2 צפייה בגלריה
משה גפני אריה דרעי
משה גפני אריה דרעי
ראשי המפלגות החרדיות, משה גפני אריה דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
התפקידים נלקחו, הח"כים שנכנסו בזכות החוק הנורבגי נפלטו - ובמפלגות החרדיות מתחילים להתרגל לחיים באופוזיציה. שבוע אחרי המתקפות החריפות נגד נפתלי בנט וזעקות השבר על "חורבן היהדות", הממשלה החדשה היא כבר עובדה מוגמרת, ובש"ס ויהדות התורה יאלצו מעתה לזנוח את הקמפיינים ולהסתגל למציאות שהספיקו לשכוח: עבודה פרלמנטרית סיזיפית במליאת הכנסת ובוועדות - לצד מאבק עיקש ובלתי פוסק להחלפת השלטון.
המפלגות החרדיות מנסות להתמודד כעת עם שני אתגרים מרכזיים. האחד - שכנוע של הרחוב החרדי כי הפעם החשש לעקירת הדת הוא אמיתי ורציני, אחרי שנים של קריאות "זאב זאב" שנועדו ליצור אווירה ציבורית התומכת במאמציהן. השני - קושי של ממש לדאוג לרווחת המגזר ולצרכיו הבסיסיים ביותר מבלי להיות חלק מהממשלה, וחשש לאכזב עקב כך את השטח ולאבד את אמונו.

2 צפייה בגלריה
ראשי המחנה הלאומי בישיבה סגורה בכנסת
ראשי המחנה הלאומי בישיבה סגורה בכנסת
המנהיגים החרדים בישיבת ראשי מפלגות האופוזיציה עם נתניהו היום
אתגרים נוספים הם "פנימיים" יותר: למנוע כל ניסיון של בנט ולפיד לתקוע טריז בתוך המפלגות החרדיות ולפורר את הלכידות שלהן, ולהבטיח שאובדן הכוח והשררה שאליהם נציגיהן התרגלו לא יהפוך אותם למתוסכלים ועייפים.
ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה נכנס לראשונה לכנסת ב-2013, ימי "ברית האחים" שהדירה את החרדים מהשלטון והותירה מגזר שלם בפוסט טראומה עד היום, ולכן מבחינתו השירות מחוץ לממשלה הוא לא דבר חריג. "מי שלא יודע לעבוד כמו שצריך באופוזיציה לא יוכל לעולם להיות בקואליציה", אומר היום אשר במבט לאחור, ומבטיח: "נאתגר ונביך את בנט ולפיד בכל דרך ובכל הכלים הפרלמנטרים ולא נתעייף. הם יתעייפו הרבה לפנינו. אנחנו נתיש אותם, נפיל להם לבנה אחר לבנה - עד שיקרסו".
לדבריו, הוא אינו חושש מעייפות במפלגות החרדיות אלא דווקא בליכוד, שרבים מחבריו "נולדו" אל תוך השלטון. "אנחנו נהיה האופוזיציה העיקרית", אמר ל-ynet מיד לאחר השבעת הממשלה. "אצלנו קוראים מפה מהר ופועלים מיד, וכבר החלפנו מוד פעולה. הפעם לא הליכוד ינהל אותנו, כי אנחנו מורגלים באופוזיציה יותר מהם. אולי אנחנו נהיה אלה שמנהלים אותם".

ח"כ אשר מסמן לעצמו שתי מטרות צנועות: "להפיל את הממשלה ולהמשיך לשרת את הציבור שבחר בנו, וגם את מי שלא". גם הוא יודע שהשנייה תהיה קשה מהראשונה כשהגה השלטון לא בידיהם, ומעדיף להנמיך ציפיות: "נצטרך לעבוד יותר קשה ונתמקד תחילה בעיקר במניעת פגיעה בציבור החרדי, גם אם פחות נצליח בקידום דברים חדשים מטבע הדברים". הוא הסביר כי "לעמוד על הזכויות שלך שלא ייפגעו זה דבר דחוף יותר - וגם יחסית בר השגה".
בש"ס וביהדות התורה צופים כי ראשי הקואליציה החדשה, ובמיוחד ראשי הממשלה בנט ולפיד, ישכרו יועצים לענייני חרדים שישמשו "ציר עוקף" שעלול לסדוק את החזית האחידה במפלגות. בישיבה המשותפת של שתי הסיעות בשבוע שעבר הועלתה הצעה להחרים את היועצים הללו ולא לשתף עמם פעולה, והיום אימצו החברים את הרעיון וחתמו על התחייבות לנהוג כן.
גורמים נוספים במפלגות החרדיות מצביעים גם הם על אותם אתגרים. "אורזים את המשרדים, הכול כבר בקרטונים, ומתחילים להבין שאי אפשר יהיה עוד לעזור לציבור שלנו. גם ברמת המקרו - אין תקציבים, אין חוקים, אין משרדים, וגם במיקרו, בסיוע שאנחנו נותנים במוקד פניות הציבור. זה ברור שכשאתה ח"כ פשוט באופוזיציה הכוח שלך הוא לא כזה להיט".

וכשזה המצב, המטרה היא בראש ובראשונה לשמר את האחדות - הן אצל הח"כים והן בקרב המצביעים. כך למשל, בש"ס וביהדות התורה לא כולם מתלהבים מאיחוד ישיבות הסיעה בשבועיים האחרונים, אך הם מודים כי הצורך "לשווק את הגעוואלד, שהציבור יאמין לנו" מחייב זאת, כדי להפגין אווירת חירום.
בנוסף מתארים במפלגות "חשש אמיתי שישחקו לנו בתוך הבית", ומסבירים: "הם ינסו לסייע לציבור החרדי כדי להראות שהם לא עוינים, אבל בפועל זה בעיקר יחזק גורמים אופוזיציוניים פנימיים אצלנו. מחר בבוקר אנחנו עוד עלולים לגלות ששרים מהממשלה הרכה הזו מסתובבים במוסדות שלנו כי הצליחו לעקוף אותנו ולהגיע ישירות לציבור. צריכים להיות מאוחדים ולא לאפשר לכל מיני יועצים חרדים לשחק בנו. אסור לפרוץ את החומה".