה, שאני אאמין עכשיו?". יו"ר הרשימה המשותפת פנה לממלא מקום המפכ"ל ואמר: "בכל פעם שערבי רצח יהודי - מצאתם את הרוצח. עכשיו אתם אומרים שאין לכם שוטרים ערבים?".
ח"כ טיבי אמר לנתניהו כי "מבין כל הנוכחים כאן, לי יש הכי הרבה תחושת 'דה ז'ה וו'. גם ב-2015 נפגשנו איתך ואמרת שתשקיע - וזה לא המצב". נתניהו השיב כי הוא מסכים שמדובר בסוגיה הקשורה לממשלה, אך גם למנהיגי הציבור הערבי יש חלק בה. "נעשה פה מאמץ גדול. בנינו שמונה תחנות משטרה אחרי עשרות שנים. ברור לי שזה לא עונה על הצרכים ועל איסוף הנשק, זה דבר אחד. יצירת אמון בין המשטרה לאזרחים זה עניין אחר".
נתניהו הוסיף כי "יש גם בעיה עם השפה. צריך לדבר עם הצעירים, זה נותן כוח". לדבריו, "החוק צריך להיות עיוור לגבי הזהות. אחרי 60 שנים של הזנחה ודברים שלא נעשו, נתנו 20 מיליארד שקל בעשר שנים. זה סכום עצום. אני צריך את העזרה ושיתוף הפעולה שלכם, אין פה שום שיקול אלקטורלי. זו תפיסת עולם. בוא נעזוב את ההתנצחויות, זה דבר שבנפשנו, מדובר בהצלת אנשים. בואו נעזוב את הסטיגמות ונעבוד על זה ביחד".
חברת הכנסת היבה יזבק אמרה כי "התפקיד של המשטרה הוא לפעול נגד פשיעה ואלימות. ספגנו מספיק קורבנות והתוכנית לא מותאמת למציאות. אני לא רואה איסוף נשק, וזה מה שחסר". ח"כ עופר כסיף התייחס לדבריו של נתניהו ואמר כי "התרגשתי לשמוע את ראש הממשלה שבדרך כלל מדבר על האזרחים הערבים כבעיה דמוגרפית. אי אפשר להתייחס להם כבעיה דמוגרפית אלא לבעיה של באלימות״.
2 צפייה בגלריה
הנשק שנתפס
הנשק שנתפס
"לא רואים מספיק תפיסות נשק". מתוך מבצע בגליל
(צילום: דוברות המשטרה)
עמותת יוזמות אברהם, שליוותה בשנה האחרונה את הצוות המקצועי במשרד ראש הממשלה, מסרה בעקבות הדיון כי "מדובר בבשורה חשובה. את התוכנית הזו חייבים לשפר, לתקן, לתקצב וליישם בשטח. חייבים להשלים בתוכנית מענה לשורת נושאים אקוטיים שהתוכנית לא נותנת להם מענה, בהם טיפול מערכתי בתופעת האלימות במשפחה, קביעת יעדים ברורים לאיסוף נשק ומלחמה בפשע המאורגן, בקרה על עבודת המשטרה ביישובים הערביים והעמדה לדין של שוטרים שעברו עבירה פלילית והקמת מתקני ספורט ופנאי בכל יישוב ערבי אשר יתנו מענה לצעירים חסרי מעש".
עוד ציינו כי "חייבים לתרגם את התוכנית לפסים מעשיים, חולשתה העיקרית של התוכנית היא שלא נקבעו בה מנגנונים ליישומה. אנו קוראים לממשלה לתאם את התוכנית עם הנהגת החברה הערבית ואנשי המקצוע, להעבירה בממשלה בהצעת מחליטים מותאמת ומתוקצבת באופן מיידי".
לקראת דיון הוועדה היום בהשתתפות נתניהו התראיין ח"כ אחמד טיבי לאולפן ynet ואמר: "לפני שמונה שנים הוא גם הגיע לוועדה בראשותי באותו הנושא. הייתה שם גברת, סיהאם אגברייה, שבעלה ושני ילדיה נרצחו. הוא הבטיח לה אז, לפני שמונה שנים, שהרוצחים יימצאו ושהוא יעשה זאת. עד היום הם חופשיים והיא מאוד מואכזבת. אני לא רוצה שהאכזבה הזו תימשך, ולכן הציפיות הן לא גדולות".
לפני כשבועיים, לאחר ביטול ההצבעה בכנסת על הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות, אמר יו"ר רע"ם עבאס מהרשימה המשותפת, כי מזכיר הממשלה צחי ברוורמן הודיע לו על כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו להביא לאישור הממשלה החלטה להארכת תוכנית החומש לחברה הערבית, ותוכנית 1480 שנוגעת ליישובים הבדואים בצפון.
ח"כ עבאס הציג את הדברים כהיענות של נתניהו לדרישות שהעלה בכנסת שבוע לפני כן, אך הודעתו העלתה פעם נוספת את ההשערות שלפיהן בין התנועה האיסלאמית לליכוד מתקיימים קשרים ענפים מאחורי הקלעים.