ראש ממשלת לבנון המיועד, מוסטפא אדיב, ויתר על התפקיד - והמשיך את הסחרור הבלתי נגמר שבו המדינה נמצאת בשנים האחרונות. אדיב, שמונה לאחר לחצים כבדים מצד צרפת, ניסה להקים ממשלת מומחים שבה הכוח מתחלק באופן מסורתי בין הסונים, השיעים והנוצרים המארונים - אך מאמציו כשלו בעקבות דרישות שהציבו הסיעות השיעיות של חיזבאללה ואמל.
3 צפייה בגלריה
מוסטפה אדיב ראש ממשלת לבנון המיועד מבקר באזור האסון ב ביירות
מוסטפה אדיב ראש ממשלת לבנון המיועד מבקר באזור האסון ב ביירות
"מחויב לאחדות הלאומית בלבנון". אדיב באזור האסון בביירות
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת לבנון הנכנס מוסטפה אדיב מקבל את המינוי מהנשיא מישל עאון לצד יו"ר הפרלמנט נביה ברי
ראש ממשלת לבנון הנכנס מוסטפה אדיב מקבל את המינוי מהנשיא מישל עאון לצד יו"ר הפרלמנט נביה ברי
אדיב עם עאון, שהכריז השבוע ש"המדינה תלך לגיהנום" אם לא תקום ממשלה
מלאכת הרכבת הממשלה הוטלה על אדיב, שגריר לבנון בגרמניה לשעבר, ב-31 באוגוסט. הוא ניסה לכל אורך התקופה לגשר על הפערים ולהקים ממשלה חדשה, אך היום הוא ויתר על התפקיד לאחר שנפגש עם הנשיא מישל עאון. בנאום מיוחד לאומה אמר אדיב כי הוא מוותר על התפקיד "מתוך מחויבות לאחדות הלאומית בלבנון", והותיר לעאון להכריע מה יהיו הצעדים הבאים. הנשיא הלבנוני, נזכיר, נשאל לפני כמה ימים מה יקרה אם לא תורכב ממשלה, והשיב: "המדינה תלך לגיהנום".
במוקד המחלוקת בתהליך הרכבת הממשלה הייתה דרישת הסיעות השיעיות, חיזבאללה ואמל, למנות פוליטיקאים שיעים לתפקידים בכירים - לרבות שר האוצר. במדינה שנמצאת במשבר כלכלי עמוק וסובלת מאבטלה גואה, לשר האוצר יש תפקיד מכריע בהכנת תכנית ליציאה מהמשבר - אך חיזבאללה לא הסכים לוותר על התפקיד, ככל הנראה עקב סנקציות שארה"ב הטילה לאחרונה על עסקים שקשורים לארגון, ועל שר לשעבר של אמל.
3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון בשדה התעופה ב ביירות לבנון
נשיא צרפת עמנואל מקרון בשדה התעופה ב ביירות לבנון
היוזמה הצרפתית לחילוץ לבנון נכשלה. מקרון
(צילום: AFP)
אדיב ערך כמה פגישות עם פוליטיקאים שיעים בכירים, אך לא הצליח להגיע להסכמה כיצד ייבחר שר האוצר. פוליטיקאים בלבנון אמרו כי המנהיגים השיעים חששו שיידחקו הצידה מכיוון שאדיב ביקש לשנות מהותית את המינויים למשרדים, שחלקם נשלטו על-ידי אותה סיעה במשך שנים.
בימים אלה הבנקים בלבנון משותקים, והמטבע שלה נמצא בנפילה חופשית כבר תקופה ארוכה. השיחות עם קרן המטבע הבינלאומית על חבילת חילוץ נעצרו השנה, ומשימתו הראשונה של הקבינט הייתה להתחיל מחדש את המשא ומתן. לכל אלה נוסף הפיצוץ המחריד בנמל ביירות בחודש שעבר - שהוביל את נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לדחוף לרפורמות מקיפות בלבנון.
הפיצוץ בנמל ביירות הוביל לגל מחאות נוסף נגד הפוליטיקאים בלבנון, ואילץ את ראש הממשלה הקודם חסאן דיאב להודיע על התפטרות הממשלה. הנשיא עאון הטיל את הרכבת הממשלה על אדיב לאחר ימים מתוחים ובעקבות לחצים צרפתיים כבדים, אך ראש הממשלה המיועד נתקל כאמור בקשיים רבים בפוליטיקה הסבוכה של לבנון.

שיטת המשטר המורכבת בלבנון מבוססת על חלוקה עדתית: ראש הממשלה צריך להיות מוסלמי סוני, הנשיא נוצרי ויו"ר הפרלמנט מוסלמי שיעי. השיטה אף קובעת שמספר הנוצרים והמוסלמים בקבינט יהיה זהה. עם זאת היא לא מעניקה לעדה מסוימת זכות להחזיק באופן קבוע באחד ממשרדי הממשלה.
ראש הממשלה לשעבר, סעד אל-חרירי, אמר כי "כל מי שחוגג את כישלונה של היוזמה הצרפתית יתחרט על בזבוז ההזדמנות. כל מי שמברך על קריסת יוזמתו של מקרון - אתם תנשכו את אצבעותיכם בצער". יו"ר הפרלמנט ומנהיג תנועת אמל, נביה ברי, אמר כי הוא ימשיך להיצמד לעקרונות היוזמה הצרפתית.
המשבר בלבנון, שהחריף אחרי הפיצוץ בנמל ביירות ב-4 באוגוסט, מהווה את האיום החמור ביותר על יציבותה של המדינה מאז מלחמת האזרחים שפרצה ב-1975 והסתיימה ב-1990. אגב, תאריך היעד להקמת ממשלה חדשה בלבנון, שנקבע בהסכמת צרפת, חלף כבר בשבוע שעבר - וכעת לא ברור מה יעלה בגורל היוזמה הצרפתית.