מה שבולט במיוחד כשמסתובבים השבוע באזור שהוא בדרך כלל אחד העמוסים והמתוירים בעולם - מלבד כמובן הנוכחות הצבאית המאסיבית - זה השקט. הסגירה המוחלטת של כל האזור מסביב לבית הלבן, גבעת הקפיטול ומה שביניהם, אולי הפכה את דאון טאון וושינגטון למאובטח והבטוח בעולם - אבל גם למקום העצוב ביותר באמריקה.
17 צפייה בגלריה
הכנות לטקס ההשבעה
הכנות לטקס ההשבעה
הכנות לטקס ההשבעה
(צילום: MCT)
יש רק פינה אחת בסביבה ששוברת את השקט. היא נמצאת מצפון לבית הלבן, קצת מעבר לפארק לפאייט ההיסטורי ושופע ההפגנות, שבימים כתיקונם אפשר לעמוד בו ולצלם ממש מקרוב את הכניסה הצפונית לבית הלבן. עכשיו הוא כמובן סגור ומסוגר בגדרות ובריקדות, אבל ממש בסיומו מתחילה רצועת רחוב שבקיץ האחרון זכתה לכינוי Black Lives Matter Plaza.
זה המקום בו התכנסו אלפי מפגינים מדי יום בקיץ. שם הצטלם אייקון המאבק לשוויון זכויות, ג׳ון לואיס, בהופעה הפומבית האחרונה שלו לפני מותו. מקום שהפך סימבול לשנה של התעוררות גדולה בחברה האמריקאית, אבל גם לתגובת נגד חריפה מאוד, שנבנתה במשך חודשים והגיעה לשיאה בהסתערות על גבעת הקפיטול.
17 צפייה בגלריה
 black lives matter plaza וושינגטון ארה"ב
 black lives matter plaza וושינגטון ארה"ב
Black Lives Matter Plaza. פינה אחת ששוברת את השקט
(צילום: gettyimages)
והמקום הזה, חלק קטן של רצועת רחוב, הוא האזור היחיד שממנו אפשר - בקושי רב, ואם יושבים על הכתפיים של מישהו גבוה - לראות במעורפל את הבית הלבן. זה הכי קרוב שאפשר להגיע לאנדרטת וושינגטון הסגורה, וגם המקום היחיד שבו אפשר לשמוע רעש אנושי ולראות בני אדם מתנהגים כמו תיירים רגילים בתקופות נורמליות.
מצלמים ומצטלמים, שומעים מוזיקה ונפרדים בשפה ציורית מגוונת מדונלד טראמפ, שהגיע לוושינגטון כשהיא הייתה הגאווה הגדולה של אמריקה, זו שרונלד רייגן כינה "העיר הנוצצת על הגבעה". הוא עוזב אותה כשהיא מבצר צבאי חסר חיים.
17 צפייה בגלריה
הכנות לטקס ההשבעה
הכנות לטקס ההשבעה
הכנות לטקס ההשבעה
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
הכנות לטקס ההשבעה
הכנות לטקס ההשבעה
(צילום: רויטרס)
תושבי וושינגטון, עיר של כמעט 700 אלף תושבים שלרובם אין שום קשר לעבודות ממשלתיות, מפעילים השבוע את כל רזרבות הסבלנות שלהם ופשוט סופרים לאחור. הבריסטה בבית הקפה היחיד שפתוח בתוך ה"גרין זון" המבוצר ניסתה להסביר אתמול לעיתונאים זרים - "זרים" זה גם מטקסס וקליפורניה - כי "זה אף פעם לא היה ככה, אני שונאת את העובדה שזה מה שתזכרו מהעיר שלנו".
"זה לא מה שייזכר", ניסתה העיתונאית מדאלאס להרגיע אותה, "זו רק נקודה בהיסטוריה, נחזור לפה בעתיד ועוד נצחק על הימים בהם חשבנו שאמריקה הולכת לעזאזל". לא בטוח שזה הרגיע את הבריסטה, אבל לפחות זה היה רגע של חסד שבו כמה אנשים זרים לגמרי היו שותפים לצחוק שהפר את השקט המעיק מסביב.

