3 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת, אתמול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
האם רע"מ כבר הכריעה באיזה צד של המפה הפוליטית היא נמצאת כבר עכשיו? המפלגות שהכריזו על עצמן כ"גוש השינוי" התכנסו אתמול לישיבה ראשונה לצורך משא ומתן ראשוני לקראת הקמת הוועדה המסדרת של הכנסת, שתפעל עד להקמת ממשלה והוועדות הקבועות. לישיבה הוזמנו כל המפלגות שלא המליצו על ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך ימינה - שהמליצה על בנט - ורע"מ שנמנעה לא שלחו נציגים.
נציגי המפלגות דנו על קביעת המפתח לייצוג המפלגות בוועדה המסדרת בהתאם למספר המנדטים שקיבלו בבחירות, ומפלגות שמתנגדות לנתניהו ביקשו שהמפתח יאפשר ייצוג של שני חברי כנסת לכל מפלגה עם 6 מנדטים. לפי המתווה הזה, ימינה ורע"מ יהיו לשון המאזניים בוועדה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
מתואמים בוועדה המסדרת? נתניהו ועבאס
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן)
אלא שאז הגיע נציג הליכוד לישיבה, וביקש לשנות את המפתח כך שלמפלגות עם 6 מנדטים יהיה נציג אחד בלבד - כך שרק רע"מ תישאר הקובעת. במפלגתו של מנסור עבאס הסכימו לבקשת הליכוד - וסירבו לתמוך במתווים אחרים שהוצגו.
גורמים פוליטיים המעורים בפרטים אמרו ל-ynet כי "מדהימה לא רק העובדה שרע״מ התיישרה כבר עכשיו באופן מלא אחרי הליכוד, אלא גם העובדה שבליכוד מתעקשים להפוך אותם ללשון מאזניים בלבד. כלומר, סומכים על רע״מ יותר מאשר על בנט וימינה. נראה שיש סיכומים ברמה אדוקה מאוד". גורמים ברע"מ אמרו בתגובה כי "עוד לא הגענו להחלטה סופית. ציינו שיש לנו דרישות לטובת החברה הערבית שחייבים לקבל אותן. לא נתמוך באף מפלגה כל עוד ומרגישים שיש הפקרה".

עימות בין סמוטריץ' לטיבי: "נדאג שערבים כמוך לא יישארו כאן"

בתוך כך, מוקדם יותר היום (רביעי) התעמת יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' עם חבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת. סמוטריץ' כתב כי "שמעתי שאחרי שהרב שמואל אליהו שליט"א אמר שמוסלמי אמיתי צריך לדעת שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, אחמד טיבי פער עליו את פיו. אז אחמד, מוסלמי אמיתי חייב לדעת שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, ולאורך זמן ערבים כמוך שלא מכירים בכך לא יישארו כאן. הרב שמואל ורבבות תלמידיו, ובהם אנחנו, נדאג לכך".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' אחמד טיבי
בצלאל סמוטריץ' אחמד טיבי
בצלאל סמוטריץ' ואחמד טיבי
(צילוםף אבי מועלם, קובי קואנקס)
טיבי השיב לסמוטריץ': "אוי בצלאל, היית ונשארת נער גבעות מתלהם. העובדה שלא תהיה שר אלא בהישענות על ערבים עושה לי נחת. המון נחת. אבל אני ערבי שלא סופר אותך ולא רוצה לשכנע אותך בכלום ולא את הרב ההוא שאמר שהארץ מקיאה את הערבים. יאללה תתחפף, Du bist ein rassist (אתה גזען בגרמנית - מ"א)". על כך ענה סמוטריץ': "אוי אחמד, בעזרת השם אהיה שר וזה לא יהיה בשום פנים ואופן בהישענות על תומכי טרור ומחבקי מחבלים כמוך וכמו החברים שלך ברע"מ. אתם תמשיכו לעשות פרובוקציות ילדותיות במליאה, ואנחנו נמשיך לבנות את ארץ ישראל כביתו של העם היהודי, בעבורו ובעבור אלו שמקבלים את היותה של ישראל מדינה יהודית".
טיבי שיתף את דבריו של סמוטריץ' וכתב: "אין לי שיג ושיח איתך. אתה והחבר הכהניסט שלך מייצגים וריאנט חולני של היהדות שרק מוח פוליטי מעוות כשל נתניהו יכול להתעלם ממנו או להסתמך עליו. אתה תמשיך להתגזען ואנחנו נמשיך לבנות, להיבנות, ללדת ילדים ולחלוק איתכם את מחלקת היולדות".