בהלה בקפיטול: משתתפים פונו בזמן חזרה לטקס ההשבעה

אתמול, במקרה שמלמד על הכוננות הגבוהה בוושינגטון – ואולי גם על הפאניקה בבירה – נסגר מתחם הקפיטול לשעה, במהלך החזרות לטקס ההשבעה של ג'ו ביידן. המשתתפים פונו בעקבות התרעה על "איום ביטחוני". בהמשך התברר שמדובר בשריפה שפרצה באתר שבו שוהים חסרי בית בסמוך לקפיטול. בשריפה לא היו נפגעים. משטרת הקפיטול מסרה שהעוצר שהוטל הוסר אחרי זמן קצר, ושהאש כובתה. "מתוך זהירות מתחם הקפיטול נסגר זמנית. אין סכנה לציבור", נמסר בהודעת השירות החשאי.
השבעת ביידן תתקיים שבועיים אחרי שתומכי טראמפ, שנענו לקריאת הנשיא והפגינו בוושינגטון על "גניבת הבחירות", הסתערו על בניין הקפיטול ופרצו לקונגרס. אמש פרסם אתר Axios שבשיחה קשה בין טראמפ לשר המשפטים לשעבר וויליאם באר, שנערכה כמעט חודש אחרי הבחירות, אמר באר לטראמפ שהטענות הבלתי מבוססות שלו על גניבת הבחירות הן "בולשיט". לפי הדיווח באר אמר את הדברים כשטראמפ זימן אותו לשיחה בחדר הסגלגל, בעקבות ראיון של באר לסוכנות הידיעות AP. בראיון ל-AP אמר באר שאין הוכחה להונאה נרחבת בהיקף שישנה את תוצאות הבחירות.
17 צפייה בגלריה
וויליאם באר שר המשפטים הפורש של דונלד טראמפ ארה"ב
וויליאם באר שר המשפטים הפורש של דונלד טראמפ ארה"ב
וויליאם באר. אחרי המהומות בקפיטול אמר שטראמפ "בגד" בנשיאות
(צילום: AP)
באר, שהיה אחד מנאמניו של טראמפ, פרש מהתפקיד בדצמבר על רקע המחלוקות סביב תוצאות הבחירות. הוא הטיח ביקורת קשה בטראמפ אחרי ההסתערות של תומכיו על בניין הקפיטול, ואמר שהמהומות של תומכי הנשיא מעידות על כך שהוא "בגד" בנשיאות.

"גנבה לפטופ מהמשרד של פלוסי ותכננה למכור לרוסיה"

במהלך המהומות בקפיטול פרצו המפגינים גם למשרד של ננסי פלוסי, היו"ר הדמוקרטית של בית הנבחרים. אתמול פורסם שה-FBI פתח בחקירה בחשד שריילי ג'ון וויליאמס, צעירה בת 22, גנבה מהמשרד מחשב נייד - והתכוונה למכור אותו למודיעין הרוסי.
דרו האמיל, סגן ראש הסגל של פלוסי, אישר ב-8 בינואר שמחשב נייד נלקח מחדר הישיבות אך ציין: "מדובר במחשב שמשמש רק לפרזנטציות".
17 צפייה בגלריה
ריילי ג'ון וויליאמס חקירה בחשד לגניבת מחשב נייד מהמשרד של ננסי פלוסי בפריצה לקפיטול קונגרס
ריילי ג'ון וויליאמס חקירה בחשד לגניבת מחשב נייד מהמשרד של ננסי פלוסי בפריצה לקפיטול קונגרס
ריילי ג'ון וויליאמס. גנבה לפטופ מהמשרד של פלוסי?
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
מפגינים תומכי טראמפ במשרד של ננסי פלוסי בניין הקפיטול קונגרס וושינגטון
מפגינים תומכי טראמפ במשרד של ננסי פלוסי בניין הקפיטול קונגרס וושינגטון
המפגינים במשרד של יו"ר בית הנבחרים
(צילום: AFP)
מי שדיווח על וויליאמס היה בן זוגה לשעבר. הוא סיפר שחבריה של וויליאמס הראו לו סרטון שלה לוקחת "מחשב נייד - או הארד דיסק" - מהמשרד של יו"ר בית הנבחרים. לטענתו היא תכננה למכור את הפריט הגנוב למודיעין הרוסי אך לא הצליחה, ולא ברור אם היא הרסה את הפריט או שמרה אותו אצלה. ה-FBI פרסם צו מעצר נגד וויליאמס, שטרם נתפסה. כרגע היא לא נאשמת בגניבה אלא "רק" בפריצה לקפיטול ובהפרת סדר.
אמה של וויליאמס, שגרה איתה בפנסילבניה, אמרה לתקשורת שבתה החלה לגלות עניין רב בטראמפ ובימין הקיצוני. אביה, שלא גר עם השתיים, סיפר שהוא נסע עם בתו להפגין בוושינגטון ב-6 בינואר – אך בשלב מסוים השניים נפרדו והיא לא חזרה איתו לפנסילבניה. ה-FBI מעריך שוויליאמס "נמלטה" אחרי הפריצה לקפיטול, ושאמא שלה היא האחרונה ששוחחה איתה: האם סיפרה שבתה ארזה תיק ואמרה לה שהיא לא תחזור הביתה במשך כמה שבועות - ולא סיפרה לה לאן היא נוסעת. היא שינתה את מספר הטלפון שלה ומחקה את החשבונות שלה ברשתות החברתיות.
פורסם לראשונה: 21:34, 18.01.21